2023-12-11, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Yes

Betyder det att det var 5 personer i hissen? Nyheterna säger 4-5. Jag tycker att man borde veta det exakta antalet så här lång tid efteråt.
Citera
2023-12-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Ja. Fast mirakelfall sker. Kan ju vara att du studsar mot något mjukt, t ex ölmagen på en kollega.

Var det här byggpolacker eller svenskar?
Haha var precis det jag tänkte (se min Edit)
Citera
2023-12-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinkelhake
Betyder det att det var 5 personer i hissen? Nyheterna säger 4-5. Jag tycker att man borde veta det exakta antalet så här lång tid efteråt.

Dom försöker kanske pussla ihop vilket käkben hör till vilken kropp osv, därav "4-5"
Citera
2023-12-11, 17:10
Medlem
Blondinss avatar
Har polackerna dött ännu?

Extremt amatörmässigt att inte montera en bygghiss på korrekt sätt.
Citera
Medlem
Jag noterar att Kåver & Mellin är ansvariga konstruktörer i projektet. Jag har varit med och få räta till flera strulprojekt där de tabbat sig, de är rödlistade i min bok! Det har kostat pengar och i ett annat fall hade det kunnat kosta mer än bara så. Jag skulle under inga omständigheter anlita dem för ett 14-våningshus och har de haft ansvar för att anvisa montage av bygghiss är chansen stor att de aldrig satt sig in i förutsättningarna ordentligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
Vid nyproduktion (Dvs montage i inte befintligt konstruktion) så höjer man hissen i takt med att huset reses. Vi kallar detta en "Höjning". Då åker man dit och bygger på hissen så man kommer till nästa vånging osv. Tills man är på den översta slutgiltiga våningen. Så ja då använder man hissen i sin nuvarande montering med driftstopp vid höjningar.

Är det denna del (inringat i gult) som har lossnat och fått hissen att falla?

https://imgur.com/a/Bxpr6SE
Citera
2023-12-11, 17:12
Medlem
Har det inte gått en lång tid där de inte hunnit identifiera personerna? Eftersom det var en arbetsplats borde man ju veta vilka som befann sig där?

Eller är det liknande med lastbilen i Trollhättan som körde över bron (och arbetet inte visste vem som körde lastbilen).
Citera
2023-12-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartplug

Ja! Det är masten som hissen färdas på.
Citera
2023-12-11, 17:14
Medlem
Känns som att hissen inte fallit helt rakt nedåt, utan fallit med ena änden nedan först.
Så de som är lindrigast skadade kan nog ha "legat" på de som hamnar i botten.

Hoppas alla klarar sig med livet i behåll.
Citera
2023-12-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartplug

Kort svar så "ja".

Den mastbiten verkar bara ha stått ovanpå befintlig mast, sen har man kört upp på den biten och så har hisskorgen trillat ner.
Citera
2023-12-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebearjohn
Känns som att hissen inte fallit helt rakt nedåt, utan fallit med ena änden nedan först.
Så de som är lindrigast skadade kan nog ha "legat" på de som hamnar i botten.

Hoppas alla klarar sig med livet i behåll.

Fast det är ju redan konstaterat flera döda enligt expressen. Så det blir nog svårt!
Citera
2023-12-11, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghettojesus
Tycker det ser ut som att högsta våningen inte är färdig, därför känns det som att dom höll på att montera när detta hände, eller kan man sätta ett stopp ovanför en specifik våning för att hissen ej ska kunna passera om t. ex dom påbörjade höjningen i fredags?

Du kan sätta en fysiskt stopp i själva masten som aktiveras med "vipp-armsbrytare" baktill på själva hissen. Sen kan du även programmera in det digitalt i denna hissen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in