2023-12-09, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du kan absolut ha rätt, att vi ser en period av stigande kurs för att sedan återigen falla tillbaka ned mot 50 kr. Men det kanske blir annorlunda den här gången.

Varför skulle vi falla ned till 50 igen?
Citera
2023-12-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Varför skulle vi falla ned till 50 igen?

Storordern innebär inte bara en order i sig utan att en konkurrent, Nokia, motats bort från den amerikanska marknaden

saxat från affärsvärlden:
Rent branschmässigt är ordern en märkeshändelse eftersom AT&T och Ericsson bygger ett nät enligt så kallad Open RAN-arkitektur. Det innebär att nätet och produkterna designas så att olika leverantörers utrustning och produkter kan användas tillsammans. Traditionellt har teleoperatörer tvingats använda utrustning från en och samma leverantör för att få nätet att fungera bra.

Frågan är nu om det finns fler leverantörer av Open RAN-arkitektur med samma kvalitet som Ericssons. Min gissning är att Ericssons i vart fall ansetts bäst, varför ordern är ett värdefullt referensobjekt.
Branschen är cyklisk och ordern är ännu ett tecken på att vi nått botten av konjunkturen, och även jag tror på att aktien vänt uppåt.
Citera
2023-12-09, 18:58
Medlem
Vad glad jag är att äga Investor i sånna här situationer. De har fått så mycket kritik men alltid hållit fast med sin tro på Ericsson.
Citera
2023-12-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Frågan är nu om det finns fler leverantörer av Open RAN-arkitektur med samma kvalitet som Ericssons. Min gissning är att Ericssons i vart fall ansetts bäst, varför ordern är ett värdefullt referensobjekt.
Eller la de sig bara på lägst pris och så visar det sig senare att den där $14 miljarders ordern i slutändan inte kommer generera någon vidare vinst på sista raden. Säger inte att det är så men jag hade å andra sidan inte blivit jätteförvånad om så blir fallet för Ericsson brukar ju kunna göra sina aktieägare besvikna.

Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Vad glad jag är att äga Investor i sånna här situationer. De har fått så mycket kritik men alltid hållit fast med sin tro på Ericsson.
Ericsson utgör 2 % av substansvärdet i Investor. Finansiellt är Ericsson i det närmaste helt oväsentlig för Investor och deras aktieägare.
Citera
2023-12-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Eller la de sig bara på lägst pris och så visar det sig senare att den där $14 miljarders ordern i slutändan inte kommer generera någon vidare vinst på sista raden. Säger inte att det är så men jag hade å andra sidan inte blivit jätteförvånad om så blir fallet för Ericsson brukar ju kunna göra sina aktieägare besvikna.

Ericsson utgör 2 % av substansvärdet i Investor. Finansiellt är Ericsson i det närmaste helt oväsentlig för Investor och deras aktieägare.
Även så blir det ett betydligt ägande i det stora hela. Men det coolaste är att de aldrig lämnede Ericsson även om Svensson trodde på dåliga tider. Vi har fortsatt tro på ledningen etc.....
Citera
2023-12-09, 22:44
Medlem
KJosefs avatar
Fint med stororder. Det vore trevligt om det visade sig att man köpte den absoluta botten men vi får se.
Citera
2023-12-10, 04:14
Medlem
Citat:

Visst, det är givetvis risk med aktieinnehav. När det gäller Ericsson så bör man likväl hålla i minnet att 1) det är ett cykliskt bolag och 2) de fasta kostnaderna är mycket stora vilket bör innebära att
“vinsten” på marginalen synes därför bli mycket stor.
Citera
2023-12-10, 07:36
Medlem
Citat:

Jag tror de stör sig på att vad som för inte så länge sedan var juvelen i kronan nu är så litet.
Citera
2023-12-11, 06:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vadå "rent tekniskt"? Allt handlar så klart om att Ericssons kunder ska börja göra affärer och när dom kommer sätts allt "tekniskt" ur spel och varken du eller jag har en aning om vilken dag/vecka/månad kontrakten skrivs under och affären kommuniceras.

Den här nyheten hade lika gärna kunnat blivit fördröjd till i februari och tillsammans med ett urkass Q4 hade kräftgången fortsatt en tid till.

Ser Q4 trevligare ut + någon mer possitiv nyhet + ett par bra ordrar + bättre omvärldsläge kan aktien stå i 78:- efter helårsrapporten.

Jag vet inte vad din poäng är riktigt?

En del av mitt innehav är långsiktigt om jag tankat vid 48, 52 eller 58 spelar ingen jätte roll i det perspektivet.

Den andra delen är kortsiktig ibland bara för några minuter och det är väl ganska poänglöst att du citerar det två månader senare.

Teknisk analys grabben.
Och vad du tänker långsiktigt påverkar inte kursen.
Citera
2023-12-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Teknisk analys grabben.

Jo jag förstår det. Frågan är varför du inte förstår att den tekniska analysen är fullständigt irrelevant när Ericsson slammar in en order på 14 miljarder dollar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Och vad du tänker långsiktigt påverkar inte kursen.

Vad är det som får dig att tro att jag skulle tro det? Det jag menade var att jag inte har kunskap/tajming nog att köpa aktier på den absoluta botten, då får man leva med att man köpte för tex 54 i stället för 48. Huvudsaken är att man inte gör som du tycks göra, ratar aktier som är lågt prissatta och höjer dom som står inför en nedgång till skyarna. Det om något är ett "grabb beteende"

Och du behöver inte komma tillbaka och kraxa om några dagar för dom flesta vuxna här inne förstår att ericsson i närtid kan falla tillbaka lite efter senaste dagarnas fina uppgång.
Citera
2023-12-11, 18:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo jag förstår det. Frågan är varför du inte förstår att den tekniska analysen är fullständigt irrelevant när Ericsson slammar in en order på 14 miljarder dollar.

Vad är det som får dig att tro att jag skulle tro det? Det jag menade var att jag inte har kunskap/tajming nog att köpa aktier på den absoluta botten, då får man leva med att man köpte för tex 54 i stället för 48. Huvudsaken är att man inte gör som du tycks göra, ratar aktier som är lågt prissatta och höjer dom som står inför en nedgång till skyarna. Det om något är ett "grabb beteende"

Och du behöver inte komma tillbaka och kraxa om några dagar för dom flesta vuxna här inne förstår att ericsson i närtid kan falla tillbaka lite efter senaste dagarnas fina uppgång.

Självklart är ordern en väldigt positiv nyhet men man ska inte överskatta dess betydelse, vilket marknaden inte heller gör utan prissätter aktien under 60 kr., upp 3,84% på tre månader.

Ericsson har en hel del kvar att fixa innan vi ser en kurs på 100 kr igen, och någon ny ATH på 750 kr syns inte i korten för de närmsta 10 åren

Men jag rekar ändå köp nu, de ser ut att ha krånglat sig förbi det värsta nu.
Citera
2023-12-11, 20:25
Medlem
Ograsts avatar
Fan va uselt förvärvet av Vonnage blev. Precis på den absoluta toppen i slutet av 2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in