Citat:
Ursprungligen postat av
Alltid42
Det är ett begrepp som beskriver hur skadade människor kan bli när de växer upp i extrema religiösa miljöer. Man föds in i en parallell världsbild som kan vara mycket svår att släppa. Jag hittade själv ut ur detta helvetiska trassel men det var mycket smärtsamt och tog många år även efter jag logiskt förstod att jag blivit grundlurad som barn av välmenande vuxna.
Tack för förklaringen. Hoppas att du mår bättre nu..
Ja, Fulnar är i alla fall helt klart en produkt av sin uppväxt - trauma eller inte.
Personligen tror jag faktiskt inte att han är kristen eller religiös alls - men med hans uppväxt inom noska frikyrkan var det nog svårt att komma undan (hans farfars far, hans farfar och hans far har varit/är pastorer och predikanter och hans mors familj har också rötter i norska frikyrkan). Carola skrev i sitt inlägg på instagram som blivit flitigt citerat i media att: "Runar söker en osund bekräftelse från sin far". Exakt vad hon menar med det vet jag inte, men man kan ju spekulera.
Det var väll ganska givet att Fulnar såg det som en karriärväg inom frikyrkan. Efter att han flyttat till Sverige och Uppsala för att gå i Livets Ords bibelskola och efter att han träffat Carola och gift sig med henne var det väll ännu mera givet....
Han avslöjade sin rätta natur tycker jag när han lämnade Livets Ord och tyckte att han var "larger than life". Började hänga med de kändisar han fick hänga med. Då skulle han plötsligt inte vara i kyrkliga sammanhang längre utan kallade sig "ledarskapskonsult" och "chefsutvecklare" - utan att ha några som helst kunskaper- eller utbildningar inom området.
Man får ju anta att är man kristen och predikant så har man ett kall att hjälpa människor till frälsning och att hjälpa utsatta människor rent generellt - men jag tror banne mig inte det gäller för Fulnar. Han är bara intresserad av hur kyrkan och andra människor kan berika honom.
Jag har heller aldrig hört eller läst att någon människa tackar Runar för att han hjälpt dem eller betytt något för dem.
Det är i stället han själv som lyfter fram sin "godhet", som när han påstår att han köpt snabbmat till en tiggare eller gett en kassörska 500 kr. (för att hon var ledsen).
Overifierade historier och det är alltid han själv som lyfter fram dem och slår sig för bröstet.
Som sagt Fulnar kristen - MY ASS! Men psykopat är han.
(Ledsen att detta blev så långt).