2023-12-10, 19:58
  #4297
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Kronan har fallit tillbaka till sitt vanliga dåliga värde efter ökningarna. Efter varje höjning av räntan går kronan upp i 3 dagar och sedan faller den tillbaka igen.
Jag håller förvisso bara koll på kronman kontra Thai -Bathen då det är relevant för mig.

Jag har inte hört något om inflationen hur den föll i november men du får gärna visa mig några siffror på det?
Jag tror dessutom att svenskarna kommer spendera ganska vilt i december och januari (julklpappar och resor) så inflationen kommer nog inte sänkas något.
Vilket får den sene Riksbankschefen att troligen låta bli röra räntan igen av ren feghet.

De tre senaste månaderna har kronan stärkts med ~5% mot de stora valutorna. Det är inte tillräckligt men ändå en klar förstärkning av värdet.
Citera
2023-12-10, 20:14
  #4298
Medlem
I princip alla banker sänker sina räntor nu, då mest de bundna för nästan alla storbankerna anser att toppen är nådd, inflationen går skarpt ner i både EU och Sverige. De sänker inte mycket utan mellan 0.05-0.15% men det är en början. Tur vi har alla flashback experter som vet mer än alla bankernas ekonomer om att vi snart har räntor på10%. Kanske bättre ni passar på att köpa bostad nu då priserna väntas gå upp till hösten efter vårens/sommarens sänkning av räntan. Jag antar att ni sitter med kapital och vill ha ett objekt så billigt som möjligt, denna tid är nu.

I EU väntas sänkning till våren och då måste sverige hänga med för att inte hamna efter i konjunkturen.
Citera
2023-12-12, 20:45
  #4299
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Jag fick precis en uppenbarelse ikväll. Nånting kommer hända snart.

Vet ni vad det är? Jo, RB behöver 80 miljarder och vill få färre att låna pengar. Men hur ska RB få tillbaka 80 miljarder? De måste låna ut mer.

Ju fler som lånar desto högre ränta.
10 dagar kvar till Riksbanken höjer räntan. Innan Lucia 100%

Det där inlägget åldrades ju väl...
Citera
2023-12-25, 10:51
  #4300
Medlem
flyer1s avatar
WSJ ,Wall Street Journal skriver följande.

Kanske är det ett julmirakel, men inflationen tycks avta betydligt snabbare än väntat i stora delar av världen, skriver Wall Street Journal.

Jag har tjatat om att inflationspöket snart är historia sedan Augusti, baserat på att vi haft en månatlig inflation sedan förra årsskiftet med en årsfart med ca 2% , kul att vissa börjar fatta ett halvår för sent.

Core inflationrate årlig i November. Kina 0.6%, USA 4%.
Harmonised inflationate, årlig i November (enligt vart lands konsumtionsmönster) Danmark 0.3%, Italien 0.6%, Finland 0.7%, Tyskland 2.3%, Sverige 3.3%, Frankrike 3.9%.
__________________
Senast redigerad av flyer1 2023-12-25 kl. 11:08.
Citera
2023-12-25, 11:49
  #4301
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
De tre senaste månaderna har kronan stärkts med ~5% mot de stora valutorna. Det är inte tillräckligt men ändå en klar förstärkning av värdet.
RB säljer utländsk valuta och köper SEK.
Det ger en förstärkning, men frågan är hur länge.
Citera
2023-12-25, 11:53
  #4302
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
WSJ ,Wall Street Journal skriver följande.

Kanske är det ett julmirakel, men inflationen tycks avta betydligt snabbare än väntat i stora delar av världen, skriver Wall Street Journal.

Jag har tjatat om att inflationspöket snart är historia sedan Augusti, baserat på att vi haft en månatlig inflation sedan förra årsskiftet med en årsfart med ca 2% , kul att vissa börjar fatta ett halvår för sent.

Core inflationrate årlig i November. Kina 0.6%, USA 4%.
Harmonised inflationate, årlig i November (enligt vart lands konsumtionsmönster) Danmark 0.3%, Italien 0.6%, Finland 0.7%, Tyskland 2.3%, Sverige 3.3%, Frankrike 3.9%.
Goldman Sachs förutspår……
Citera
2023-12-27, 01:21
  #4303
Medlem
Mätt i KPIF har vi sedan juni haft 0.35% inflation vilket motsvarar 0.84% i årstakt. För KPIF-XE är motsvarande siffror 0.26% och 0.62%. Fortsätter det på det viset så blir det drastiska räntesänkningar redan till våren.

