2023-12-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Kryptoriggets fremste hensikt var å trenere etterforskningen. Derfor måtte det ta ukesvis
mellom hver gang "motparten" gadd å svare. Enten det ble gjort manuelt, eller var automatisert.
Alt som har med kryptorigget og "motparten" å gjøre er veloverveid, men utført av en amatør.
Men om alt var rigget eller scriptet, må mobilen/datamaskinen likevel ha ligget et varmt sted og vært tilkoblet strøm? Beklager min manglende kompetanse om alt som dreier seg om "tech".

Eller kan man scripte en software som ligger i skyen og således trenger man ikke påskrudd mobil/datamaskin?
Citera
2023-12-09, 19:39
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinensen
Men om alt var rigget eller scriptet, må mobilen/datamaskinen likevel ha ligget et varmt sted og vært tilkoblet strøm? Beklager min manglende kompetanse om alt som dreier seg om "tech".

Eller kan man scripte en software som ligger i skyen og således trenger man ikke påskrudd mobil/datamaskin?

Altså - når man lager seg en kryptokonto, fins det muligheter for såkalt "autotrading".
Dvs. at du ikke trenger å løfte en finger for at kontoen din automatisk responderer
på gitte bevegelser i markedet. Jeg kjenner ikke detaljene rundt hvordan dette fungerer, men
kan godt tenke meg at man kan lage custom-innstillinger for hva slags bevegelser den skal
agere på. Jeg vil tippe at en datakyndig person (PSS?) med et enkelt script kan mime en slik
funksjon, også slik at man ikke trenger en påslått enhet for at den skal "trade" for deg.
For det er jo nettopp det kryptorigget er - trading. Så kan man tenke seg at det er programmert
slik at den skal reagere på summer innenfor en gitt margin, og at det også er lagt inn en viss latenstid.
Citera
2023-12-09, 23:05
Medlem
Citat:
Kryptoriggets fremste hensikt var å trenere etterforskningen. Derfor måtte det ta ukesvis
mellom hver gang "motparten" gadd å svare. Enten det ble gjort manuelt, eller var automatisert.
Alt som har med kryptorigget og "motparten" å gjøre er veloverveid, men utført av en amatør.

Men hvorfor trenere etterforskningen gjennom rigget? Det taler imot en reell kidnapping.

Monero og kravets størrelse taler også i mot en reell kidnapping. Legger ikke opp til forhandling mellom partene og heller ingen rask «handel» og med det en rask tilbakeføring av offeret til sine.
Det samme gjelder for trusselbrevet i brev/konvoluttform på en rød stol i gangen. Teksten over fem hele sider er så «gjennomarbeidet» på ulike måter i villedningsøyemed at man raskt forstår at ingen ville brukt den mengden tid som er brukt på dette om det stod reelle kidnappere bak.

Hva var det egentlig ment at dette skulle se ut som? Hva kan hensikten ha vært med å lede politiet inn på tanken om et drap i tillegg til en kidnappingen eventuelt?
Får følelsen av at noen rett og slett har bedrevet en form for «helgardering» for å skape ei salig røre. Men allikevel med ett eller flere klart definerte mål for øyet.

Det «lukter litt» payback is av noe av planlegging/utføring av dette og også dette som skjer i etterkant av drapet. Jeg vet ikke helt om jeg tror på automatisert, heller mer mot manuelt betjent kjenner jeg. Av noen andre enn den som lagde rigget.
Citera
2023-12-10, 00:06
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Men hvorfor trenere etterforskningen gjennom rigget? Det taler imot en reell kidnapping.

Monero og kravets størrelse taler også i mot en reell kidnapping. Legger ikke opp til forhandling mellom partene og heller ingen rask «handel» og med det en rask tilbakeføring av offeret til sine.
Det samme gjelder for trusselbrevet i brev/konvoluttform på en rød stol i gangen. Teksten over fem hele sider er så «gjennomarbeidet» på ulike måter i villedningsøyemed at man raskt forstår at ingen ville brukt den mengden tid som er brukt på dette om det stod reelle kidnappere bak.

Hva var det egentlig ment at dette skulle se ut som? Hva kan hensikten ha vært med å lede politiet inn på tanken om et drap i tillegg til en kidnappingen eventuelt?
Får følelsen av at noen rett og slett har bedrevet en form for «helgardering» for å skape ei salig røre. Men allikevel med ett eller flere klart definerte mål for øyet.

Det «lukter litt» payback is av noe av planlegging/utføring av dette og også dette som skjer i etterkant av drapet. Jeg vet ikke helt om jeg tror på automatisert, heller mer mot manuelt betjent kjenner jeg. Av noen andre enn den som lagde rigget.

Alt handler om å trenere, og samtidig legge ansvaret for AEs liv over på politiet.

Ikke glem at vi snakker om en svært spesiell personlighet her.
Han trodde kanskje dette ville fungere. Viktigst uansett var å blitt kvitt AE på
en måte som vanskelig lar seg bevise. Hevnmotiv fra andre tror jeg svært lite på.
Det er AE som er offeret her, ikke TH. Glöm inte det!

