2023-12-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Stavås är ju som en man egentligen. Manhaftig typ. Hon får så mycket gratis.
Jag tycker att hon har ett superfeminint ansikte och kroppen är inte det minsta maskulin. Hon är lång, men verkligen inte manlig.
Citera
2023-12-09, 21:57
Medlem
När man ser på startlistan imorgon, börjar Lotto 7 minuter efter Jessie och kommer förmodligen att planera att hänga med i 2 varv. 3 varv på 3,3 km är fruktansvärt för resultaten eftersom turlottningen kan vara skillnaden mellan en 6:e plats och en 16:e plats. Emma startar 7 minuter före Frida, kanske kommer Emma på pallen imorgon?
Citera
2023-12-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Mycket imponerande åkning av Ribom och Svahn. Många svenskar gjorde det bra. Om Frida levererar liknande resultat i sprint så kommer hon få mycket poäng, men Diggins, Ribom, Svahn och Brennan kommer nog också ta bra med poäng i sprint och i distans.

Allra roligast var nog ändå Svahns åkning tycker jag. Hennes snittresultat hittills denna säsong lovar gott t r o t s sjukdom. Från Ribom väntar man sig ju nästan dessa resultat i år, man vänjer sig ju tyvärr snabbt och hon har ju tydligt tagit ett kliv. Men Svahns axel var ju nära karriärhotande som det verkar såhär i efterhand så skönt att se att hon verkligen närmar sig.
Senast redigerad av PynchonsApa 2023-12-09 kl. 22:23.
Citera
2023-12-09, 22:22
Medlem
Gillar Svahn också. Hennes kapacitet har ännu inte kommit till max sedan skadan. Svahns mentalitet är något man fastnar för ehuru den eljest är mycket hög i kvinnornas skidor både i sprint och i längd och i en del andra idrotter som skidskytte och simning för att nämna det främsta.

Något för män att beakta överlag i svensk idrott, med en del undantag.
Citera
2023-12-09, 22:25
Medlem
Hoppas att svenskorna på hemmaplan kan utmana Diggins i morgon. Jag har inte alls koll på hur banan i Östersund passar olika åkare. Diggins kan ju på vissa banor vara oerhört snabb, men de svenska åkarna känner åtminstone till banan väl. Hoppas Ebba, Frida, Emma, Moa och Moa och alla andra svenskor fortsätter att leverera fina resultat.
Citera
2023-12-09, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Jag tycker att hon har ett superfeminint ansikte och kroppen är inte det minsta maskulin. Hon är lång, men verkligen inte manlig.
Nej hon ser kvinnlig ut men är definitivt född med
någon form av hormonstörning.
I tonåren behandlades hon med Etinylestradiol och
Primolut, dels för att överhuvudtaget komma i
puberteten och dels för att hejda en orimlig tillväxt.
Denna medicinering tyder på obalans gällande
testosteron och östrogen. Hon är definitivt kvinna nu,
men en ovanligt kraftfull sådan.
Kan tänka mig att om den här omtalade Semenya
fått en motsvarande hormonbehandling under sin
uppväxt hade hennes könstillhörighet inte heller
ifrågasatts.
Citera
2023-12-09, 22:50
Medlem
Patrik2108s avatar
Svenskorna borde diskats pga Öbergs insats. Om en representant för laget förstör för motståndarna borde hela laget diskas. Det är bästa sättet att ge upprättelse åt de drabbade.
Citera
2023-12-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Svenskorna borde diskats pga Öbergs insats. Om en representant för laget förstör för motståndarna borde hela laget diskas. Det är bästa sättet att ge upprättelse åt de drabbade.
Diska hela laget vore väl att ta i , men nog borde Öberg
bestraffas ordentligt, t.ex genom att portförbjudas på
samtliga tävlingsarenor under minst en säsong.
Nu döms han till böter som han säger att förbundet
kommer att betala åt honom he he och he .
Verkar vi vara en riktig skitstövel.
Citera
2023-12-09, 23:28
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Diska hela laget vore väl att ta i , men nog borde Öberg
bestraffas ordentligt, t.ex genom att portförbjudas på
samtliga tävlingsarenor under minst en säsong.
Nu döms han till böter som han säger att förbundet
kommer att betala åt honom he he och he .
Verkar vi vara en riktig skitstövel.

Problemet är att den drabbade får inget. Brennan borde få ersättning motsvarande vinstbonus av Sverige. Annars bör svenskorna diskas så hennes placering förbättras och hon skulle få mer prispengar.
Citera
2023-12-09, 23:45
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Hoppas att svenskorna på hemmaplan kan utmana Diggins i morgon. Jag har inte alls koll på hur banan i Östersund passar olika åkare. Diggins kan ju på vissa banor vara oerhört snabb, men de svenska åkarna känner åtminstone till banan väl. Hoppas Ebba, Frida, Emma, Moa och Moa och alla andra svenskor fortsätter att leverera fina resultat.

Ska man gå efter tidigare resultat på 10 km fritt så passar inte banan Diggins så värst bra. 16:e år 2015; 1:47 efter Kalla. Åtta år 2020; 1.18 efter Johaug.

https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&competitorid=146768&rac eid=24140
https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&competitorid=146768&rac eid=34407

Men hon är givetvis favorit i morgon med den formen hon är i nu.
Senast redigerad av katw 2023-12-09 kl. 23:52.
Citera
2023-12-10, 00:04
Medlem
Citat:
ifrågasatts.

Man borde sätta maxvärden för testosteron för åkare som ska tävla i damklasser. Gjorde man det så tror jag att Skistad inte skulle få tävla i damlopp.

Det ser ju löjligt ut när man ser sex åkare på startlinjen, fem ganska småväxta kvinnogestalter och så en jätte i mitten.
Citera
2023-12-10, 00:15
Medlem
Kronas avatar
Citat:
ifrågasatts.

Skistad är storväxt och det kan ju vara en fördel i sprint men jag har inga tankar på att hennes medicinska behandling skulle ha gett henne ett orättvist försprång. Det finns väl ingenting som säger att Skistad har högt testosteron på samma sätt som Semenya. Fossesholm däremot har tveklöst fått prestationshöjande verkan på hjärta och lungor genom sin hormonbehandling.

Banan i Östersund är intressant eftersom det blir så tydligt hur man spelar med mängden fästvalla. De som hade mer fäste satsade på att få ett försprång i första backen men Skistad, liksom Kläbo m fl satsade på mindre fäste men stark avslutning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in