2023-12-11, 17:22
Avstängd
beckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gJg.Bania
Ok, tack för förklaringen.
Märkligt att han inte bara tar sitt straff, sköter kontakterna med frivården och gör det han ska så skall han se att det blir en "lättare resa".
Har själv haft kontakt med frivården - enklast att bara göra som man skulle så blev man av med skiten sedan.
Håller med, tydligen anarkist-kriminell, typ ryska maffian light
Vi får se han kanske blir hard core och slutar gola alla i sina böcker gömma sig, och total-vägrar all hjälp och lyda
Senast redigerad av becko 2023-12-11 kl. 17:24.
Citera
2023-12-11, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Runar är en fullblodspykopat. Men jag är osäker om det beror på barndomstrauman eller bara medfött. I likhet med vissa andra ”kristna” ledare kan han aldrig ha fel samtidigt som han kraftfullt lajvar en skenhelig profil. Inte ens när han som nu är på botten kan han erkänna det. Hans motto är ”ta ingen skit”.
Vi kan enkelt sammanfatta det hela med hans senaste vända på kåken. För tredje gången över en tio femton år har han drivit företag som gått omkull. Han har inte betalat ett öre i skatt och inte heller lämnat någon redovisning. När han väl tvingats göra det fattas stora mängder av underlag. Då skyller han på andras slarv. Trots att det är uppenbart att han är ansvarig. Sällan har ett ekobrott varit så uppenbart som hans senaste dom. Ändå hävdar han fortfarande att han är oskyldig. Han är så kränkt att han nu skriver en bok om hur dåligt det är i fängelserna. Ett sätt att flytta fokus från hans egen skuld.

Håller med om allt du skriver men tycker ibland att den typ a kristenhet han kommer ifrån är en perfekt grogrund för mejsla fram sådana som Runar. Det finns ju så många vinklar och lager.
Citera
2023-12-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Det är ett begrepp som beskriver hur skadade människor kan bli när de växer upp i extrema religiösa miljöer. Man föds in i en parallell världsbild som kan vara mycket svår att släppa. Jag hittade själv ut ur detta helvetiska trassel men det var mycket smärtsamt och tog många år även efter jag logiskt förstod att jag blivit grundlurad som barn av välmenande vuxna.

Tack för förklaringen. Hoppas att du mår bättre nu..
Ja, Fulnar är i alla fall helt klart en produkt av sin uppväxt - trauma eller inte.
Personligen tror jag faktiskt inte att han är kristen eller religiös alls - men med hans uppväxt inom noska frikyrkan var det nog svårt att komma undan (hans farfars far, hans farfar och hans far har varit/är pastorer och predikanter och hans mors familj har också rötter i norska frikyrkan). Carola skrev i sitt inlägg på instagram som blivit flitigt citerat i media att: "Runar söker en osund bekräftelse från sin far". Exakt vad hon menar med det vet jag inte, men man kan ju spekulera.
Det var väll ganska givet att Fulnar såg det som en karriärväg inom frikyrkan. Efter att han flyttat till Sverige och Uppsala för att gå i Livets Ords bibelskola och efter att han träffat Carola och gift sig med henne var det väll ännu mera givet....
Han avslöjade sin rätta natur tycker jag när han lämnade Livets Ord och tyckte att han var "larger than life". Började hänga med de kändisar han fick hänga med. Då skulle han plötsligt inte vara i kyrkliga sammanhang längre utan kallade sig "ledarskapskonsult" och "chefsutvecklare" - utan att ha några som helst kunskaper- eller utbildningar inom området.
Man får ju anta att är man kristen och predikant så har man ett kall att hjälpa människor till frälsning och att hjälpa utsatta människor rent generellt - men jag tror banne mig inte det gäller för Fulnar. Han är bara intresserad av hur kyrkan och andra människor kan berika honom.
Jag har heller aldrig hört eller läst att någon människa tackar Runar för att han hjälpt dem eller betytt något för dem.
Det är i stället han själv som lyfter fram sin "godhet", som när han påstår att han köpt snabbmat till en tiggare eller gett en kassörska 500 kr. (för att hon var ledsen).
Overifierade historier och det är alltid han själv som lyfter fram dem och slår sig för bröstet.
Som sagt Fulnar kristen - MY ASS! Men psykopat är han.
(Ledsen att detta blev så långt).
Citera
2023-12-11, 18:32
Medlem
Han är kristen på amerikanskt vis, dvs. det handlar mer om klassidentitet och kulturella/nationella/etniska stratifikationer än några djupare existensiella grubblerier, där kristendomen bärs som en Ralph Lauren-symbol för att visa och känna tillhörighet
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2023-12-11 kl. 18:37.
Citera
2023-12-11, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Han är kristen på amerikanskt vis, dvs. det handlar mer om klassidentitet och kulturella/nationella/etniska stratifikationer än några djupare existensiella grubblerier, där kristendomen bärs som en Ralph Lauren-symbol för att visa tillhörighet

