2023-12-05, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Är du förvånad över att kursen gått under 50 kt? Jag är inte det. När du skrev ovanstående var kursen 58.62. och jag rekade sälj då.

Botten finns nog lite under 40 kr.

Är du förvånad att vi är på 59 nu?

Jag är inte det.

Man är ledande på 5G det kommer att betala sig.
Citera
2023-12-05, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Till saken hör också att det blir "made in US" och tillverkningen sker där, inte i Asien.

Har Nokia motsvarande produktionskapacitet innanför handelsmurarna?

Det sägs ju dessutom att avtalet inkluderar molntjänster. Kan mycket väl vara så att Ericssons innehav att ett molnföretag som är amerikanskt spelat stor roll. Min spekulation givetvis, men kanske att det anses tryggast av USA med att ha molnet inom USA. Om det är så blir genast logiken i förvärvet av molnföretaget glasklar.
Senast redigerad av 15grader 2023-12-05 kl. 09:36.
Citera
2023-12-05, 09:46
Medlem
Kablam!
E rusar efter amerikansk jätteaffär
Var slutar rusningen?
Har proffsen några prognoser?
Nu upp nästan 10%
Vilket får anses vara sensationellt, med tanke på den långvariga digerdödsstämningen runt E....
Citera
2023-12-05, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15grader
Det sägs ju dessutom att avtalet inkluderar molntjänster. Kan mycket väl vara så att Ericssons innehav att ett molnföretag som är amerikanskt spelat stor roll. Min spekulation givetvis, men kanske att det anses tryggast av USA med att ha molnet inom USA. Om det är så blir genast logiken i förvärvet av molnföretaget glasklar.

Det vore fantastiskt om vi kan få positiva siffror från molnet.
Citera
2023-12-05, 10:03
Medlem
Citat:
Det vore fantastiskt om vi kan få positiva siffror från molnet.
VD, Ekholm, säger även att det blir fråga om molnbaserade programmerbara nätverk. Verkar vara framtiden.
Citera
2023-12-05, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15grader
VD, Ekholm, säger även att det blir fråga om molnbaserade programmerbara nätverk. Verkar vara framtiden.

hmmmm... det är väldigt positivt.
Citera
2023-12-05, 14:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Jag är inte det.

Dagens affär är välkommen och rent tekniskt har aktien i princip brutit den långvariga negativa trenden som man ser på treårsgrafen där det fortfarande är minus 46 procent.
Citera
2023-12-05, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
BOOM!

Kontrakt värt 14 miljarder dollar med AT&T.
Ja plötsligt händer det! Mycket glädjande och ett fint betyg för Ericssons teknik.
Citera
2023-12-09, 05:48
Medlem
Citat:
Är du förvånad över att kursen gått under 50 kt? Jag är inte det. När du skrev ovanstående var kursen 58.62. och jag rekade sälj då.

Botten finns nog lite under 40 kr.

Citat:
Dagens affär är välkommen och rent tekniskt har aktien i princip brutit den långvariga negativa trenden som man ser på treårsgrafen där det fortfarande är minus 46 procent.

Vadå "rent tekniskt"? Allt handlar så klart om att Ericssons kunder ska börja göra affärer och när dom kommer sätts allt "tekniskt" ur spel och varken du eller jag har en aning om vilken dag/vecka/månad kontrakten skrivs under och affären kommuniceras.

Den här nyheten hade lika gärna kunnat blivit fördröjd till i februari och tillsammans med ett urkass Q4 hade kräftgången fortsatt en tid till.

Ser Q4 trevligare ut + någon mer possitiv nyhet + ett par bra ordrar + bättre omvärldsläge kan aktien stå i 78:- efter helårsrapporten.

Jag vet inte vad din poäng är riktigt?

En del av mitt innehav är långsiktigt om jag tankat vid 48, 52 eller 58 spelar ingen jätte roll i det perspektivet.

Den andra delen är kortsiktig ibland bara för några minuter och det är väl ganska poänglöst att du citerar det två månader senare.
Citera
2023-12-09, 11:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Jag är inte det.

Dock har Ericsson en historia att att vara oförmögna att omvandla det försprånget till ordentliga vinster. Ericsson brukar lyckas med att elda pengar på ogenomtänkta och svindyra förvärv. Dessutom måste Ericsson ösa in pengar i 6G och börja att forska på 7G.
Citera
2023-12-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dock har Ericsson en historia att att vara oförmögna att omvandla det försprånget till ordentliga vinster. Ericsson brukar lyckas med att elda pengar på ogenomtänkta och svindyra förvärv. Dessutom måste Ericsson ösa in pengar i 6G och börja att forska på 7G.

De har väl en historia av väldigt ojämn intjäning?

Men visst, det är ett väldigt teknikfokuserat bolag, dåliga på produktion och kostnadskontroll. De har lite samma sjuka som SAAB.

Jag utgår från dagens värdering, och den är för låg. Den är depressiv och ser inga som helst ljuspunkter eller möjligheter till positiva nyheter.

Det behövs inte mycket medvind för att dra kursen 50%. Så risk-reward ratio tycker jag är ser bra ut.
Citera
2023-12-09, 11:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
De har väl en historia av väldigt ojämn intjäning?

Men visst, det är ett väldigt teknikfokuserat bolag, dåliga på produktion och kostnadskontroll. De har lite samma sjuka som SAAB.

Jag utgår från dagens värdering, och den är för låg. Den är depressiv och ser inga som helst ljuspunkter eller möjligheter till positiva nyheter.

Det behövs inte mycket medvind för att dra kursen 50%. Så risk-reward ratio tycker jag är ser bra ut.
Du kan absolut ha rätt, att vi ser en period av stigande kurs för att sedan återigen falla tillbaka ned mot 50 kr. Men det kanske blir annorlunda den här gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in