2023-12-12, 00:58
Medlem
rovmuns avatar
Har en mdf-skiva 12mm som jag skulle vilja kapa 60x60 och ev en 30x60cm den är 240cm lång och 69cm bred nu.
På byggvaruhus har de en fin såg som de kan kapa rakt med i ett stativ så går att flytta.

Tyvärr äger jag bara en cirkelsåg Sennheiser några skenor men går en att ställa till 60cm brett utan kanske snarare 10-20 cm Max

Finns det något sätt att kapa en skiva snyggt eller i alla fall ok rakt?
Citera
2023-12-12, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Har en mdf-skiva 12mm som jag skulle vilja kapa 60x60 och ev en 30x60cm den är 240cm lång och 69cm bred nu.
På byggvaruhus har de en fin såg som de kan kapa rakt med i ett stativ så går att flytta.

Tyvärr äger jag bara en cirkelsåg Sennheiser några skenor men går en att ställa till 60cm brett utan kanske snarare 10-20 cm Max

Åk tillbaka till byggvaruhuset och fråga om du kan låna sågen för ett kap.

Eller köp en rak bräda och ha som stöd.
Citera
2023-12-12, 02:36
Som sagt, ta något som är rakt att utgå ifrån. Mät upp en punkt i vardera ände och lägg/spänn fast det raka efter punkterna.

Alternativt förläng mothållet. Eller, om du inte bryr dig om spill, kapa i omgångar med mothållet.

Är det inte supernoga och du har lite erfarenhet av cirkelsåg duger det gott att bara gå efter ett ritat streck, så gör jag 9 av 10 gånger.

Edit: Sänksåg ska du givetvis köpa sen, en sån måste alla män ha i sin arsenal. Jag hade en sån i bilen när jag var yrkesverksam, inte för att jag någonsin orkade hämta den -- ovanstående gick alltid fortare.
Senast redigerad av WP52 2023-12-12 kl. 02:40.
Citera
2023-12-12, 09:53
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun

Kapa av 10x69cm på din MDF-skiva, så rakt du kan, men det är inte skitviktigt. Nu har du en riktskiva med 2st hörn som är 90° och en rak 69cm kant att använda som mothåll för sågen när du gör nästa kap. Spänn fast med 2 tvingar och gå emot med sågen så blir det så rakt det kan bli utan skena.
Citera
2023-12-12, 09:57
Medlem
Rita på å såga för hand.. ta det lugnt å ha en vass såg vara. tandspetshärdad billig variant kostar väl 100kr.. Blir noga på nån millimeter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in