2023-12-11, 22:30
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biftek.Supernova
Här t.ex.

https://sverigesradio.se/artikel/hiss-har-rasat-flera-meter-flera-personer-allvarligt-skadade
Ok då får jag be om ursäkt, låter helt otroligt isåfall.
Citera
2023-12-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Det är inte som några "dåligt dragna" hjulbultar på en bil som kan gänga ur sig... Det är rejäla bultar rätt genom röret som är säkrade med en nylock mutter. (nylon som nyper åt gängorna) Du måste ha nycklar för att ta bort muttrarna. De är inte belastade på något sätt, deras enda funktion är att hålla bultarna på plats så de inte glider ur.
Med andra ord kan bultarna sitta löst i hålet. Det är omöjligt att de kan "skaka loss" av sig självt hur mycket det än skakar och vibrerar i åratal..
Det där är ju både direkt och indirekt felaktigt. Nyloc-muttrar är ingen garanti för att det inte kommer gänga upp sig.

1. Även nyloc muttrar ska dras med rätt förspänning.
2. Nylocs nylonlåsning ”torkar” och är ingen produkt du kan använda om och om igen och förlita dig på. En sliten Nyloc-mutter vibrerar loss lika lätt som en vanlig mutter.
3. Gängar du på en nyloc-mutter för hand, utan att nylonet ”biter” i ordentligt (som när man har bråttom iväg på julfesten och glömmer att kötta dit den med mutterknacken) så är du lika rökt som korven på julbordet.
Citera
Medlem
Skumt att expressen är ensamma just nu om att skandera flera döda. Hoppas dom har fel och ingen är död. Tragiskt oavsett.
Citera
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Vadå inte innehållet? Lösflygande hammare o stålbitar som flyger omkring i en bur lär ju kunna spetsa och borra sig in i mjuka kroppsdelar

Är ju som en bilolycka bara att den går nedåt i marken

Har tagit hand om påkört vilt efter vägar. Utvändigt så syns det inte så mycket men öppnar du upp dem så är iprincip inälvor blandat som en gröt. Nu vet jag inte exakt om det blev helt fritt fall på ca 20m men skulle det vara så är det inte omöjligt att de brakade i marken i ca 70-80km/h och det är inga bra förutsättningar.
Citera
Medlem
Iaghs avatar
Ingen jävel ska behöva dö på jobbet.

Men I Fina Sverige sker det gång på gång.

Ingen bryr sig om saker, man hämtar in seriöst billig arbetskraft och behandlar dem som rabiessmittade djur.

De inte importerade, fast anställda får gå, kostar för mycket jämfört.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Är du säker på det? Bara för att man inte gått ut med det officiellt så betyder det inte att dom inte är döda. Tragisk olycka. Chansen att överleva ett fall i en hiss som störtar ner från 6e våningen måste vara minimal.

Ja. Måste vara väldigt vältränad för att klara ett sånt fall.
Citera
2023-12-11, 22:34
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastkaktus
I kvart i fem-ekot säger de fem skadade varav tre allvarligt.
Ja jag hörde det, om det är sant så måste dom haft änglavakt!
Citera
2023-12-11, 22:34
Medlem
Antingen så har besiktningsmannen missat grovt då man ser att det inte är korrekt förankrat, eller så har dessa individer använt hissan innan den var färdigställd.
Citera
2023-12-11, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Håller med! Erfar = tror, känna på sig...
Erfara = bli informerad om, få veta, få kunskap om.
I denna kontext.
Citera
2023-12-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Skumt att expressen är ensamma just nu om att skandera flera döda. Hoppas dom har fel och ingen är död. Tragiskt oavsett.

Tyvärr så är de väl helt säkra, annars skulle de inte våga skandera.
Citera
2023-12-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Ok då får jag be om ursäkt, låter helt otroligt isåfall.

Jag håller med. Jag tycker det är lite konstigt att de står fast vi de uppgifterna. Fast det är väl för att de inte får någon annan information.
Citera
2023-12-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Ja jag hörde det, om det är sant så måste dom haft änglavakt!
Kan det vara möjligt att de inte befann sig i hissen utan på backen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in