2023-12-11, 16:31
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
Tjena! Ska ge mina 2 cents på detta. Jag är certifierad i båda GEDA och Alimak (De två största bygghissmärkena vi har) och efter att ha kollat på bilderna så skulle jag kunna tänka mig att detta har skett.

Eftersom där inte är något plan på översta våningen så tror jag att man höll på att höja hissen till den våningen. Det skulle även stärka teorin om att det är Hissteknikerna som skadats.

På Aftonbladets bild ligger korgen på sidan. På hisskorgen sitter två stycken mastsektioner som sitter ihopbultade. Även på webbkamerabilden så ser man att masten upp till näst översta våningen sitter kvar. Vanligtvis när man höjer våningen på en bygghiss så lyfter man dom på plats med kran då sektionerna väger ca 100kg styck (1,5m höga). Vanlig takhöjd på ett lägenhetshus i sverige brukar ligga på 2,6m så naturligt sätter man ihop två mastbitar á 3 meter (200kg) och lyfter upp de med kran och sätter på befintlig mast. När man gör det kör man upp hissen i toppen och på Alimak hissar specifikt så står man på taket och monterar. När man står på toppen får man styra masten som kommer med kran på befintlig mast, så fort det gjorts så sätter man i en mastbult för att säkra den nya biten som satts på.

Här kommer min första kontroversiella tanke. Tittar man på aftonbladets bild där masten sitter på hissen så är masten helt oskadd. Även hålen där mastbultarna träs igenom är helt intakta, detta skulle indikera på att man inte har säkrat den nya mastbiten som satts på.

Så jag tror att dom helt enkelt glömt bultarna nere på backen. Dom har chansat och kört ner för att hämta bultarna. Sen när dom åker upp för att sätta dom så är sikten jävligt dålig om man står i korgen eller så hade dom stått där uppe och kört så körs hissen långsammare. Så jag tror att dom bara har kört upp på den lösa nya biten sen så har det jävligt gått fort ner...

Det är en tråkig timing på detta. Man har precis infört certifieringskrav på att montera bygghissar, vilket är bra! Vi får bara se vad konsekvenserna av detta blir...

Kan tyvärr säga att det inte var med några hissmontörer med i fallet. Hissen ramlade ner när sista man utav 5 skulle dra igen grinden som då var på översta stannplanet. Hissen har alltså stått osäkrad ett tag och troligen en prefekt mix utav viktfördelning, vind och otur.
Citera
2023-12-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Förmodligen är de inte svenska medborgare.

Måste vara nåt sånt, kvinnor eller män,
mörkhyade, gula, vita, verka vara rörigt.
Citera
2023-12-11, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Kan tyvärr säga att det inte var med några hissmontörer med i fallet. Hissen ramlade ner när sista man utav 5 skulle dra igen grinden som då var på översta stannplanet. Hissen har alltså stått osäkrad ett tag och troligen en prefekt mix utav viktfördelning, vind och otur.

Var du där?
Citera
2023-12-11, 16:36
Medlem
olasvenssons avatar
Vem monterade hissen? Är det samma personer som byggde byggställningen?

Skadestånd? Vi bor inte i USA så något högt skadestånd kommer inte ske mot byggföretaget. Kanske en tillrättavisning.

Ersättning? Kommer dom avlidnas familjer få någon ersättning? Vi bor inte i USA. Men några tusenlappar borde dom avlidnas familjer få. Men arbetade byggarna svart, då blir det inga pengar.

Säkerhet. Finns det inte säkerhetspärr på hissar? Det finns det väl på vanliga hissar i bostadshus? Alltså en spärr som gör att hissen inte kan åka ner om hissen går sönder.
Citera
2023-12-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
Så jag tror att dom helt enkelt glömt bultarna nere på backen. Dom har chansat och kört ner för att hämta bultarna. Sen när dom åker upp för att sätta dom så är sikten jävligt dålig om man står i korgen eller så hade dom stått där uppe och kört så körs hissen långsammare. Så jag tror att dom bara har kört upp på den lösa nya biten sen så har det jävligt gått fort ner...