Å skape en "salig røre" har vel TH nærmest innrømmet. "God til å skjule seg, og har en plan om å forvirre".
Han peker på seg selv, samtidig som han er skråsikker på å ikke bli felt.

Det nytter ikke å anvende hverdagslogikk på dette opplegget. Man må sette seg inn i THs personlighet.
Citera
2023-12-10, 09:58
Medlem
Er det noen som kan svare på dette?

1. Dersom Futurum-mennene skulle overvåke når Tom Hagen ankom jobben, hvorfor ga de seg lenge før han i realiteten kom? Hadde de hatt en funksjon, så kunne jo kidnapperne umulig vite når Tom ankom jobben.

2. Alt dette virker jo ekstremt godt planlagt. Dersom Tom Hagen er morderen er det ikke da rart å planlegge et alibi? Hadde det ikke vært for at Anne i den lille tiden hun hadde etter at han dro ringte og sendte sms, så hadde jo han ikke hatt noe alibi. Han kunne umulig vite og planlegge dette.
Citera
2023-12-10, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horgen
Er det noen som kan svare på dette?

1. Dersom Futurum-mennene skulle overvåke når Tom Hagen ankom jobben, hvorfor ga de seg lenge før han i realiteten kom? Hadde de hatt en funksjon, så kunne jo kidnapperne umulig vite når Tom ankom jobben.

2. Alt dette virker jo ekstremt godt planlagt. Dersom Tom Hagen er morderen er det ikke da rart å planlegge et alibi? Hadde det ikke vært for at Anne i den lille tiden hun hadde etter at han dro ringte og sendte sms, så hadde jo han ikke hatt noe alibi. Han kunne umulig vite og planlegge dette.

2:an
Du utgår ifrån att det var AE som på eget initiativ gjorde samtalen? TH har förmodligen sagt åt, läs kommenderat, AE att göra dessa samtal precis innan han åkte, för att återkoppla om svaren till honom, säg inom 1 timme.

Lönekollegan (BM?) har nog fått samma direktiv när hon ringde AE.

För en manipulativ person är det ingen match att få människor att utföra saker på deras egna vägnar.
Senast redigerad av viperstyle 2023-12-10 kl. 10:45.
Citera
2023-12-10, 14:16
Medlem
Citat:
Alt handler om å trenere, og samtidig legge ansvaret for AEs liv over på politiet.

Ikke glem at vi snakker om en svært spesiell personlighet her.
Han trodde kanskje dette ville fungere. Viktigst uansett var å blitt kvitt AE på
en måte som vanskelig lar seg bevise. Hevnmotiv fra andre tror jeg svært lite på.
Det er AE som er offeret her, ikke TH. Glöm inte det!

Å skape en "salig røre" har vel TH nærmest innrømmet. "God til å skjule seg, og har en plan om å forvirre".
Han peker på seg selv, samtidig som han er skråsikker på å ikke bli felt.

Det nytter ikke å anvende hverdagslogikk på dette opplegget. Man må sette seg inn i THs personlighet.

TH står ikke alene bak dette. En ting er at han trodde han kunne komme unna med et drap på sin kone fingert som noe som ikke ville fremstå som en kidnapping.
Men hvordan kunne eventuelle medvirkere gå med på dette opplegget som ville kunne komme til fremstå som et drap?

Hvordan kunne for eksempel den personen som ankom SV4 og overfalt Fru Hagen gå med på å utføre denne delen av jobben og samtidig vite om alle svakhetene i dette. Trusselbrevet vil bevitne det. Kryptorigget med sine svakheter som umuliggjør dialog og forhandling vil bevitne det. Den manglende planlagte oppfølging fra oss som «kidnappere» vil bevitne det. Kravbeløpets størrelse vil bevitne det. Åstedet vil kunne komme til å bevitne det for hun skal drepes der.

Du legger vel ikke hele livet ditt i henda på TH og lar han ha siste ord i alt dette når du ser hvordan dette mest sannsynlig, for de som skal etterforske saken, vil fremstå? Vedkommende må jo selv ha hatt et behov for å sikre seg både seg selv, TH og andre medvirkere eller? At absolutt alt ble gjort for at dette skulle fremstå som en reell kidnapping sånn for alles del?

Det er noe som ikke stemmer i dette. Jeg tror fortsatt ikke på automatisert. Jeg tror på manuelt betjent og betjent med en klar hensikt hos den som betjente det.
Citera
2023-12-10, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
2:an
Du utgår ifrån att det var AE som på eget initiativ gjorde samtalen? TH har förmodligen sagt åt, läs kommenderat, AE att göra dessa samtal precis innan han åkte, för att återkoppla om svaren till honom, säg inom 1 timme.

Lönekollegan (BM?) har nog fått samma direktiv när hon ringde AE.