Det blir väldigt intressant att se siffrorna de kommande månaderna. I synnerhet kpif-xe för februari eftersom den sköt i höjden samma månad 2023.
Citera
2023-12-27, 06:59
  #4304
Medlem
flyer1s avatar
Pga av de höga räntorna blir det global recession 2024, det är ofrånkomligt. Men det ljusnar snart för riksbankerna kommer tvingas chocksänka räntorna 2024.
Aktiemarknaden ligger alltid långt före, och har redan börjat prisa in kommande räntesänkningar.
USA DowJones industrial average ligger nu på all time high.

I februari kan vi ha 0% i inflation medan riksbanken kommer se ut som ett fån med en ränta på 4% och en ekonomi som störtdykt pga den höga räntan. Dags bli efterklok i förtid.
__________________
Senast redigerad av flyer1 2023-12-27 kl. 07:05.
Citera
2023-12-27, 16:41
  #4305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
0,25 hit eller dit är mest brus och spelar nog ingen roll i det långa loppet,

riksbanken har ingen lätt uppgift

nu har ju goldman fått sina 12 kronor för 1 euro, frågan är om det räcker och vargarna hittar något nytt byte?

https://marketnews.com/goldman-sek-is-the-new-sterling-go-long-eur-sek

skulle inte bli förvånad om kronan stärks till 11 mot euron (till att börja med)

https://se.tradingview.com/symbols/EURSEK/

verkar vara höga förväntningar på räntesänkningar nästa år?

jag tror ju att inflationen kommer vara en svår nöt att knäcka

blir det inte ett bakslag i usa i början av 2024 lovar jag att sluta gissa här i nationalekonomi
Citera
2023-12-27, 19:28
  #4306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
https://se.tradingview.com/symbols/EURSEK/

verkar vara höga förväntningar på räntesänkningar nästa år?

jag tror ju att inflationen kommer vara en svår nöt att knäcka

blir det inte ett bakslag i usa i början av 2024 lovar jag att sluta gissa här i nationalekonomi

Varför tror du inflationen är svår nöt att knäcka? Det har ju inte varit någon inflation sedan i somras!
Citera
2023-12-28, 05:58
  #4307
Medlem
Tittar man på bundna räntor är de betydligt lägre än rörliga vilket förstås innebär snabba och kraftiga sänkningar av riksbanken.
Citera
2023-12-28, 06:34
  #4308
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Vad är det i stort som drar upp inflationen, jag tror det är el och drivmedelskostnader samt att skördar i världen slått fel, dessa är saker som vi delvis inte kan påverka. Hade bara Sverige haft skenande inflation så hade det varit inhemskt men till stor del är det omkringliggande orsaker. det inhemska är ju att vi haft för låg styrränta så bostadspriser skenat, få vi bukt på det och hamnar på en ränta runt 2,5-3% på sikt så kommer detta bromsas....så länge inte löner skenar iväg.

Reducering av reduktionsplikt, billigare el i och med att eu nu ställt om sitt energibehov kommer göra sitt, får vi sen slut på Rysslands invasion av Ukraina och inga nya dumheter hände så kan det bli ganska stabilt på sikt. För vår inhemska situation så behöver vi minska invandring och dess kostnader.

Du är så full med skit. Typisk svensk-idiot, för tänka själv gör du uppenbarligen ingenting alls (men hur många gör det?). All den här skiten du drar upp är ju bara upprepningar från tjänstemän och journalister på TV. "El och drivmedelskostnader drar upp inflationen", "omkringliggande orsaker". Du kan fortfarande ingenting, så obildad som de flesta jönsar där ute. Tänka själv? Ifrågasätta? Det mäktar du inte med att göra.

Och sluta dröm om "få slut på invasionen". Väst har åkt på så mycket stryk i Ukraina att det inte är klokt och ryssarna står där de står eller går framåt.

Citat:
Ursprungligen postat av will242
I princip alla banker sänker sina räntor nu, då mest de bundna för nästan alla storbankerna anser att toppen är nådd, inflationen går skarpt ner i både EU och Sverige. De sänker inte mycket utan mellan 0.05-0.15% men det är en början. Tur vi har alla flashback experter som vet mer än alla bankernas ekonomer om att vi snart har räntor på10%. Kanske bättre ni passar på att köpa bostad nu då priserna väntas gå upp till hösten efter vårens/sommarens sänkning av räntan. Jag antar att ni sitter med kapital och vill ha ett objekt så billigt som möjligt, denna tid är nu.

I EU väntas sänkning till våren och då måste sverige hänga med för att inte hamna efter i konjunkturen.

Det vet inte du. Du är inte experten några ska lyssna på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in