Du verkar ha så bra koll. Kan bilderna (se längre ner) här bekräfta/hjälpa din analys?
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/allvarlig-olycka-med-bygghiss-i-sundbyberg/
Citera
2023-12-11, 16:38
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Konstigt att Expressen går ut med det när inte Polisen gör det.

Man har nog dels en väldigt säker källa, dels slängt pressetiken åt fanders.
Citera
2023-12-11, 16:39
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deduktion
Var du där?

Yes
Citera
2023-12-11, 16:39
Medlem
Citat:
Ok, jag tycker den masten ser klen ut i förhållande till hissen, men vad vet jag.

Den är ordenligt dimensionerad.
Citera
2023-12-11, 16:40
Medlem
SevenS1nss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreparenn
Hoppa innan man slår i backen tror t.o.m Mythbusters har debunkat den teorin
Det har dom. Diskussionen är dessutom ett enda stort feltänk eftersom fysik inte fungerar på det sättet. När vi färdas i en kapsel så håller vår kropp samma hastighet som kapseln. Att då tro att man kan hoppa för att frikoppla kroppens hastighet från kapselns är bara så urdumt. Det enda rimliga som går att göra i en dylik situation är att skaffa sig så mycket bufferzon man kan fram till vitala organ. Därför tänker jag att stå raklång helt enkelt måste vara det bästa. Hellre offrar jag benen och låter dessa ta upp så mycket energi det bara går innan torson och huvudet får smällen.
Citera
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Konstigt att Expressen går ut med det när inte Polisen gör det.
Nej, det är inte konstigt. Expressen är en tidning och har väl källor utöver vad Polisen officiellt kommenterar. Många tiotals människor kan vid det här laget ha märkt att det är flera döda.

Polisen brukar inte gå ut med om någon har dött innan Polisen kontaktat anhöriga till den döda. Något man bör göra undantag från i fall som det här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Om man ska vara petig så är det Bas-P som upprättar AMP. Bas-U ser till så att den verkställs och arbetas efter. Och då ska UE lämna in riskanalyser och fylla i egenkontroller. Resten är i princip samordning. Det är rätt att Bas-U säkerställer säkerheten på arbetsplatsen men man gör det genom att kolla så att egenkontroller på olika montage har fyllts i korrekt. Och det garanteras att allt är korrekt när en ställning eller hiss lämnas över till arbetsplatsen. Mer kan man faktiskt inte kräva att Bas-U ska kontrollera.

Något sånt här ska inte kunna hända om hissmontörerna följer och fyller i sina egenkontroller. Det är någon där som slarvat och fyllt i papper utan att kontrollera. Det är knappast Bas-U som har ansvar över det. Har det dock inte lämnats in några papper innan hissen tagits i bruk är det Bas-U som har ansvar.

Jag jobbar med ställningar och utbildar även inom det.
När ställningen och det är samma med en hiss, när den är monterat så övergår tillsynen till beställaren och han ska göra dagliga kontroller. Det sker nästan aldrig skulle jag säga, det mesta har blivit en pappersprodukt. Nu lämnas det in en massa papper, protokoll och egenkontroller som om att detta i sig skulle göra att säkerheten ökar.
Dessa protokoll etc används inte för att öka säkerheten utan för att i händelse av en olycka kunna stå med ryggen fri. Det är min upplevelse av hur säkerheten på byggen fungerar numera och detta är vanligtvis pådrivet och ackompanjerat av de stora byggbolagen i Sverige.
Senast redigerad av Ekasnah 2023-12-11 kl. 16:47.
Citera
2023-12-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamenvemvet
Du verkar ha så bra koll. Kan bilderna (se längre ner) här bekräfta/hjälpa din analys?
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/allvarlig-olycka-med-bygghiss-i-sundbyberg/

Ser man på närbilden i Aftonbladet på korg och mastdel, så ser det onekligen ut som det inte vart ngr bultar i masten. Hade det suttit bultar i när den välte, borde bulthålen haft skador!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in