Du har rätt.
Citera
2023-12-11, 20:06
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Håller med om allt du skriver men tycker ibland att den typ a kristenhet han kommer ifrån är en perfekt grogrund för mejsla fram sådana som Runar. Det finns ju så många vinklar och lager.
Det är en bra grogrund för ulvar i fårakläder. Finns få andra föreningar som rymmer så många goda och naiva personer som vill alla så väl att de gladeligen skänker pengar till lurendrejare som utnyttjar dem.
Citera
2023-12-11, 20:16
Medlem
3N37s avatar
Såg på FB igår att Runar behöver ett nytt boende.....
Citera
2023-12-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Det är en bra grogrund för ulvar i fårakläder. Finns få andra föreningar som rymmer så många goda och naiva personer som vill alla så väl att de gladeligen skänker pengar till lurendrejare som utnyttjar dem.
Sant. Har nära släktingar som är hårt drabbade och gett bort alla sina sparpengar. Vi runtom är helt maktlösa medans en självutnämnd kristen profet mjölkar dom inte bara på pengar utan också på tid och känslor.

Men ibland känns det som att frikyrkan är på vissa håll är en salig blandning av förövare och offer som växlar roller med varandra.

Dom största offren tycker jag är de barn som föds in i dessa miljöer och får helveteslära tvångsmatad samtidigt som kritiskt tänkande stryps

Med det sagt, väldigt viktigt att alla förövare ska stå till svars fullt ut.
Senast redigerad av Alltid42 2023-12-11 kl. 20:22.
Citera
2023-12-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gJg.Bania
Tack för förklaringen. Hoppas att du mår bättre nu..
Ja, Fulnar är i alla fall helt klart en produkt av sin uppväxt - trauma eller inte.
Personligen tror jag faktiskt inte att han är kristen eller religiös alls - men med hans uppväxt inom noska frikyrkan var det nog svårt att komma undan (hans farfars far, hans farfar och hans far har varit/är pastorer och predikanter och hans mors familj har också rötter i norska frikyrkan). Carola skrev i sitt inlägg på instagram som blivit flitigt citerat i media att: "Runar söker en osund bekräftelse från sin far". Exakt vad hon menar med det vet jag inte, men man kan ju spekulera.
Det var väll ganska givet att Fulnar såg det som en karriärväg inom frikyrkan. Efter att han flyttat till Sverige och Uppsala för att gå i Livets Ords bibelskola och efter att han träffat Carola och gift sig med henne var det väll ännu mera givet....
Han avslöjade sin rätta natur tycker jag när han lämnade Livets Ord och tyckte att han var "larger than life". Började hänga med de kändisar han fick hänga med. Då skulle han plötsligt inte vara i kyrkliga sammanhang längre utan kallade sig "ledarskapskonsult" och "chefsutvecklare" - utan att ha några som helst kunskaper- eller utbildningar inom området.
Man får ju anta att är man kristen och predikant så har man ett kall att hjälpa människor till frälsning och att hjälpa utsatta människor rent generellt - men jag tror banne mig inte det gäller för Fulnar. Han är bara intresserad av hur kyrkan och andra människor kan berika honom.
Jag har heller aldrig hört eller läst att någon människa tackar Runar för att han hjälpt dem eller betytt något för dem.
Det är i stället han själv som lyfter fram sin "godhet", som när han påstår att han köpt snabbmat till en tiggare eller gett en kassörska 500 kr. (för att hon var ledsen).
Overifierade historier och det är alltid han själv som lyfter fram dem och slår sig för bröstet.
Som sagt Fulnar kristen - MY ASS! Men psykopat är han.
(Ledsen att detta blev så långt).
Tack, det gör jag. Mår mycket bättre idag

Kommer ihåg att Carola skrev det där...

Det där bilden på tiggaren med han leende var fruktansvärt men beskriver hela honom såå bra!
Citera
2023-12-11, 21:29
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3N37
Såg på FB igår att Runar behöver ett nytt boenden .....

…man betalar ju hyran i förskott❗️ Hur i helvete skall Fulnar slingra sig ur det…
Senast redigerad av Alonen 2023-12-11 kl. 22:26.
Citera
2023-12-11, 22:19
Medlem
MercedesDeAcostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3N37
Såg på FB igår att Runar behöver ett nytt boende.....

...och det är AKUT, skriver han:

Runar Sögaard
·
Är det någon som har pålitliga kontakter eller tips på lägenhet att hyra här i Stockholm..?
Akut, så skicka mig DM om någon vet.
Citera
2023-12-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MercedesDeAcosta
...och det är AKUT, skriver han:

Runar Sögaard
·
Är det någon som har pålitliga kontakter eller tips på lägenhet att hyra här i Stockholm..?
Akut, så skicka mig DM om någon vet.
Haha vem vågar hyra ut till honom? Han vill väl bo gratis, att göra rätt för sig är inte hans melodi! Han är ju faktiskt mer värd än alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in