För en manipulativ person är det ingen match att få människor att utföra saker på deras egna vägnar.

Det var heller ikke noe problem for den som ankom boligen når TH reiste å skape et alibi for han enten ved å tvinge offeret til å lage det eller selv sørge for det via hennes tlf, hennes pad eller fasttelefonen i boligen.
Nå tyder mye på at hun allerede ved vedkommendes ankomst hadde sørget for sin manns alibi kanskje gjennom nettopp oppfordringer om å gjøre handlinger som ga han det, slik du er innom.
Senast redigerad av Kokadu 2023-12-10 kl. 14:27. Anledning: Rette
Citera
2023-12-10, 14:39
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
TH står ikke alene bak dette. En ting er at han trodde han kunne komme unna med et drap på sin kone fingert som noe som ikke ville fremstå som en kidnapping.
Men hvordan kunne eventuelle medvirkere gå med på dette opplegget som ville kunne komme til fremstå som et drap?

Hvordan kunne for eksempel den personen som ankom SV4 og overfalt Fru Hagen gå med på å utføre denne delen av jobben og samtidig vite om alle svakhetene i dette. Trusselbrevet vil bevitne det. Kryptorigget med sine svakheter som umuliggjør dialog og forhandling vil bevitne det. Den manglende planlagte oppfølging fra oss som «kidnappere» vil bevitne det. Kravbeløpets størrelse vil bevitne det. Åstedet vil kunne komme til å bevitne det for hun skal drepes der.

Du legger vel ikke hele livet ditt i henda på TH og lar han ha siste ord i alt dette når du ser hvordan dette mest sannsynlig, for de som skal etterforske saken, vil fremstå? Vedkommende må jo selv ha hatt et behov for å sikre seg både seg selv, TH og andre medvirkere eller? At absolutt alt ble gjort for at dette skulle fremstå som en reell kidnapping sånn for alles del?

Det er noe som ikke stemmer i dette. Jeg tror fortsatt ikke på automatisert. Jeg tror på manuelt betjent og betjent med en klar hensikt hos den som betjente det.

En nær slektning av TH sa til politiet at de ikke må undervurdere ham.
Det bør kanskje ikke vi heller. Men personligheten hans tilsier at han
kan ha hatt full tro på sitt eget opplegg. Tydelig at hans mentale kompass
ikke stemmer overens med det generelle landskapet. Noe som synes ganske
tydelig siden han endte opp som hovedmistenkt.

Jeg innser at vi ikke kommer videre med uenighetene om hvem/når/hvordan.
Citera
2023-12-10, 15:22
Medlem
Citat:

Det handler ikke om å undervurdere noen. Men her holder det ikke at TH hadde tro på eget opplegg.
Han har ikke utført dette alene. Flere løp en enorm risiko om de var innviet i opplegget til TH som ikke ville holde vann og allikevel eventuelt frivillig valgte bidra til at drapet på henne skulle finne sted.

TH løp selv en enorm risiko. Det er selvfølgelig ikke sikkert han evnet å se akkurat det. Men han burde vite at ektemannen gjerne fanger interessen. De andre burde ha sett svakhetene og eventuelt takket nei til dette opplegget for å slippe sone for et drap. Flere hoder tenker som regel bedre enn ett. De andre kunne for eksempel bidratt til å styrke dette opplegget ved å sørge for en plan om å følge opp kidnappingsdelen i dette for å skape et inntrykk av en reell kidnapping.
Men neida, her ser det ut til at alle har vurdert dette til et vanntett opplegg som i realiteten lekker som ei sil. Og med det risikerer de alle å måtte sone for et drap. Det er noe som bare ikke stemmer i dette. All denne tiden brukt på å planlegge noe som kommer til å falle igjennom, bli gjennomskuet.
Senast redigerad av Kokadu 2023-12-10 kl. 15:25. Anledning: Rette
Citera
2023-12-10, 17:53
Medlem
Citat:

TH må ha hatt motiver av ulike årsaker til at AEH måtte bort og dermed skulle han komma unna ved hjelp av hjelpere. Men hvordan kan man være så grusom å ta livet av sin egen kone, enten på egen hånd eller ved hjelp av hjelpere?
Citera
2023-12-10, 19:32
Medlem
Citat:

Tenk innover, ikke utover. AE var blitt en «Persona non grata» i familien, noe TH har påvirket sine barn med siden 1993, etter at utroskapssakene kom for en dag.Det stemmer også at hun ble kalt «nullet» i deres oppvekst etter dette, og da må man nesten vurdere om dette kan bunne i et internt familiedrama som ender med at «nullet» blir fjernet for godt. AE var i ferd med å bryte ut av ekteskapet med TH, og ble med det en akutt fare for TH sin rikdom, grådighet, ære og eiertrang. Hele familien kan med dette ha blitt påvirket, og blitt enige med sin far om at AE måtte fjernes for godt. Da blir det også gjennomførbart. Høres utrolig ut, men ikke for oss alle🧐
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in