2023-12-10, 16:59
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Dumpen kommer int lägga ner för att det kommit ny lagstiftning
När ny lagstiftning kommer så kommer det i ett paket, där det också blir förbjudet att agera som Dumpen.
Citera
2023-12-10, 18:02
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insikter
Du har ju helt enkelt fel. Det finns både neutrala artiklar och hyllningsartiklar om Dumpen på Aftonbladet och Sara Nilsson har tom själv fått lägga ut en debattartikel på Expressens kultursida. Sen måste nog större medier med miljontals läsare lägga ribban lite högre än vanliga människor i hur man väljer att debattera organisationer på Dumpen. Oavsett vad man tycker så kan man inte hävda att dom är rättssäkra. Det är en jävla skillnad på att hylla och uppmärksamma Dumpen inför kollegorna i lunchrummet jämfört med hundratusentals läsare i en kvällstidning. Jag tycker inte det är deras jobb att spä på elden för det behövs inte i detta läge.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/8JvEex/kajsa-ekis-ekman-om-dumpen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAoJgA/victorias-man-avslojades-av-dumpen-jag-blev-acklad

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2B6qGx/dumpen-kritiserar-pedofiljagare

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/pedofiljagarnas-brak-ar-kompletta-idioter/

Vänta lite nu, du vet vad en debattartikel är va? En debattartikel speglar inte tidningens egna åsikter, så både den debattartikel som Sara skrivit och Kajsa Ekis Ekman går bort.

Du har inte heller länkat någon hyllningsartikel och de två sista länkarna behandlar samma nyhet, vilket dessutom tar upp problemet med att Dumpen kan stimulera formering av diverse våldsamma medborgargarde.

Har du seriöst bara googlat på "dumpen + nyheter" och klistrat in de fyra första resultaten du fick?

Jag förstår att du vill vara anti-PK och samtidigt kritisera Dumpen och det är okej, men bli inte dum bara för att du har svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Nä, jag håller med om att journalister ska vara försiktiga med att hylla Dumpen, men det har de heller inte gjort, så vi diskuterar ett icke-problem.
Citera
2023-12-10, 18:23
Medlem
insikters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Vänta lite nu, du vet vad en debattartikel är va? En debattartikel speglar inte tidningens egna åsikter, så både den debattartikel som Sara skrivit och Kajsa Ekis Ekman går bort.

Du har inte heller länkat någon hyllningsartikel och de två sista länkarna behandlar samma nyhet, vilket dessutom tar upp problemet med att Dumpen kan stimulera formering av diverse våldsamma medborgargarde.

Har du seriöst bara googlat på "dumpen + nyheter" och klistrat in de fyra första resultaten du fick?

Jag förstår att du vill vara anti-PK och samtidigt kritisera Dumpen och det är okej, men bli inte dum bara för att du har svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Nä, jag håller med om att journalister ska vara försiktiga med att hylla Dumpen, men det har de heller inte gjort, så vi diskuterar ett icke-problem.

Kanske blir det enklare om du utvecklar vad exakt du menar när du skrev att "dumpen ENBART får kritik i MSM"?
Citera
2023-12-10, 18:53
Medlem
insikters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
När ny lagstiftning kommer så kommer det i ett paket, där det också blir förbjudet att agera som Dumpen.

Rimligtvis blir det så men man måste se till att lagstiftningen används också så det inte blir som med dom här nya hittepå-lagarna som "försök till narkotikabrott" som polisen ändå saknar resurser att använda
Citera
2023-12-10, 19:37
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Det vet vi inte. Det kan mycket väl vara så att det kommer lagstiftning som gör att Dumpens syfte försvinner. Det ligger inte i samhällets intresse att privata organisationer med vinstintresse tar på sig rättssystemets avskräckande funktion, det är farligt. Förhoppningsvis försvinner Dumpen samtidigt som det kommer lagstiftning som gör det olagligt att sexchatta med barn och som gör det lagligt för polisen att använda sig av viss brottsprovokation. Kanske skulle Dumpen kunna övergå och bli en statlig organisation för att assistera polisen, det skulle vara bra.

