Citat:
Ursprungligen postat av
TuffBakomTangenten
Det går att hålla på så i all evighet förutsatt att det fortfarande finns folk som betalar för det. Senaste 15 åren har det varit folk med sparpengar som betalat genom utebliven räntekompensation.
Säg att man skulle införa -1% avkastning på alla sparkonton, dessa pengar skulle gå till en fond som delade ut pengar till alla som hade en belåning som översteg fem årsinkomster… vad skulle folket gjort? Jag tror tyvärr att en hel del skulle låta pengarna ligga kvar på kontona
Det som sätter stopp är omvärlden. Om kronan går åt helvete skenar priserna och det är inte heller lätt att hantera politiskt.
Inget kreditvärderingsinstitut värt namnet kan missa att den svenska upplåningen sker för att skapa fri bostadsyta åt migranter som i stor utsträckning kan kategoriseras som icke anställningsbara.
Sånt här går att konstatera med enkla analyser av demografiska basdata. Moody´s och Standard & Poor´s har långt mer sofistikerade verktyg än så.
Sveriges ruttna fastighetssektor skiner som en sol i deras instrument och resultatet ser vi nu: Man flyttar bort sina pengar från Sverige.
Det har fungerat hittills dels för att Sverige i grunden är ett land med väl utbyggt bostadsbestånd. Som beskrivits några inlägg bakåt har det till och med varit överskott på bostäder här och var. Avbetalda, med god standard och färdiga för inflyttning.
Dels för att Sverige är en mogen industrination med låg nativitet.
Dels för att omvärlden brassat på med nollräntor av stimulansskäl och vi har kunnat haka på det tåget.
Om vi kört samma migrationspolitik som Finland hade vi haft en god situation på bostadsmarknaden med tillgängliga lägenheter i allmännyttan och låg skuldsättning.
Exempelvis i Stockholm är det bara att gå tillbaka till början av 90-talet. I norrort vet jag att det fanns tomma hyreskvartar ute på Järvafältet, Hagalund och efter pendeltågslinjen mot Märsta lediga för omedelbar inflyttning om man fick jobb i Stockholmsområdet. I Söderort vet jag inte.