Citat:
Hade det inte stått att det varit Samsung i lampan så hade jag också utgått från att det var skräp. Väldigt mycket LED produceras i Kina, både bra och dåligt.Jag skrev Kina-LED eftersom jag antog att typ allt som säljs på Jula kommer från Kina. Hade det suttit bra dioder i hade de nog skrutit om det kan jag tänka mig.
Det du skriver om att PPFD skulle vara opålitligt om det inte mätts korrekt är ju en tämligen självklar princip inom naturvetenskapen och det gäller ju exakt alla andra parametrar med. Det är också lika lätt att ljuga om vilken annan egenskap som helst hos en produkt.
Och varför skulle man inte kunna jämföra lampor av olika tillverkare/modell? (Som att påstå att man inte skulle kunna jämföra topphastighet, acceleration, bensinförbrukning etc mellan två bilar av olika tillverkare.) Man tar ju reda på vilka fabrikat som är "bäst" eller mest fördelaktigt ur en viss synpunkt genom att jämföra parametrar som PAR-kurva, effekt, effektivitet, PPF, PPFD, pris, livslängd etc. Om man sen prioriterar inköpspris eller elförbrukningen eller något annat är ju liksom en separat fråga.
Det du skriver om att PPFD skulle vara opålitligt om det inte mätts korrekt är ju en tämligen självklar princip inom naturvetenskapen och det gäller ju exakt alla andra parametrar med. Det är också lika lätt att ljuga om vilken annan egenskap som helst hos en produkt.
Och varför skulle man inte kunna jämföra lampor av olika tillverkare/modell? (Som att påstå att man inte skulle kunna jämföra topphastighet, acceleration, bensinförbrukning etc mellan två bilar av olika tillverkare.) Man tar ju reda på vilka fabrikat som är "bäst" eller mest fördelaktigt ur en viss synpunkt genom att jämföra parametrar som PAR-kurva, effekt, effektivitet, PPF, PPFD, pris, livslängd etc. Om man sen prioriterar inköpspris eller elförbrukningen eller något annat är ju liksom en separat fråga.
Jag förklarade ju varför det är hopplöst att jämföra, det är som om att alla biltillverkare skulle köpa in samma bil och sen sätta på olika loggor och fälgar på den för att sen säga att den ena är snabbare och mer bränslesnål än den andra.
Man måste kolla på vad det är för LED i lampan, sen jämför man LED-tillverkarnas specifikationer, som faktiskt stämmer. Man ska inte lita på några siffror från dom som köper in LED/COB och bara skruvar fast dom på en kylfläns för att sen påstå att deras lampa är bättre än alla andras enligt deras egen mätning.
Jag skulle t.ex kunna ta lampan du har och mata samma COB med 75W istället för 55W som det är på din och sen sälja den för 1999kr istället för 1399kr. Det skulle vara exakt samma lampa, men den skulle producera mer ljus än din lampa och ligga högre på dom flesta av variablerna du nämner.
Det är heller inte raketforskning att sätta ihop sin egen lampa, ser man en lampa man vill ha så är det ganska enkelt att kopiera den helt eller bygga sin egen version och få upp till typ 70% rabatt på slutprodukten. Bygger man med en COB så består jobbet ungefär av att skruva/limma fast den på en kylfläns och stoppa i två sladdar.