• 4
  • 5
2023-12-10, 17:38
Medlem
Quorthons avatar
Börjat använda Marmite en del i grytor bland annat. Jästextrakt som är vanligt pålägg till toast i storbritannien.
Citera
2023-12-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Börjat använda Marmite en del i grytor bland annat. Jästextrakt som är vanligt pålägg till toast i storbritannien.
Förstår inte hur någon vill ha det på toast, men absolut som smakförstärkare med umami.

Har du köpt i Sverige? Var?
Citera
2023-12-10, 21:00
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Förstår inte hur någon vill ha det på toast, men absolut som smakförstärkare med umami.

Har du köpt i Sverige? Var?
Vill minnas att jag beställde tillsammans med kryddor från kryddlandet.
Citera
2023-12-10, 23:16
Medlem
När det gäller MSG använder jag gärna det i asiatiska rätter. Även Chicken Nuggets blir bättre med MSG.

Redan umamirika maträtter men mycket svamp/ost/soja/lök (umami) är jag försiktig med att tillsätta MSG.

Aldrig MSG i rätter med för hög syra.
Citera
2023-12-10, 23:23
Medlem
Umami är en smak. Produkten är monosodiumglutamat eller bara glutamat. Har funnits i Sverige sedan 60-talet. Om man vill kan man köpa exakt samma produkt med lite mer fancy namn och betala det dubbla och uppåt, annars funkar den gamla hederliga Glutamaten.
Citera
2023-12-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Umami är en smak. Produkten är monosodiumglutamat eller bara glutamat. Har funnits i Sverige sedan 60-talet. Om man vill kan man köpa exakt samma produkt med lite mer fancy namn och betala det dubbla och uppåt, annars funkar den gamla hederliga Glutamaten.
Hittar du det på ICA?
Citera
2023-12-11, 00:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Hittar du det på ICA?

Större ICA som Kvantum och Maxi har ibland rent pulver. Annars finns det kryddmixar som aromat.
Citera
2023-12-11, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Större ICA som Kvantum och Maxi har ibland rent pulver. Annars finns det kryddmixar som aromat.
Kollade Maxi hos mig, en skapligt stor stad. "Vi hittade inga produkter".
Citera
2023-12-11, 11:47
Medlem
Citat:
Hittar du det på ICA?
https://www.google.com/search?q=glut...w=1436&bih=790

Den använder jag. Har använt i över 50 år.
Citera
2023-12-11, 11:54
Medlem
Citat:
https://www.google.com/search?q=glut...w=1436&bih=790

Den använder jag. Har använt i över 50 år.
Nu var det ren glutamat som efterfrågades. Har tidigare köpt på asienbutiken, men tänkte om det även fanns på typ ICA.
Citera
2023-12-11, 14:10
Medlem
Citat:
Nu var det ren glutamat som efterfrågades. Har tidigare köpt på asienbutiken, men tänkte om det även fanns på typ ICA.
Innehåller umamikrydda MSG?
MSG är föreningen som är ansvarig för umami oavsett om det finns i ett visst livsmedel eller om det är ensamt. När MSG läggs till ett recept går umamismaken helt enkelt upp på samma sätt som ett saltstänk ökar salthalten. Umami är alltså inte ett ämne, det är en smakupplevelse.
Citera
2023-12-11, 14:15
Medlem
Citat:
Innehåller umamikrydda MSG?
MSG är föreningen som är ansvarig för umami oavsett om det finns i ett visst livsmedel eller om det är ensamt. När MSG läggs till ett recept går umamismaken helt enkelt upp på samma sätt som ett saltstänk ökar salthalten. Umami är alltså inte ett ämne, det är en smakupplevelse.
Förstår inte vad ditt inlägg har med det jag skrev att göra.

Jag efterfrågade om man kan köpa glutamat på ICA. Och ja, jag vet vad glutamat är.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in