2023-12-09, 23:14
Medlem
Blackmonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Tack för kursen som jag själv kunde ha googlat.

Du bidrar dessvärre inte med något nytt i tråden utan allt är repetition som redan gåtts igenom, men kul med en gång till förstås. Repetition är all kunskaps moder.

Jag är för övrigt inte säker på att neurologen gjort en korrekt analys, Z har ju blivit bättre motoriskt i takt med att hon kommit allt längre bort från fysisk fastlåsning och annan ondska som drabbat henne i föräldrahemmet.

Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag måste ställa en fråga jag kom att tänka på nu! Om det blir fängelsestraff för båda, tycker ni
de ska ha lika långa straff?

Jag menar inte att ni ska gissa att det med största sannolikhet kommer att bli samma straff utan vad tycker ni med den vetskap ni har ifrån FUP?

Jag är utdelad där. Från det som framkommit är att mamman varit betydligt värre men pappan har absolut inte varit bra plus ett garantansvar. Skulle säggäa att de båda bör få väldigt långa straff men om någon ska få ett längre är det mamman. Men jag hade helst sett båda inspärrade för alltid så...

Jag hoppas att de tar sig själv av daga i fängelset. Det är det bästa för samhället. Och då slipper z vara rädd att de kommer tillbaka. Och s har ingen att skydda vilket kan hjälpa läkningsprocessen.
Citera
2023-12-09, 23:17
Medlem
Citat:
Jag måste ställa en fråga jag kom att tänka på nu! Om det blir fängelsestraff för båda, tycker ni

Jag menar inte att ni ska gissa att det med största sannolikhet kommer att bli samma straff utan vad tycker ni med den vetskap ni har ifrån FUP?
Det känns som att J varit den drivande och D har hängt på i vissa delar. Jag vet inte säkert men jag tror att J nog kan få lite längre straff än D. Eller så blir det samma pga av att mkt skett i samförstånd. Som i Tove fallet nyss. (Innan det gick till hovrätt.)
Citera
2023-12-09, 23:18
Medlem
Blackmonks avatar
Och ja amfetamin mot adhd är vanligt i olika former och ger inte alls en otrolig energi utan de flesta får enbart stabilare energimängd och får mer möjlighet att fördela energin bättre aka blir också lugnare.

Men denna J verkar ju ha knaprat allt hon kan komma över alternativt kunnat kört in i en spruta så. .
Citera
2023-12-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
Och ja amfetamin mot adhd är vanligt i olika former och ger inte alls en otrolig energi utan de flesta får enbart stabilare energimängd och får mer möjlighet att fördela energin bättre aka blir också lugnare.

Men denna J verkar ju ha knaprat allt hon kan komma över alternativt kunnat kört in i en spruta så. .
Ja amfetamin hjälper mot ADHD. Precis som medicinen ritalin som är ett amfetaminpreparat. Men bättre än amfetamin, Eftersom det bara pytsar ut små mängder i taget.
Men har en ADHD person börjat att självmedicinera med amfetamin så blir de beroende. Och ritalin kan nog inte ersätta det beroendet. Det är nog därför de kladdar med amfetamin också även om de fått ritalin mot sin ADHD.
Citera
2023-12-09, 23:38
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det är D själv som påstår att folk tycker att han ser likgiltig ut pga av att han äter antidepressiv medicin mot depression. Om man är deprimerad har man ju inga ansiktsuttryck men med antideppresiv medicin då blir man ju som vanligt. Så det stämmer ju inte riktigt.
D har inte talat om ångestdämpande medicin typ benzo.
Det är som utredarna tycker att skulden mest ligger på mamman eftersom hon undersöks. Men inte gubben?
I o för sig tyckte jag att D klarade förhören bättre än J. Han fabulerade en del men inte på långa vägar som J. Han lät mer trovärdig i vissa delar medans mamman inte var trovärdig alls. D har ju varit hemmifrån mkt också. En del av misshandeln har skett när Z varit ensam med J. Mamman är ju mkt manipulativ och hon kan ha manipulerat D. Att Z själv har råkat skadat sig och råkat ut för olyckshändelser osv Vem vet?

Det första mamman sa till Z på sjukhuset var-"Du vet väl att vi tycker jättemycket om dig."
Vilken förälder säger så? Det är ju en självklarhet och inget som måste sägas.
Hon var noga med att säga till Z att "- Det är för att du druckit som du har ont i magen."
"-Det var ju inte bra att du drack det." (Jag skriver ur minnet. Så inga ordagranna citat.) Hon påminner och instruerar vad Z ska säga.