Dom (Sara och Patrik) sa själva att även om en lagstiftning som kriminaliserar sexchattande med fiktiva barn kommer till så kommer inte dumpens arbete avslutas för det, en sådan lagstiftning är bara ett steg på vägen
Citera
2023-12-10, 19:42
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen

Det återstår att se
Även om en lagstiftning mot deras typ av verksamhet skulle bli av så ska det dels prövas rättsligt för att se hur lagen fungerar i praktiken, en domstol skulle eventuellt kunna tolka lagen till deras fördel och därmed göra deras verksamhet laglig iaf beroende på hur lagen är formulerad
Citera
2023-12-10, 19:43
Medlem
insikters avatar
Citat:
Dom (Sara och Patrik) sa själva att även om en lagstiftning som kriminaliserar sexchattande med fiktiva barn kommer till så kommer inte dumpens arbete avslutas för det, en sådan lagstiftning är bara ett steg på vägen

Det kan dom hävda men det kan även komma lagändringar i som gör deras metoder olagliga i samma veva. Skulle till och med säga att det är troligt att det blir så precis som någon nämnde tidigare.
Citera
2023-12-10, 20:27
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Det kan dom hävda men det kan även komma lagändringar i som gör deras metoder olagliga i samma veva. Skulle till och med säga att det är troligt att det blir så precis som någon nämnde tidigare.

Och som sagt tidigare så måste det komma en prejudicerande dom för att veta hur en sådan eventuell lag skulle fungera i praktiken
Citera
2023-12-10, 20:36
Medlem
insikters avatar
Citat:
Och som sagt tidigare så måste det komma en prejudicerande dom för att veta hur en sådan eventuell lag skulle fungera i praktiken

Så är det men i slutändan så är nog i stort sett alla som är för ett starkt rättssamhälle på samma blad i frågan om huruvida en organisation med Dumpens metoder bör existera och det tror jag också gör att utfallet blir att Dumpen inte kommer kunna bedriva uthängningsverksamhet i framtiden.
Senast redigerad av insikter 2023-12-10 kl. 20:39.
Citera
2023-12-11, 00:34
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Jag tror det knappast är mainstream att tycka att Dumpen gör fel/är för farliga. Överhängande majoritet av männsikor jag pratar med tycker att gäddorna förtjänar det dom får och att det Dumpen gör är rätt. Det krävs både integritet och kritiskt tänkande för att komma till ståndpunkten att Dumpen som organisation är för farlig för att existera (om man inte tycker att det ska vara ok att ha sex med barn) men enligt mig så underskattar Dumpens motståndare hur usel nuvarande lagstiftning är och hur avskräckande Dumpen är när man nu är känd på riksnivå. Dom skulle säga att jag underskattar vikten av rättssäkerhet.

Jag tror det finns en stor skara av Dumpens ihärdiga fanbase som skulle bli besviken på lagstiftning som skulle nullifiera Dumpen och deras syfte då många anhängare har nöjet, spänningen och sensationaliseringen under konfrontationerna som prioritering över att minska antalet sexuella övergrepp mot minderåriga. Det är åtminstone min känsla av att läsa kommentarer här och på andra forum Dumpen inkluderat.
Jag tror du inte vill inse att du själv är precis det basic får du anklagar de som ser mer fördelar med Dumpen för att vara. Men det är min tolkning av vad du skriver.
Citera
2023-12-11, 00:38
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikkik
Sjukt att det bli förtal för nåt som är sant. Han är ju både torsk och korvryttare, ja även tjackpundare ju. Så varför skulle det vara klandervärt att påtala det för andra i skrift?

Men Soneby har väl käftat lite för mycket och för ofta, och det är väl snarare det som avgjorde i domstolen än bagatellen om Sjöberg. Han hade samlat på sig för en dom. Det kan man läsa mellan raderna iaf.
Är Soneby torsk och korvryttare? Hur vet du det? :P

Domstolen dömde enligt lagstiftning helt korrekt. Man får inte skriva sådant om personer utan vidare, inte ens om det vore sant, vilket det inte är. Men om DU VET det har du antagligen själv varit där och deltagit antar jag?
Citera
2023-12-11, 00:40
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relaxandtakeiteasy
Dumpen skapar sina gäddor & vill bara skapa underhållning.
Kämpar du för att inbilla dig och andra ja. Men trots att du skriver det här om och om och om igen på spam-nivå blir det varken sant eller ens trovärdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in