2023-12-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Bankerna verkar ha glömt bort vem som faktiskt äger pengarna.

Du har inga pengar på banken. Bara en fordran till banken på motsvarande summa.
Citera
2023-12-09, 13:27
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du bestämmer med andra ord inte över dina egna pengar för det gör storebror banken.

Hur har det blivit så här? Varför är det inga omfattande protester mot denna påtvingade diktatur?

Vad har du för bank?

Sparbanken skåne, de är väl rädda att folk skall bli lurade och att de skall bli ersättningsskyldiga.
Men min summa var ju inte så stor.
Citera
2023-12-09, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du har tydligen inte hört talas om alla sexköp och narkotikaköp med swish?

Jo vi har hört talas om dem och det bevisar ju bara tesen. Hade det varit kontant hade vi inte hört talas om dem.
Citera
2023-12-09, 13:29
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Jag tycker det blir lite tokigt när man ska omyndigförklara sina kunder. Visst, det kanske är vad som behövs. Men samtidigt som det skriker vi om att återinföra tjänstemannaansvar...
Citera
2023-12-09, 15:10
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Jag tycker det blir lite tokigt när man ska omyndigförklara sina kunder. Visst, det kanske är vad som behövs. Men samtidigt som det skriker vi om att återinföra tjänstemannaansvar...

https://www.placera.se/placera/teleg...bedrageri.html

Blir ju uppenbarligen stämda när man inte omyndigförklarar sina kunder så förstår bankerna.
Citera
2023-12-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Skall bankerna verkligen lägga sig i hur du flyttar dina pengar? Och vilken summa?
Kan du förklara dig lite, eller ange någon källa att bankerna ska/vill begränsa swish?
Citera
2023-12-09, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Kan du förklara dig lite, eller ange någon källa att bankerna ska/vill begränsa swish?

Jag lyssnade på radio och bland annat SEB som redan begränsat tak summa att kunna swisha. Och nu vill fler banker haka på och begränsa högre swish summor.

Enligt min mening blir det då konstigt om människor som gör vardagsaffärer måste diskutera inköp tillsammans med banken.
Citera
2023-12-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Jag lyssnade på radio och bland annat SEB som redan begränsat tak summa att kunna swisha. Och nu vill fler banker haka på och begränsa högre swish summor.

Enligt min mening blir det då konstigt om människor som gör vardagsaffärer måste diskutera inköp tillsammans med banken.
Nordea har just blivit stämda av KO för att ersätta en kund som blivit lurad via swish på 100 tkr.

Detta fallet kommer bli vägledande, och förlorar Nordea är det nog en stor sannolikhet att swish kommer begränsas ganska mycket skulle jag tro.

Bättre då för bankerna att återgå till endast banköverföring, inte lika snabbt och lättare att hinna stoppa bedrägerier i ett tidigare skede.
Citera
2023-12-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Nordea har just blivit stämda av KO för att ersätta en kund som blivit lurad via swish på 100 tkr.

Detta fallet kommer bli vägledande, och förlorar Nordea är det nog en stor sannolikhet att swish kommer begränsas ganska mycket skulle jag tro.

Bättre då för bankerna att återgå till endast banköverföring, inte lika snabbt och lättare att hinna stoppa bedrägerier i ett tidigare skede.

Oerhört märklig rättspraxis. Om någon blir rånad på gatan kan de inte stämma i kommunen som tillhandahåller gatan för att den inte hindrade rånarna från att använda samma gata. Swish och bankkonton är infrastruktur, precis som gatan.
Citera
2023-12-09, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Oerhört märklig rättspraxis. Om någon blir rånad på gatan kan de inte stämma i kommunen som tillhandahåller gatan för att den inte hindrade rånarna från att använda samma gata. Swish och bankkonton är infrastruktur, precis som gatan.
Helt enig! Kommer bli svårt för bankerna att behålla swish om bankerna blir ersättningsskyldiga. Inte värt risken för banken, då det förmodligen kommer utnyttjas av väldigt många.
Citera
2023-12-10, 02:03
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då du valt att placera medel i bankens förvar så är det fullt rimligt att deras regler får accepteras.
Sverige är typ kontantfritt. Bekymret ligger i att tekniken blivit för nödvändig eftersom den är väldigt bra.
Klart man kan ha synpunkter på bankernas kontroll på sina kunder. Det är svårt att göra sig kvitt beroendet av en bank.
Citera
2023-12-10, 02:08
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Bankernas ansvar är långtgående. Finns de som fått ersättning för högre belopp och mer helidiotiska situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in