Och det gör hon med de andra barnen också. Alla upprepar samma mantra. "-Mamma är jättesnäll och rolig." och "-Pappa är jättesnäll och rolig". Fan trot....
EDIT: För att svara på din fråga. Det är möjligt att han har benzo. Ångest brukar komma med depression. Men vet ej. Finns andra lungnande också. Konstigt att de inte utreder honom.
Tänkte mer att de inlägget du skrev sist om honom låter för korkat beteende även för en lågbegåvad hillbilly. Kan en del av det udda beteende förklaras av missbruk att han var väldigt påverkad av benzo. när han lyckas beter sig sådär konstigt på avdelningen? Jag menar inte att det fick honom att ex vilja fota katetersättningen, snarare förklara hur man lyckas vara så totalt misslyckad i att i såfall hålla låg profil.
Jag tycker även att han gör då stor sak av att berätta att det är ssri han ser konstig ut av, talar för att det är något annat han vill dölja genom att förklara fort att om han verkar konstig eller påverkad så beror det på antidepressiva… vem säger så ens? Halva Sverige går på antidepressiva. Kan vilja säkerställa att inga misstankar går mot benzo missbruk? Jag menar alltså inga medicinskt förskrivna doser, utan ett sidomissbruk om vi ska kalla det så. Det är absolut inget ovanligt.
Återigen väldigt spekulativt men..
Senast redigerad av utan.att.stanna 2023-12-09 kl. 23:41.
Citera
2023-12-09, 23:52
Medlem
Blackmonks avatar
Citat:
Ja amfetamin hjälper mot ADHD. Precis som medicinen ritalin som är ett amfetaminpreparat. Men bättre än amfetamin, Eftersom det bara pytsar ut små mängder i taget.
Men har en ADHD person börjat att självmedicinera med amfetamin så blir de beroende. Och ritalin kan nog inte ersätta det beroendet. Det är nog därför de kladdar med amfetamin också även om de fått ritalin mot sin ADHD.

Ritalin är dessutom en sv de senare man testar. Conserta brukar vara ett av de första.

Och ja det ersätter säkerligen inte amfetamin beroendet. Men menade mer att medicinen i sig inte är dålig och inget säger stt hon inte hade varit än värre utan det.
Citera
2023-12-10, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
Ritalin är dessutom en sv de senare man testar. Conserta brukar vara ett av de första.

Och ja det ersätter säkerligen inte amfetamin beroendet. Men menade mer att medicinen i sig inte är dålig och inget säger stt hon inte hade varit än värre utan det.
Det hade hon nog. Varit värre alltså. Men hon har nog haft en hel del abstinens pga att hon inte haft råd med sitt beroende. Och då pillat i sig andra piller som substitut. Och så blir det en ända röra. Inte bra alls. Läste i FUP att familjen var generösa med mediciner både till barnen och sig själva. Nog pillertrillare både mamman och pappan. En massa mediciner låg gömda bakom cyklar i ett uthus. Bland annat morfin från cancersjuka mormodern. Och så säger de att Z stoppar i sig vad som helst! Och låter mediciner ligga ute bakom barnens cyklar???
Citera
2023-12-10, 01:04
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B3ck
Sida 4 i stämningsansökan:

"4 GROV MISSHANDEL (Daniel Inkvist och Jasmine Inkvist)
5000-K1548032-22
Jasmine Inkvist och Daniel Inkvist har uppsåtligen tillsammans och i samförstånd i den gemensamma bostaden i Löberöd, Eslövs kommun misshandlat sin gemensamma dotter Z*** genom att förse henne med blöja och därefter underlåta att byta den under längre perioder varvid hon tvingats att bära blöja innehållande såväl urin som avföring vilket orsakat Z*** starkt lidande och multipla sår på bål, säte och yttre könsorgan."

"5 GROV MISSHANDEL (Daniel Inkvist och Jasmine Inkvist)
5000-K1548032-22
Jasmine Inkvist och/eller Daniel Inkvist har uppsåtligen skadat sin gemensamma dotter Z***s underliv genom att på okänt sätt vid upprepade skilda tillfällen penetrera hennes slida och anal vilket orsakat stark smärta och skador."
Det här hade jag missat. Då känns allt betydligt mer klart avseende hur och när detta kommer tas.
Men samtidigt, menas detta att man inte ens överväger skador som del i våldtäkt ?
Citera
2023-12-10, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Man hade önskat att ”föräldrarna” kunde sitta häktade så länge de krävdes och att man tog höjd för att vänta in Z att bli redo för att berätta mer , innan man avslutade rättegången. Ja jag menar alltså att det kanske kan ta tre år och sen efter det får man sätta punkt, och avsluta rättegången. Typ så.
Svårt att föreställa sig men alla pågående processer i den lill flickans huvud måste vara massivt komplext. Förnekelse, förträngning, lojalitet, tilltro till andra, våga gå in hur det var, perspektiv att ens kunna se vad som är värt att berätta etc etc.
Fyfan vilket jävla fall.

Det går under Grov Misshandel.

Ur stämmningsansökan ( vad som ska tas upp i tingsrätten, Åtal.)

