2023-12-04, 20:48
Medlem
Fikk ikke RU endret siktelsen mot seg i løpet av noen avhør etter at TH ble løslatt? Da til medvirkning til grov bortføring?
Han må ha samarbeidet og mye tyder vel på at han kan ha innrømmet og ha bidratt med ett eller annet som skulle være en kidnapping i en eller annen hensikt av en eller annen. Men da ikke det som skulle vise seg å være et drap på en 68-åring i hennes eget hjem.
Citera
2023-12-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Fikk ikke RU endret siktelsen mot seg i løpet av noen avhør etter at TH ble løslatt? Da til medvirkning til grov bortføring?
Han må ha samarbeidet og mye tyder vel på at han kan ha innrømmet og ha bidratt med ett eller annet som skulle være en kidnapping i en eller annen hensikt av en eller annen. Men da ikke det som skulle vise seg å være et drap på en 68-åring i hennes eget hjem.
Han innrømmet uaktsomhet ift. hjelp av kryptoforbredelser overfor TH er mitt inntrykk. Det er det som er litt interessant med børtføring, uaktsomhet holder (tror jeg).

Men fullstendig uenig at han samarbeidet. Så mye cred fortjener han ikke.
Senast redigerad av Martinensen 2023-12-04 kl. 21:17.
Citera
2023-12-04, 22:19
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Jeg må innrømme at jeg stusser over at han er siktet for medvirkning til grov frihetsberøvelse.
Men jeg er enig med Martinensen. "Samarbeid" tviler jeg litt på. Iallefall ikke samarbeid nok.
Det er jo også typisk forsvarsadvokater å si at klienten samarbeider med politiet.

Får inntrykk av at han mest av alt prøver å redde sitt eget skinn, kanskje både fra politiet
og eventuelle andre medvirkende. Mulig han har en større delaktighet enn han innrømmer, og
at han prøver å fremstille seg som et offer. Han mente jo selv han var utsatt for et komplott.
Er ikke det også ganske typisk at siktede i alvorlige straffesaker hevder det?
Så har vi jo også lignende påstander fra TH, at noen er ute etter hevn.

Kan det tenkes man står overfor et i utgangspunktet usannsynlig radarpar?
Citera
2023-12-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinensen
Men fullstendig uenig at han samarbeidet. Så mye cred fortjener han ikke.

Man kan kalle det hva man vil. Det handler ikke om å gi han cred eller ikke. Det handler om i hvilken grad han som siktet selv å bidro til å få siktelsen endret ved å snakke om egen involvering i ett eller annet. Og hvorvidt han bidro med å gi politiet tilgang til greier som kunne understøtte dette. Og det tro jeg faktisk han har gjort. Vi får se.
Citera
2023-12-05, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg må innrømme at jeg stusser over at han er siktet for medvirkning til grov frihetsberøvelse.
Men jeg er enig med Martinensen. "Samarbeid" tviler jeg litt på. Iallefall ikke samarbeid nok.
Det er jo også typisk forsvarsadvokater å si at klienten samarbeider med politiet.

Får inntrykk av at han mest av alt prøver å redde sitt eget skinn, kanskje både fra politiet
og eventuelle andre medvirkende. Mulig han har en større delaktighet enn han innrømmer, og
at han prøver å fremstille seg som et offer. Han mente jo selv han var utsatt for et komplott.
Er ikke det også ganske typisk at siktede i alvorlige straffesaker hevder det?
Så har vi jo også lignende påstander fra TH, at noen er ute etter hevn.

Kan det tenkes man står overfor et i utgangspunktet usannsynlig radarpar?

Det kan vel hende RU trodde hans bidrag gjaldt en bortføring av noen andre? Noen som skulle bortføres for og skremmes/grisebankes eller settes i respekt. Under da dekke av en kidnapping for å komme unna med akkurat det.
Noe herk eventuelt og plutselig bli konfrontert med at kona til han du inngikk denne avtalen med er forsvunnet. Og du innser at det du skulle bidra med var et bidrag som ble benyttet til noe helt annet, et drap.

