2023-12-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Hissen kanske åkte tom upp för att hämta ner de 5 gubbarna? Och när de klev in så blev tyngden för mkt ? De kanske ställde sig längst bak på samma ställe och inte fördelade tyngden jämt. Min teori.
Absolut logiskt med då borde hissen , om den redan varit på gränsen att tippa över , när den var på väg upp , släppt ifrån sig obehagliga ljud och haft vibrerande , ojämn gång.Enligt samma logik (antar jag)
Citera
2023-12-12, 12:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jo, det tycks inte vara helt enkelt.
Frågan är nu då vem som blir ansvarig för olyckan. De som satt upp hissen eller tillverkaren Alimak. Enligt Alimak så är det inte deras montörer som satt upp hissen.
Är det inga fel på hissen och instruktionerna är tydliga då rimligen företaget som monterat hissen och eller det som använder hissen.
Citera
2023-12-12, 12:35
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är det inga fel på hissen och instruktionerna är tydliga då rimligen företaget som monterat hissen och eller det som använder hissen.

Inte säkert, frågan kvarstår: var hissen godkänd att köras eller hade de mer att montera innan den var körbar.

Ibland har vissa bråttom med att åka hiss så de skippar avspärrningsbanden som några diskuterat i början av tråden.
Citera
2023-12-12, 12:37
Medlem
Och NU går Aftonbladet ut med 5 döda. Lite sena på bollen…
Citera
2023-12-12, 12:38
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Med tanke på att dragningskraften (aka gravitationen) är 9,82 och hissen var 20m måste betyda att de haft två sekunder på sig att hoppa.

Menar du att det inte skulle hinnas?
Även om det rent teoretiskt skulle göra något att hoppa så måste det vara ganska svårt när hela hisskorgen tippar åt sidan och börjar rotera. Den har ju hamnat upp-och-ner verkar det som. Det bästa man kan göra är nog att ta tag i och krama så gott man kan den närmsta tjockisen och hoppas man landar på hen lite mjukare.
Citera
Avstängd
Citat:

Att Alimak inte är med första gången en hiss skall monteras säger hur ansvarsfulla de egentligen är. Vill bara sälja, sedan skiter de hur det går. ” här har ni säkerhetsföreskrifter, ni monterar upp” hej då! ” nästa kund, tack”..

Lite som IKEA..som skickar med en manual ” här har ni, montera själva”. Bye!
Citera
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Givetvis är det den sista sektionen som inte satt fast men det betyder att så fort den passerade upp över sista sektionens nedre kant så borde den tippat ner. Det finns ingen chans att det skulle varit möjligt att komma upp på sista sektionen utan tippning. Det har ju sgats i tråden att man körde upp en gång.

Så länge korgen är i balans, d v s att belastningen ligger mellan rören den går efter kan den troligen användas utan att den nödvändigtvis måste tippa.
Men snedbelastas den så att tyngdpunkten hamnar utanför rören så tippar den om inte rören är förankrade, samma gäller antagligen vid stark vind...
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Alimak är ett gammalt företag och enligt de själva så har något liknande aldrig skett så jag gissar att montören missat något.

Fy fan att leva med den vetskapen då jag har svårt att tänka mig att man gjort en sån sak med flit.
Lär väl ta ett tag att utreda vad som egentligen skedde och varför det skedde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Givetvis är det den sista sektionen som inte satt fast men det betyder att så fort den passerade upp på sista sektionens nedre kant så borde den tippat ner. Det finns ingen chans att det skulle varit möjligt att komma upp på sista sektionen utan tippning. Det har ju sgats i tråden att man körde upp en gång.

inte nödvändigtvis om det även fanns en förankring i vägg där, den kan ha gett sig när alla fem ställde sig i hissen och då blev hävstången för stor på vägförankringen.

Eller så är det så som det också skrivits här i tråden att det var 2 stycken som åkte upp med hissen men 5 stycken som åkte ned. skillnaden i tyngd och kanske även material man lastat in kan ha gjort skillnad om vi tänker att det inte fanns någon väggförankring längst upp.
Tror detta iof är ett krav att det alltid måste sitta en förankring längst upp enligt regelverket, men där får hissmontörerna rätta mig om jag har fel.
Citera
2023-12-12, 12:42
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Så länge korgen är i balans, d v s att belastningen ligger mellan rören den går efter kan den troligen användas utan att den nödvändigtvis måste tippa.
Men snedbelastas den så att tyngdpunkten hamnar utanför rören så tippar den om inte rören är förankrade, samma gäller antagligen vid stark vind...

Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
inte nödvändigtvis om det även fanns en förankring i vägg där, den kan ha gett sig när alla fem ställde sig i hissen och då blev hävstången för stor på vägförankringen.

Eller så är det så som det också skrivits här i tråden att det var 2 stycken som åkte upp med hissen men 5 stycken som åkte ned. skillnaden i tyngd och kanske även material man lastat in kan ha gjort skillnad om vi tänker att det inte fanns någon väggförankring längst upp.
Tror detta iof är ett krav att det alltid måste sitta en förankring längst upp enligt regelverket, men där får hissmontörerna rätta mig om jag har fel.

Alltså löper den längs en mast eller är det en mast på två motstående sidor? Löper den på en mast så är det snedbelastning hela tiden. Hela hisslådan är ju på sidan om.
Citera
2023-12-12, 12:42
Medlem
Mindbusinesss avatar
”Företaget som monterat hissen uppger att den monterades på platsen i augusti, och att den successivt har höjts sedan dess.
– I tisdags var de där och höjde, sedan dess har hissen gått fullt, säger regionchefen på företaget. ”
https://www.expressen.se/nyheter/hissolyckan-i-sundbyberg-anmald/
Citera
2023-12-12, 12:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tycker du detsamma om flera anställda dör i en trafikolycka? Om inte, varför inte?

Kommer som vanligt inte leda till någonting..som när flera dog och ännu fler skadades på Fortum när dom byggde ut värmeverket i sthlm..där lyckades inte svenska domstolar hitta ngn skyldig..och dom som överlevde invalidiserade,fick inte många ören som kompensation..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in