2023-12-10, 02:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Du var så säker på att HD inte skulle ta upp fallet, men där hade du fel.

Jag brukar ha rätt 9 gånger av 10 så ibland kan även jag ha fel. Du ska förresten inte vara så säker på att du själv alltid har rätt, hovrättens dom kom nog som en överraskning för somliga och just nu så kan vi nog bara gissa oss till vad utfallet blir i HD?

Citat:
HD tar inte upp något fall som anses korrekt dömt, det måste väl även du förstå?

HD:s uppgift är att skapa prejudikat, dvs vägledande avgöranden och i det här fallet har vi inte sett vad utfallet blir. Det hela handlar om målet är av vikt för rättstillämpningen eller om det finns synnerliga skäl där misstag begåtts tidigare.

Hovrättens dom känns förövrigt välgrundad eftersom det fanns tveksamheter i bevisningen. Förhoppningsvis kommer HD att beakta detta.
Citera
2023-12-10, 07:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag brukar ha rätt 9 gånger av 10 så ibland kan även jag ha fel. Du ska förresten inte vara så säker på att du själv alltid har rätt, hovrättens dom kom nog som en överraskning för somliga och just nu så kan vi nog bara gissa oss till vad utfallet blir i HD?

HD:s uppgift är att skapa prejudikat, dvs vägledande avgöranden och i det här fallet har vi inte sett vad utfallet blir. Det hela handlar om målet är av vikt för rättstillämpningen eller om det finns synnerliga skäl där misstag begåtts tidigare.

Hovrättens dom känns förövrigt välgrundad eftersom det fanns tveksamheter i bevisningen. Förhoppningsvis kommer HD att beakta detta.
🤣🤣🤣skojar du nu?
Det skulle i sånt fall inte beviljats prövning i HD, eftersom HD tar del av domarna mm inför handläggningen av beviljande av prövningstillstånd.
Hade dom tyckt som dig och Micke, hade målet inte prövats, det fattar du väl?

Gällande din grandiosa övertro på dig själv, så har jag haft åtskilliga duster med dig i fall där du fastnat i ett kvinnoförakt och skuldbelagt offren och hyllat förövaren, som alltid är en man i fallen...😏🙄
Citera
2023-12-10, 07:42
Medlem
Någon som vet när domen kommer?
Citera
2023-12-10, 08:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Nej, tyvärr inte.
Det kommer definitivt inte missas iallafall...
Skulle hoppas och tror att det sker innan årsskiftet.
Citera
2023-12-10, 11:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det skulle i sånt fall inte beviljats prövning i HD, eftersom HD tar del av domarna mm inför handläggningen av beviljande av prövningstillstånd.

Lugna ner dig lite. RÅ vill att HD ska ge vägledning i hur begreppet orsakar ska tolkas inom straffrättens område, det betyder inte per automatik att man kommer att döma M för mord. Fallet är under prövning och nu väntar vi på domen.

Citat:
Hade dom tyckt som dig och M hade målet inte prövats, det fattar du väl?

Du har missförstått hela syftet med en prövning i domstol.

I hovrätten friades M eftersom det ansågs oklart om han verkligen hade orsakat hennes död.

Nu ska HD ta ställning.

https://www.dn.se/sverige/friades-for-mord-pa-sambo-hd-tar-upp-fallet/
Citera
2023-12-10, 12:16
Avslutad
Citat:
Lugna ner dig lite. RÅ vill att HD ska ge vägledning i hur begreppet orsakar ska tolkas inom straffrättens område, det betyder inte per automatik att man kommer att döma M för mord. Fallet är under prövning och nu väntar vi på domen.

Du har missförstått hela syftet med en prövning i domstol.

I hovrätten friades M eftersom det ansågs oklart om han verkligen hade orsakat hennes död.

Nu ska HD ta ställning.

https://www.dn.se/sverige/friades-for-mord-pa-sambo-hd-tar-upp-fallet/
Jag citerar samma artikel och där står följande att läsa:

Hovrätten var oenig i sin dom. En ledamot ville döma mannen för mord och en annan ville döma honom för synnerligen grov misshandel och grovt vållande till annans död.

