– Kropparna var väldigt illa tilltygade, säger ett ögonvittne till DN.
Citat:
DN erfar att samtliga färdades i hissen – där det också fanns en skottkärra, lastad med saker som kan ha bidragit till att skadorna blev så omfattande på de förolyckade att det har varit svårt att identifiera dem.
inte nödvändigtvis om det även fanns en förankring i vägg där, den kan ha gett sig när alla fem ställde sig i hissen och då blev hävstången för stor på vägförankringen.
Om nu två skulle vara döda o 3 leva vidare - vilken typ av höögree liv skulle de kunna få?
(rullstols/grönsak - nån flashbackares dröm - inte min i alla fall)
Fy fan så tragiskt. Vanliga knegare dödade i en fallande metallbur Tankarna går till de omkomna, deras anhöriga & kollegor. Känns i hjärtat när man passerar alla byggarbetsplatser nu.
Eftersom en hel del verkar ha svårt med teorin om att masten har saknat mastbultar så har jag tagit ett foto på en mastbult så ni själva kan se att hade man glömt spänna bultarna så hade dom ändå skadat masten som sitter kvar i hissen. Jag är helt övertygad om att där aldrig har suttit några.
Som ni ser så "skakar" dom inte loss heller. Alimak är inga idioter. Dom konstruerar allt med hängsle och livrem. Av dom 1000-tals bygghissar jag projekterat och monterat så har jag varit med om att en bult skakat loss en gång. Det säger rätt mycket. Att alla 4 skulle skakat loss samtidigt? Då ska du inte montera bygghissar.
Tack för att du förklarar för oss som inte kan ett jota om hissar.
Har försökt förstå vad som är upp resp ner på hisskorgen. https://imgur.com/a/c85Jciw
Denna manual vänder sig till personal som utför montering, de-
montering och service av utrustningen.
Några exempel:
Man har vid något tillfälle tagit rast, innan samtliga skruvförband i
en mastskarv varit monterade, glömt detta och sedan efter rasten
kört upp i masttoppen för att montera nästa. Hissmasten har ”vikt
sig” och hisskorg med manskap störtat till marken.
Är den öppen helt mot husfasaden eller har de tagit bort en vägg för att komma åt arbetarna?
Den öppningen är ju inte mot husfasaden eftersom masten sitter på andra sidan! Man ser den väggen på andra bilder så de har säkert plockat bort den för att få ut gubbarna.
Alla döda. Då fanns det rätt info tidigt här i tråden. Nu är frågan vilken nationalitet dessa människor hade. Får en känsla att det flesta är från Baltikum eller alla är det ska sägas.
Är det gästarbetare från baltikum tar det knappast flera dagar att hitta de anhöriga. Skulle tro dessa härstammar längre söderut.
Senast redigerad av rutand 2023-12-12 kl. 13:42.
Man vill underrätta anhöriga innan de går ut med hur många som dött, att ingen dödssiffra alls nämns tolkar jag som att alla fem är döda. Att det dröjer tolkar jag som att det beror på att det inte är svenska arbetare som är inblandade och därmed svårt att nå anhöriga, papperslösa byggjobbare kanske?
Då kom beskedet brett till slut, det var nog som du påpekade. Så tragiskt och kan inte vara allt annat än en stor skandal. Hissen ska för fan inte rasa såvida det inte handlar om jordbävning på högre skalan...
Eftersom en hel del verkar ha svårt med teorin om att masten har saknat mastbultar så har jag tagit ett foto på en mastbult så ni själva kan se att hade man glömt spänna bultarna så hade dom ändå skadat masten som sitter kvar i hissen. Jag är helt övertygad om att där aldrig har suttit några.
Som ni ser så "skakar" dom inte loss heller. Alimak är inga idioter. Dom konstruerar allt med hängsle och livrem. Av dom 1000-tals bygghissar jag projekterat och monterat så har jag varit med om att en bult skakat loss en gång. Det säger rätt mycket. Att alla 4 skulle skakat loss samtidigt? Då ska du inte montera bygghissar.
Det var en bra bild. Nej, där har alldeles uppenbarligen inte suttit några bultar, då hade det varit kraftigt demolerat där. Jösses i så fall, det är ju ett jätteallvarligt misstag, hur kan man missa det, både vid montering och vid inspektion!?