At TH skulle risikere alt ved å involvere denne guttungen i et drap på sin kone tror jeg ingenting på. Om TH har gitt noen et inntrykk av at vi opererer i par så er neppe RU den han har parret opp med. Og jeg tror parhesten kan gå på en real smell når dette en gang virkelig braker løs.
Citera
2023-12-06, 22:55
Medlem
Om TEH og RU har fått kontakt etter dette kan det tolkes som at de har en følelse av å "sitte i samme båt". På hvilken måte vites ikke. Å bli brukt/utnyttet? Felles hat/nag?
Citera
2023-12-09, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
I dagens VG-artikkel fokuseres det på kryptosporet og 32-åringen som ble siktet våren 2022, dvs PSS.
Som VG skriver er det 3 menn som er siktet, dvs TH, RU og PSS. Politiinspektør LRØ sier følgende til VG:

– Siktelsene og grunnlaget mot dem står ved lag, og det er ingen endringer i dette

Fra artikkelen kan vi oppsummere noen punkter fra saken mot PSS:

- Politiet mener PSS har medvirket i forberedelsene til saken
- PSS ble hemmelig etterforsket gjennom vinteren 2021-2022

- 18. august 2020 inntok Økokrim kontorplassen til PSS på Ulven
- PSS var tilstede, pågripes og siktes for bl.a. heleri og hvitvasking
- En MacBook og iPhone tilhørende PSS ble beslaglagt og undersøkt

- Etterforskerne finner flere ting, bl.a. det stjålne passet til OHG
- Politiet finner også bilde av åstedet i S4 på mobilen, fra en artikkel
- I tillegg er det bilde av AE og politiinspektør TB fra en annen sak

- Etterforskningen har avdekket at PSS disponerte en Binance-konto
- Tilsvarende plattform som ble benyttet i forberedelsene 7. juli 2018

- PSS har brukt trefaktor-autentisering for å logge inn på Binance
- Etterforskningen har avdekket overføringer fra Monero til Nanopool

- Applikasjoner på mobilen indikerer også at PSS har brukt NordVPN

- Politiet har gjennomgått helseappen til PSS mot sentrale tidspunkter
- Undersøkelsene av bevegelsene ga imidlertid ingen nye spor i saken

Politiet mener flere opplysninger kan tyde på at PSS har hatt en rolle.
Fortsatt nekter PSS å si noe eller stille til avhør. Fortsatt like tyst der...
– Vi har vært i dialog med forsvarer om avhør for å få hans
forklaring knyttet til informasjonen, men han har ikke ønsket
å stille i avhør, sier politiinspektør LRØ.
VG 30. oktober 2023
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O8OAgq/den-ukjente-kryptojakten
Dette innlegget er en god oppsummering av ting jeg personlig ikke har lest så mye om på forumet ⤴️

Har lest innlegget til Jayce flere ganger nå og tenker følgende: Jeg håper for guds skyld at beløpene som er på Binance eller Nanopool er av en størrelsesorden som er inkriminerende. Om PSS faktisk er skyldig da. Det ville vært et glimrende støttebevis. Om det bare er småpenger, er det mindre verdt.

Hvorfor PSS har bilde av Sloraveien på mobilen sin er rart. Å lese artikler gjør vi alle, men jeg laster ikke ned bilde av AE og Brøske. Kombiner dette med passet til OHG brukt i saken (bare 4 brukere vel) og Monero-interesse.

Slik jeg skjønner det har hemmelig avlytting av PSS angiveligvis ikke gitt resultater. Helseappen har angiveligvis ikke gitt resultater. Men jeg tror ikke artikkelen er uttømmende hva gjelder bevis. Det er rykter om at PSS har firmaer i øst-Europa. Det er ikke nevnt i artikkelen til VG.
Citera
2023-12-09, 12:38
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinensen
Slik jeg skjønner det har hemmelig avlytting av PSS angiveligvis ikke gitt resultater. Helseappen har angiveligvis ikke gitt resultater. Men jeg tror ikke artikkelen er uttømmende hva gjelder bevis. Det er rykter om at PSS har firmaer i øst-Europa. Det er ikke nevnt i artikkelen til VG.

Mener å huske at PSS hadde forbindelser til et firma i Litauen?

