2023-12-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lierno
Misstänker att Elon och co skiter högaktningsfullt i IF metall och några grå pensionsfonder.

De kommer leverera sina bilar från grannländer och med hjälp av folk som bryr sig noll om metallfacket.

Helt klart att han skiter i det. Det är pensionsfonderna som spelar med dubbelmoral. De investerar gladeligen i Tesla när de själva tjänar pengar på det. Nu kan de enkelt säga att de ska försöka påverka Tesla då de vet att detta inte skadar dem själva. Har redan röstats ner av majoriteten av aktieägarna.

Någon nämnde att aktieoptionerna är värda noll då värdet på dem kan försvinna på en dag om Elon twittrar fel sak. Men de tänker inte på att deras egna pensionsfonder, där personer jobbar heltid med att göra riskanalyser ändå väljer att investera i bolaget. Betyder det att de leker bort medlemmarnas pengar, eller beror det på att det är en bra investering? Kan inte ha båda.
Citera
2023-12-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Nu blir ju bilarna registrerade oavsett. Genom kunderna beställer sina skyltar själv.

Men, staten går miste om momsen vid import om de inte gått att registrera. Typ 1 miljard om året.

Huruvida staten förlorar skatteinkomster är ju inte särskilt relevant för frågan om ev. skadestånd. Eller tänker du att Skatteverket ska begära skadestånd av Post- och telestyrelsen för uteblivna skatteintäkter..? Om svaret är ja så kan jag berätta att det inte fungerar så.
Citera
2023-12-12, 11:28
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Huruvida staten förlorar skatteinkomster är ju inte särskilt relevant för frågan om ev. skadestånd. Eller tänker du att Skatteverket ska begära skadestånd av Post- och telestyrelsen för uteblivna skatteintäkter..? Om svaret är ja så kan jag berätta att det inte fungerar så.

Tyckte 1 miljard till statskassan är viktigare än 12 gubbar som är i strejk i Umeå.

Sedan är proportionerna inte normala, borde vara reglerade. Eller ta bort alla sympatiåtgärder, så löser det sig.
Citera
2023-12-12, 11:35
Medlem
Citat:
Tyckte 1 miljard till statskassan är viktigare än 12 gubbar som är i strejk i Umeå.

Sedan är proportionerna inte normala, borde vara reglerade. Eller ta bort alla sympatiåtgärder, så löser det sig.

Det står dig naturligtvis fritt att tycka, men det har absolut ingenting med frågan om skadestånd att göra, vilket var vad mitt inlägg handlade om.

Om staten anser att åtgärden är oproportionerlig finns möjligheten att begränsa denna genom lag, men till det är gjort så gäller gällande rätt. Och då saknar det betydelse vilken ekonomisk skada staten åsamkas.
Citera
2023-12-12, 13:29
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Så du menar att man inte kommit överens på fem år?!?!

Vidare så är jag inget vänsterjon som förespråkar kommunismen, men just i detta fall så står jag solklart på facket sida. Vare sig om man gillar facket eller inte, så har vi ju ändå Sverigemodellen att förhålla oss till.

Även om man tycker att fackföreningar/och eller Sverigemodellen är föråldrad, Så ser jag ju inte hur Elon Påskmust skall komma hit till Sverige och styra över vårab Sverigemodell eller fackföreningar.

Vill vi ha en förändring får ju detta ske genom de ansvariga folkvalda ihop med näringslivet och branschorganisationer.
Vi låter ju hitkomna muslimer bestämma allt annat i hur vårt samhälle ska se ut så vad är så konstigt med att en av världens mest framgångsrika personer också får göra lite som han vill?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Bojkotta Tesla helt ! Jag skulle välja ny firmabil och kunde välja bland annat deras största SUV men undvek då Tesla inte följer svenska regelverk och dessutom så är kah så jäkla nöjd med min Volvo SUV så det blev en sådan igen !
Vilket regelverk är det de inte uppfyller, är det det FRIVILLIGA kollektivavtalet du syftar på? många som ska straffas då och tänk på alla andra som inte uppfyller alla frivilliga val vi har i landet. Jösses vad många du måste straffa.

