2023-12-08, 21:21
Medlem
Vi blir allt mer daddade. Kommer att bli mer såhär. Går inte att stå emot. Att försöka avlägsna kontanterna tror jag dock är ett misstag om vi råkar ut för en solstorm som slår ut merparten av all elektronik. Men jag antar att vissa saker kan bara mänskligheten lära sig "the hard way"
Citera
2023-12-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Skall bankerna verkligen lägga sig i hur du flyttar dina pengar? Och vilken summa?

tjejermedpondus länkar till källor vid påståenden
Citera
2023-12-08, 21:47
Medlem
Rodrigos avatar
Gott det hade varit om hela landet kunde enas om att använda en helt anonym kryptovaluta istället, utan inblandning av staten och kapitalet, då kan de sitta där med sina digatala låtsassiffror och ruttna och sakta men säkert stirra på varandra i panik när hela packet blir helt irrelevanta.
Citera
2023-12-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Bankerna verkar ha glömt bort vem som faktiskt äger pengarna.

Det är bankerna som äger pengarna på ditt konto. Vänligen läs villkoren.

Bankerna får i princip göra vad de vill med dem. Ska du ha ut "dina" pengar får du stå med mössan i hand och be om lov.

Det finns en anledning till att den äldre generationen inte litade på bankerna och förvarade pengarna i madrassen.
Citera
2023-12-08, 22:55
Medlem
I förlängningen kommer vi få två parallella arbetsmarknader. En för hyra, räkningar, klimatsmart föda, aspartamgodis, hologramkonserter med 1900-talsartister i NFT-format, etc, och en för saker vi uppskattar utanför matrixet.
Citera
2023-12-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Gott det hade varit om hela landet kunde enas om att använda en helt anonym kryptovaluta istället, utan inblandning av staten och kapitalet, då kan de sitta där med sina digatala låtsassiffror och ruttna och sakta men säkert stirra på varandra i panik när hela packet blir helt irrelevanta.

Det du skriver är ett av deras absolut värsta skräckscenarion som får dem att vakna på natten och kallsvettas.
Citera
2023-12-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Har du missat typ hela lagboken eller vadå? Att anpassa samhället efter de som inte kan sköta sig har vi gjort i hundratals år.

Sverige? Menar du att andra länder inte har regler för att förhindra att folk missköter sig? Spännande.

Dock är ju svenska banker särdeles jävliga att ha att göra med, och behandlar sina kunder som skit. Vet inte hur mycket erfarenheter du har av att vara kund i utländska banker, men svensken har betydligt mindre ekonomisk frihet än medborgare i andra länder - även fast andra länder också har penningtvättslagar.
Citera
2023-12-09, 01:52
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Jag skulle betala 25.000:- via swish för en vara jag köpte privat, det gick inte. Jag fick ringa upp banken och svara på en massa frågor innan de godkände min betalning.

Du bestämmer med andra ord inte över dina egna pengar för det gör storebror banken.

Hur har det blivit så här? Varför är det inga omfattande protester mot denna påtvingade diktatur?

Vad har du för bank?
Citera
2023-12-09, 02:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vill vi ha bort knarkaffärer å svartjobb så måste naturligtvis alla affärer va synliga. all brottslighet bygger på kontanter

Du har tydligen inte hört talas om alla sexköp och narkotikaköp med swish?

Kapningar av BankID och swishbedrägerier har dessutom ökat de senaste åren.

En hel del brottslighet bygger alltså på Swish och BankID.
Citera
2023-12-09, 02:05
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Kriminella klaner hanterar miljardbelopp utan några större problem vad det verkar. Hur kan det vara svårt att skilja på hederliga medborgare och yrkeskriminella som går på bidrag och annat?

Vi har ju sett hur de med "FEL ÅSIKTER" fick sina konton och annat spärrade (ex Nigel farage och många andra), varför kan man i såfall ej spärra yrkeskriminella och deras klaner?

För övrigt;
Vad är förresten större summor idag efter den inflation de korrupta politikerna och bankirerna skapat.. och varför ska just stora summor spärras, är stora inköp mer kriminella än små?

Utan problem är det inte. Penningtvätt är en rätt dyr verksamhet och att det finns begränsningar för "vanligt folk" gör det svårare för kriminella att tvätta pengar.

Penningtvätt går ofta till så att kontanterna sprids ut på många "hederliga människor" som får en slant för besväret.
Citera
2023-12-09, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du har tydligen inte hört talas om alla sexköp och narkotikaköp med swish?

Kapningar av BankID och swishbedrägerier har dessutom ökat de senaste åren.

En hel del brottslighet bygger alltså på Swish och BankID.
Skitbra då går det att spåra
Citera
2023-12-09, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Vi blir allt mer daddade. Kommer att bli mer såhär. Går inte att stå emot. Att försöka avlägsna kontanterna tror jag dock är ett misstag om vi råkar ut för en solstorm som slår ut merparten av all elektronik. Men jag antar att vissa saker kan bara mänskligheten lära sig "the hard way"
Märkvärdigt jag har inte använt kontanter på 40 år å du är rädd för en solstorm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in