Ellers fristende å tenke at mangelen på spor etter "motparten" på PSS' enheter kan peke
mot at det er blitt laget et script som agerer "motpart".
Citera
2023-12-09, 13:03
Medlem
RUs siktelse ble endret, under et par dager med avhør, til medvirkning til grov bortføring. Politiet står fast på at dette er et drap. Og siktelsen mot TH lyder fortsatt på drap/medvirkning til drap.

Hvordan er det mulig at man i en sak som dette kan ha personer siktet for vidt forskjellige forutsatte hendelsesforløp? Siktelsen mot RU må ha blitt endret på bakgrunn av noe som har fremkommet under disse avhørene. Og det blir nærliggende å tenke at han har fortalt politiet at han trodde han skulle bidra i en i bortføring av noen. Alternativt at politiet har funnet noe som peker i den retningen og at han ble forelagt dette i avhørene og kom med innrømmelser.

Hvorfor skulle RU går rundt med en siktelse hengende over seg for en handling politiet mener ikke har funnet sted med mindre han mener siktelsen mot han er korrekt i forhold til egne bidrag i dette?
Citera
2023-12-09, 13:25
Medlem
Politiet virker veldig sikre på at Fru Hagen selv foretok 09.14 samtalen i siste Krimpodden om saken. Det betyr at de mener at noe har tilstøtt henne etter denne.
LRØ ville imidlertid ikke dele noe nærmere om hvilke tanker de har rundt når de mener denne handlingen mot henne fant sted, da utover at de har et videoprosjekt gående i denne forbindelse hvor de er interessert i alle bevegelser sikkert da i er gitt tidsrom.

ØM ser ut til å mene at noe i det LRØ sier tilsier at de må ha funnet ett eller annet som har fanget deres interesse i det videomaterialet de allerede besitter, for LRØ kunne opplyse at det ikke er tilgjengelig noe nytt videomateriale i saken.
Citera
2023-12-09, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

Ellers fristende å tenke at mangelen på spor etter "motparten" på PSS' enheter kan peke
mot at det er blitt laget et script som agerer "motpart".

Jeg mener det er flere ting i dette som kan tyde på at den som ble satt til agere motpart etter drapet er av typen som kan bruke veldig mye lengre tid enn de fleste andre når den skal utføre selv enkle oppgaver på en PC. Ser ut som utallige forsøk i å lære opp i bruken kan ha endt i stranding og at man har måttet gå for at selv det enkleste får være godt nok med han som den eneste som kan følge opp dette i etterkant. Instruks: Kjør på den ene koden, repeter ved jevne mellomrom. Passord Anne.

Om ikke, må det være at dette faktisk var planlagt å skulle fremstå som et drap etterhvert. Og at noen andre enn TH himself skulle settes fast for det. For makan til «sabotering» av noe som eventuelt var tenkt å se ut som en reell kidnapping når det kommer til enkelte elementer i dette må man lete lenge etter. Og aldri finne.
Senast redigerad av Kokadu 2023-12-09 kl. 14:27. Anledning: Rette
Citera
2023-12-09, 16:17
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jeg mener det er flere ting i dette som kan tyde på at den som ble satt til agere motpart etter drapet er av typen som kan bruke veldig mye lengre tid enn de fleste andre når den skal utføre selv enkle oppgaver på en PC. Ser ut som utallige forsøk i å lære opp i bruken kan ha endt i stranding og at man har måttet gå for at selv det enkleste får være godt nok med han som den eneste som kan følge opp dette i etterkant. Instruks: Kjør på den ene koden, repeter ved jevne mellomrom. Passord Anne.

Om ikke, må det være at dette faktisk var planlagt å skulle fremstå som et drap etterhvert. Og at noen andre enn TH himself skulle settes fast for det. For makan til «sabotering» av noe som eventuelt var tenkt å se ut som en reell kidnapping når det kommer til enkelte elementer i dette må man lete lenge etter. Og aldri finne.

Kryptoriggets fremste hensikt var å trenere etterforskningen. Derfor måtte det ta ukesvis
mellom hver gang "motparten" gadd å svare. Enten det ble gjort manuelt, eller var automatisert.
Alt som har med kryptorigget og "motparten" å gjøre er veloverveid, men utført av en amatør.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in