Riksåklagare Petra Lundh har i sitt överklagande till HD yrkat att hovrättens dom ändras och att mannen döms till livstids fängelse för mord.

Ska jag lugna ner mig? För att?
Är det jobbigt att få sanningen presenterad gång på gång och allt du har att komma med är gammal skåpmat som redan är utrett och passé?!
Citera
2023-12-10, 12:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow

Förhoppningsvis kommer den innan årsskiftet så att det går att få ett avslut.

Jag gissar att HD kommer att gå på samma linje som hovrätten men vi får se vad utfallet blir.

Vi ska komma ihåg att M friades även för en misshandel i hovrätten och det olaga tvånget bedömdes inte som grovt samtidigt som han friades för mord. Dock dömdes han för synnerligen grov misshandel till 7 års fängelse som väl får betecknas som ett strängt straff.
Citera
2023-12-10, 12:31
Avslutad
Citat:
Förhoppningsvis kommer den innan årsskiftet så att det går att få ett avslut.

Jag gissar att HD kommer att gå på samma linje som hovrätten men vi får se vad utfallet blir.

Vi ska komma ihåg att M friades även för en misshandel i hovrätten och det olaga tvånget bedömdes inte som grovt samtidigt som han friades för mord. Dock dömdes han för synnerligen grov misshandel till 7 års fängelse som väl får betecknas som ett strängt straff.
Ger du dig aldrig?
Varför tar du inte upp alla anmälningar mot Micke, som legat på hög? Att han hade dömts för misshandel av grannen, ett straff han inte hunnit börja avtjäna innan han slog ihjäl Jeanette?!
Citera
2023-12-10, 17:06
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Hovrätten var oenig i sin dom. En ledamot ville döma mannen för mord och en annan ville döma honom för synnerligen grov misshandel och grovt vållande till annans död.

Trots detta blev mannen friad för mord i hovrätten, han friades även från en misshandel plus att det olaga tvånget bedömdes inte som grovt.

Detta borde väl i teorin peka på att HD kan fastställa hovrättens dom?

I vart fall går det väl inte att utesluta att HD kommer att beakta hovrättens slutsatser?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2023-12-10 kl. 17:08. Anledning: Tillägg
Citera
2023-12-10, 17:43
Avslutad
Citat:
Trots detta blev mannen friad för mord i hovrätten, han friades även från en misshandel plus att det olaga tvånget bedömdes inte som grovt.

I vart fall går det väl inte att utesluta att HD kommer att beakta hovrättens slutsatser?
Absolut inte.
Snarare pekar riksåklagarens och GWs uttalanden på att tingsrättens dom kommer fastställas.
Citera
2023-12-10, 17:58
Avslutad
Citat:

Varken Tingsrättens eller Hovrättens domar har någon som helst betydelse längre. Jag tror helst ärligt att du egentligen inte bryr dig. Din agenda är att röra om i tråden, allt annat är ointressant för dig. När Högsta Domstolen återkommer med sin dom kommer du krypa tillbaka under din sten eller leta rätt på en ny tråd där du kan skapa kaos. Att det finns människor där ute som har förlorat det viktigaste i sina liv skiter du i vilket gör dig till ett riktigt praktarsle
Citera
2023-12-10, 21:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Jag tror inte en sekund på att han har ett sånt minnessvek på grund av alkohol som han påstår. Den handling han utfört är inget man kan permanent glömma bort.
Förnekelse kanske men fan inte "kan inte minnas"

Blackouter är ett tecken på alkoholism och alkoholberoende, vi som följt den här tråden under ett antal månader har kunnat se inlägg efter inlägg där det har påpekats att M drack alldeles för mycket alkohol för sitt eget bästa.

Sett ur detta perspektiv så är det inte alls förvånande att han säger sig ha drabbats av minnesluckor.

Man kan alltså ifrågasätta ditt märkliga påstående att han kommer ihåg.

Det mest sannolika förklaringen till hans minnessvek är att han drabbats av en blackout. Man kan även spekulera i om han har drabbats av alkoholdemens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in