2023-12-12, 12:22
Medlem
bandspelarens avatar
Jag tycker masten ser klen ut i förhållande till lådan som löper på den. Givetvis är det beräknat och jag betvivlar inte på att det skall hålla men jag skulle inte åka i den med några större laster med i hissen.

Vad gäller infästningen , om skruvarna saknades, så förstår jag inte hur det ens skulle varit möjligt att köra upp en gång utan att toppdelen tippade.
Senast redigerad av bandspelaren 2023-12-12 kl. 12:27.
Citera
2023-12-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Det var ju precis det den gjorde?
Hissen kanske åkte tom upp för att hämta ner de 5 gubbarna? Och när de klev in så blev tyngden för mkt ? De kanske ställde sig längst bak på samma ställe och inte fördelade tyngden jämt. Min teori.
Citera
2023-12-12, 12:24
Medlem
okok1s avatar
SVT: alla 5 döda
Citera
2023-12-12, 12:26
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jo, det tycks inte vara helt enkelt.
Frågan är nu då vem som blir ansvarig för olyckan. De som satt upp hissen eller tillverkaren Alimak. Enligt Alimak så är det inte deras montörer som satt upp hissen.

Från Arbetsmiljöverkets hemsida:

"Utöver arbetsgivarna är det byggherren, projektörerna och byggarbetsmiljösamordnarna som har arbetsmiljö*ansvar i byggprojektet. Byggherren har ett övergripande ansvar för att se till att arbetsmiljön i både byggskedet och bruksskedet blir bra".

Men det står också:
"Det finns det under vissa omständigheter en möjlighet för byggherren att istället utse en uppdragstagare för byggherrens arbetsmiljöansvar. Denna uppdragstagare ersätter då byggherren i byggprojektet, antingen under planeringen och projekteringen eller under byggskedet, eller hela byggprojektet."

Och:
"Till sin hjälp ska bygg*herren utse lämpliga byggarbetsmiljösamordnare, en för planeringen och projekteringen (Bas-P) och en för utförandet av arbetet (Bas-U). Byggarbetsmiljösamordnarna ska samordna de som är involverade i byggprojektet genom hela byggprocessen, från det att projektet börjar planeras och projekteras, tills det att byggnaden eller anläggningen är färdig."

Mer info:
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/bygg/ansvar-vid-byggnads--och-anlaggningsarbete/
Citera
2023-12-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag tycker masten ser klen ut i förhållande till lådan som löper på den. Givetvis är det beräknat och jag betvivlar inte på att det skall hålla men jag skulle åka i den med några större laster med i hissen.

Vad gäller infästningen så förstår jag inte hur det ens skulle varit möjligt att köra upp en gång utan att toppdelen tippade.
Det kanske är just den sista sektionen som de missat att bulta ? Då kan nog hissen stanna precis där utan bultar men vid minsta snebelastning så rasar den ju!
Citera
2023-12-12, 12:28
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja, godmorgon!

Men du är inte ensam om att inte ens orka läsa några inlägg i tråden innan du postar. Det kommer komma fler än du som ska berätta att 5 är döda så du behöver inte känna dig ensam!

?

Såg att SVT hade uppdaterat 12:18 och läste från den tiden här i tråden. Fanns inget.
Citera
2023-12-12, 12:30
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Företagets VD borde ställas inför rätta för dråp på 5 personer. Fängelse i 10 år och näringsförbud på livstid vore ett tillfredsställande straff.

Tycker du detsamma om flera anställda dör i en trafikolycka? Om inte, varför inte?
Citera
2023-12-12, 12:31
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Det var ju precis det den gjorde?
Jo men det var ju inte första gången den kördes till toppläget.
Citera
2023-12-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tragisk händelse där fem personer har avlidit men lite konstigt när media skriver att de skriver Arbetet med att säkerställa identiteten på de avlidna pågår
Alla på bygget måste väl veta vilka som ska vara där och som sen saknas efter olyckan. Dessutom måste väl också alla ha ett id-kort på sig kan man tycka heller har vi en arbetsplats som inte riktigt följer reglerna. Är det personer och företag som kanske inte har koll på alla papper och personal?
Det ät klart de vet vilka som stod i hissen. Problemet är den officiella identifieringen av de döda, som ligger till grund för framförandet av dödsbud till anhörig, samt för brottsutredning. Denna identifiering görs inte utifrån vad någon säger muntligt på bygget eller ett id06.
Citera
2023-12-12, 12:32
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det kanske är just den sista sektionen som de missat att bulta ? Då kan nog hissen stanna precis där utan bultar men vid minsta snebelastning så rasar den ju!
Givetvis är det den sista sektionen som inte satt fast men det betyder att så fort den passerade upp över sista sektionens nedre kant så borde den tippat ner. Det finns ingen chans att det skulle varit möjligt att komma upp på sista sektionen utan tippning. Det har ju sgats i tråden att man körde upp en gång.
Senast redigerad av bandspelaren 2023-12-12 kl. 12:34.
Citera
2023-12-12, 12:33
Medlem
Wajis avatar
Alla döda. Då fanns det rätt info tidigt här i tråden. Nu är frågan vilken nationalitet dessa människor hade. Får en känsla att det flesta är från Baltikum eller alla är det ska sägas.
Citera
2023-12-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Hissen kanske åkte tom upp för att hämta ner de 5 gubbarna? Och när de klev in så blev tyngden för mkt ? De kanske ställde sig längst bak på samma ställe och inte fördelade tyngden jämt. Min teori.
Sant det är såklart möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in