GROV MISSHANDEL (Daniel Inkvist och Jasmine
Inkvist)
5000-K1548032-22
Jasmine Inkvist och/eller Daniel Inkvist har uppsåtligen skadat sin
gemensamma dotter Zoeys underliv genom att på okänt sätt vid upprepade
skilda tillfällen penetrera hennes slida och anal vilket orsakat stark smärta
och skador.
Det hände i den gemensamma bostaden i Löberöd, Eslövs kommun, i vart fall
mellan den 1 november 2022 och den 24 december 2022.

Gärningarna är att bedöma som grova då agerandet varit hänsynslöst, orsakat
svårt lidande och varit riktat mot ett litet barn i dess hemmiljö av hennes
vårdnadshavare.
Lagrum: 3 kap 6 § 1 st brottsbalken

Edit: Såg att någon postat samma 1 minut för mig.
Senast redigerad av ottoplommon 2023-12-10 kl. 01:21.
Citera
2023-12-10, 07:11
Medlem
Citat:
Polisen har varit inne och funderat på ett ekonomiskt motiv. Det är ju uppenbart att de försöker få sina barn sjukare än vad de är. Att få Z så nedbruten att det verkar som att hon har en hjärnskada på riktigt. För att få vårdnadsbidrag, kanske personlig assistent ersättning för att stanna hemma med barnen.
Föräldrarna verkar inte ha några större ambitioner att göra yrkeskarriär.

Men det är nog mer komplicerat än så. Mamman behöver genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning. Hon har ADHD och har haft egna barndomstrauma. Barn med ADHD som bestraffas för saker de inte kan hjälpa pga ADHD kan utveckla antisocial personlighetsstörning.
Det lutar nog åt antisocial PS.
Sedan verkar mamman mkt bitter över Z.as fruktansvärda förlossning. Hon upprepar flera ggr i förhör hur de fick klippa upp henne för att få ut Z. Och sedan operation där de "fick lappa ihop J så gott de kunde". Hon låter mkt bitter över detta faktum. Om hon kan fått agg till Z för sitt eget skadade underliv redan då? Dessutom så är det bara 10 månader mellan N och Z vilket gör dem till pseudotvillingar. Det är slitigt med en baby. Men att få två st med olika utveckling ( en nyfödd och en tio månaders baby) och dessutom neoatal (för tidigt födda) vilket alla 4 barn som J har med D har varit, är jätteslitigt. Sedan kom V året därpå så egentligen är de pseudotrillingar N, Z och V och alla för tidigt födda. Z var inte önskad alls men graviditeten upptäcktes för sent för en abort.
Z låg länge inlagd på Neoatalavdelningen och J träffade henne inte så mkt. Fick inte knyta an till Z på ett naturligt sett. Sedan när Z kom hem hade hon platt huvud och var väl inte så söt kanske. Kan tänka mig att J prioriterade baby N framför baby Z. Och sedan kom nog Baby Z i kläm mellan småbarnet N och nya bebis V som hade andningssvårigheter. Så Z blev nog försummad mycket. Ett försummat barn blir inte så charmigt. Inbunden, tyst, blyg, osäker och rädd för att göra fel. Så Z blev kanske hackkycklingen som all frustration togs ut på. Och sedan har det blivit en spiral värre och värre. Föräldrarna har ju inget emot att Z tas ifrån dem. För pga av hennes "hjärnskada" orkar de inte med henne. Enligt Z hatar hennes föräldrar henne. Man kan ju fråga sig varför ett barn blir mobbat på skolgården av helt vanliga barn? Svaret är väl att mobbarna finner nöje i att utsätta ett barn som är underligt, avvikande eller blygt, känsligt barn. Det är ett tidsfördriv som är kul. Och både J samt D känns väldigt känslomässigt omogna. Läs bara deras mess.
Polisen tror kanske på ett ekonomiskt motiv. Jag tror på att de helt enkelt retade sig på Z. De tyckte hon var värdelös. "Det". Att avhumanisera Z gjorde misshandeln lättare. För hon var ju "Zombiekräkspyan".

Tack för att du utvecklade. Ja, ekonomiska motiv kanske. Men det måste ju kräva rena psykopater eller fullständiga galningar, för att utsätta flickan för rena tortyren. Hur kan det inte ha upptäckts? Två föräldrar dessutom.
Citera
2023-12-10, 08:06
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:

Jo det tycker jag nog med tanke på att de verkat behandlat Z lika djävulskt. Och även om man nu kommer fram till att den ena gjort mer så har den andra definitivt vetat med tanke på Z skador som t ex brutna armar och ben, brännskada etc etc. Och då bör den "snällare" åka på garantansvar.
Citera
2023-12-10, 10:35
Medlem
De ljuger om för många detaljer för att inte åka dit.
Tex påstår Jasmine att hon inte vet vad ättika är för typ av medel.
Men det borde hon kommit ihåg angående barndomen.
Föräldrarna svarar nej eller jag vet inte på precis allt.
Aldrig ett litet erkännande om de kan se skyldiga ut.
Alltså för manipulativa tom när man ser att de ljuger.

De pratar om Z som att det är ett djur man vill bli av med.
Inte normalt för mammor särskilt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in