2023-12-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Om nu två skulle vara döda o 3 leva vidare - vilken typ av höögree liv skulle de kunna få?
(rullstols/grönsak - nån flashbackares dröm - inte min i alla fall)

https://www.expressen.se/sport/qs/per-foll-18-meter--och-overlevde/

Någon länkade om Pers fall innan. Så man kan ju klara det..
Citera
2023-12-12, 13:47
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Det går eventuellt att utläsa av bilden att hörnet som är deformerat har slagit i backen först och om så är fallet så slog takdelen i marken först.
Då innebär det ju i sin tur att risken är stor att den övre delen av kropparna fick ta emot retardationen och inte benen vilket försämrar de redan små chanserna att överleva.

Man ser även att den inre dörren inte är helt igendragen utan går halvvägs ner vilket stämmer överens med det jag såg att hissen drog iväg när personerna i hissen skulle stänga grindarna.
Citera
2023-12-12, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
Eftersom en hel del verkar ha svårt med teorin om att masten har saknat mastbultar så har jag tagit ett foto på en mastbult så ni själva kan se att hade man glömt spänna bultarna så hade dom ändå skadat masten som sitter kvar i hissen. Jag är helt övertygad om att där aldrig har suttit några.

Bilder på Mastbulten: https://imgur.com/a/AKfgZar

Bilder på den oskadade mastsektionen: https://imgur.com/a/dlmLWe6

Som ni ser så "skakar" dom inte loss heller. Alimak är inga idioter. Dom konstruerar allt med hängsle och livrem. Av dom 1000-tals bygghissar jag projekterat och monterat så har jag varit med om att en bult skakat loss en gång. Det säger rätt mycket. Att alla 4 skulle skakat loss samtidigt? Då ska du inte montera bygghissar.

Tack för förklaring till oss som är helt lost i sammanhanget!
En fråga jag dock fick upp i huvudet är ju hur masten ens orkat hålla uppe hissen om den inte är fastmonterad, borde det då inte bli som en klosstapel att det faller av sig själv vid större belastning?
Hur har masten klarat av att hålla hissen där uppe utan att tyngdlagen gjort sitt?
Citera
Medlem
Fruktansvärt att läsa.
Gör ont i hjärtat när olyckor händer.
Mina tankar går till de anhöriga och alla drabbade.
Vila i frid 🕊️
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limen2
Hissen var 20 m upp. Vad betyder det i antal våningar på ett hus?
Det verkar som om de höll på med 7e våningen nu. På ritningen såg det ut som det ska bli 13 våningar.
Citera
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det var en bra bild. Nej, där har alldeles uppenbarligen inte suttit några bultar, då hade det varit kraftigt demolerat där. Jösses i så fall, det är ju ett jätteallvarligt misstag, hur kan man missa det, både vid montering och vid inspektion!?

Precis. Det är ju det som är själv jobbet, att fästa nästa sektion. Det blir väldigt svårt för montörerna att hävda att skruvarna fanns där.
Citera
2023-12-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Man ser även att den inre dörren inte är helt igendragen utan går halvvägs ner vilket stämmer överens med det jag såg att hissen drog iväg när personerna i hissen skulle stänga grindarna.
Såg du hissen innan den kraschade och själva fallet ?
Citera
2023-12-12, 13:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Nu var det väl ABC-Bygghissar som hyrt ut hissen och stod för montaget och höjningar mm.

Ok de om några borde ju ha koll.
Citera
Medlem
Han som monterade bultarna. Hade säkert tagit några järn innan julfesten.och missade att skruva fast bultarna.han sitter nog och hackar tänder nu
Citera
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Såg du hissen innan den kraschade och själva fallet ?

Yes. Från ca 150m avstånd.
Citera
2023-12-12, 13:52
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Jag gissar att man fuskat med skarvbultarna till översta trossegmentet när man höjde hela hissen. Antagligen var de inte ens på plats, man kanske helt enkelt glömde sätta dit dem samt slarvade med kontrollen. Förankringen till byggnaden har hållt hissen på plats för lättare laster men då 5 gubbar klev in blev krafterna för stora och infästningen mot byggnaden släppte/gick sönder. Vi ser ju på bilderna att det översta (förmodligen) trossegmentet sitter fast i hissen.
Du som är kunnig, vilken är maxvikten för en sån hiss?
Citera
2023-12-12, 13:52
Medlem
Något jävla fuffens är det ju, platschefen på bygget måste väl för helvete kunna identifiera sina anställda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in