Sedan finns det folk som tvärtom väljer just Tesla pga rådande omständigheter så det går nog på ett ut. Du väljer att stötta och köra Kinabil för deras otroligt fina arbetsförhållanden de har där. Ibland undrar man långt näsan räcker....
Citera
2023-12-12, 14:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

Var det inte sex gubbar som strejkade, har det blivit tolv nu helt plötsligt?
Citera
2023-12-12, 14:50
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Var det inte sex gubbar som strejkade, har det blivit tolv nu helt plötsligt?

Såg någon lista på 12 totalt i Sverige.
Citera
2023-12-12, 15:26
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Bojkotta Tesla helt ! Jag skulle välja ny firmabil och kunde välja bland annat deras största SUV men undvek då Tesla inte följer svenska regelverk och dessutom så är kah så jäkla nöjd med min Volvo SUV så det blev en sådan igen !
Musk är putins hora.

Det är bra att köpa USA-tillverkat (och inte Kina) men efter att musk fått näsa för putin har jag inga känslor kvar för Tesla.
Vilken apa som helst begriper ju att Tesla så småningom får vika sig för ett kollektivavtal - ett skydd mot lönedumpning.

www.svd.se/a/Moypeo/sa-rapporterar-varlden-om-teslastrejken
"Financial Times ledarredaktion går så långt att de ställer sig på IF Metalls sida. I en ledartext konstateras att ”Elon Musk borde anpassa sig till det svenska systemet, inte tvärtom.”"
Citera
2023-12-12, 16:28
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Vi låter ju hitkomna muslimer bestämma allt annat i hur vårt samhälle ska se ut så vad är så konstigt med att en av världens mest framgångsrika personer också får göra lite som han vill?

Vilket regelverk är det de inte uppfyller, är det det FRIVILLIGA kollektivavtalet du syftar på? många som ska straffas då och tänk på alla andra som inte uppfyller alla frivilliga val vi har i landet. Jösses vad många du måste straffa.

Sedan finns det folk som tvärtom väljer just Tesla pga rådande omständigheter så det går nog på ett ut. Du väljer att stötta och köra Kinabil för deras otroligt fina arbetsförhållanden de har där. Ibland undrar man långt näsan räcker....

Volvo cars är ett publikt bolag och som även har svenska ägare - kineserna över en stor del av aktierna men det är i minskande. Kom-ihåg att Volvo cars har varit ett helt fristående bolag inom Geely - läs på lite mer än än att svänga dig med svepande formuleringar!!
Kollektivavtalet finns ju av en anledning - att skydda svensk arbetsrätt och lagstiftning samt lönebildning.
Detta skall vårdas och sörjas för. Åk till usa istället om du nu hatar facket så mycket
Citera
2023-12-12, 16:31
Medlem
Geniet Elon levererar, aldrig känt mig så stolt i min tesla som man gör nu för tiden.
Citera
2023-12-12, 18:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag

Visst är det frivilligt men det innebär inte att det valet saknar konsekvenser.
Jag ska hjälpa förstå dig med ett exempel: Det är ett frivilligt val att ha byxor på vinter. Men det innebär inte att du undviker konsekvenserna dvs frusen pitt.
Citera
2023-12-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
Helt klart att han skiter i det. Det är pensionsfonderna som spelar med dubbelmoral. De investerar gladeligen i Tesla när de själva tjänar pengar på det. Nu kan de enkelt säga att de ska försöka påverka Tesla då de vet att detta inte skadar dem själva. Har redan röstats ner av majoriteten av aktieägarna.

Inte super säker på det... Alldeles för många gånger används (i alla fall allmänna och fack-) pensionsfonder aktivistiskt och investerar i saker som hellre gynnar specifik rörelse än de med högre avkastning. Kolla t.e.x de där gröna bankerna som gick i konkurs detta året där alecta(?) förlorade miljarder då de investerat aktivistiskt.

Skulle flera pensionsfonder börja dra sig ur och säga åt i sin tur de fonder de investerar i, att inte ha tesla... då kan det skada aktien en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in