2023-12-09, 13:05
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Min upplevelse är att Crockpot aldrig har slagit igenom i Sverige så som den har i staterna. Jag undrar varför. Utan att äga någon själv, men med sug efter att införskaffa en, ser jag bara fördelar. Exempelvis tittar jag just nu på: Crockpot Turbo Express Multicooker CSC062X 5,6L som tycks ha hur många strängar som helst på sin lyra.

Relativt billig i inköp, finns det några nackdelar? Det enda jag kan tänka på är att det blir ytterligare en maskin som tar upp plats i köket, men ett inköp skulle innebära att sous viden + plastbalja får flytta ut.
Citera
2023-12-09, 15:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Min upplevelse är att Crockpot aldrig har slagit igenom i Sverige så som den har i staterna. Jag undrar varför. Utan att äga någon själv, men med sug efter att införskaffa en, ser jag bara fördelar. Exempelvis tittar jag just nu på: Crockpot Turbo Express Multicooker CSC062X 5,6L som tycks ha hur många strängar som helst på sin lyra.

Relativt billig i inköp, finns det några nackdelar? Det enda jag kan tänka på är att det blir ytterligare en maskin som tar upp plats i köket, men ett inköp skulle innebära att sous viden + plastbalja får flytta ut.
Köpte själv min före hypen kom där ett tag, sen lugnade det sig.

Det roliga med crockpoten är ju at allt sköter sig själv och blir mot perfekt, men antar att folk gillar sina vanliga grytor.
För det är vad jag använder allra oftast också, men superb för långkok och man inte kan övervaka.

Du kanske kan behålla sous viden och köra den i crockpoten istället.

Har ingen dock om din maskin är bra eller inte.
Citera
2023-12-09, 19:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Just CrocPot som märke är nog inte störst här men numera har väldigt många en slowcooker. Jag har en billig som används ofta. Är som att ha en digital lergryta. Allt blir gott över tid.
Citera
2023-12-09, 20:04
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Köpte själv min före hypen kom där ett tag, sen lugnade det sig.

Det roliga med crockpoten är ju at allt sköter sig själv och blir mot perfekt, men antar att folk gillar sina vanliga grytor.
För det är vad jag använder allra oftast också, men superb för långkok och man inte kan övervaka.

Du kanske kan behålla sous viden och köra den i crockpoten istället.

Har ingen dock om din maskin är bra eller inte.

Grejen är den att modellen jag funderar på att köpa tycks ha sous vide-funktion utöver alla andra tänkbara, och otänkbara, funktioner. Lite av kökets Macgyver. Jag återkommer här i tråden när/om det har blivit ett inköp!
Citera
2023-12-09, 21:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Grejen är den att modellen jag funderar på att köpa tycks ha sous vide-funktion utöver alla andra tänkbara, och otänkbara, funktioner. Lite av kökets Macgyver. Jag återkommer här i tråden när/om det har blivit ett inköp!
Låter som ett bra inköp om den även har sous vid funktion.

Crockpot är en riktigt bra sak, även om jag inte använder den flitigt.
Men det är mest för jag står i grytorna hela tiden ändå.

Själv är jag en som undviker maskiner i köket, men denna är en riktigt bra maskin.
Min är supersimpel jämfört med din modell, men är ändå riktigt nöjd med den.

Återkom gärna, för det vore intressant att få en recension av hur den du köper funkar.
Och med tanke på alla som inte gillar stå i grytorna, så är det rätt förvånande att denna maskin inte blivit mer populär än den blivit.
Citera
2023-12-21, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Slow cooker/Crock Pot.

Hur bra är dessa och är det någon som testat här?

Jag tycker den kan funka bra till dessa lång kok som tar dagar.
Min spis är lite för ojämn i värmen för palla med och att ge långkok och inte bränna vid som jag tror min spis kommer göra.
För tanken med slow cooker/Crock Pot är det ska gå flera dagar och behövas röras om mer än 1-2 ggr per dag.

Vi har en croc pot, den är skitbra till lite längre kok som grytor etc, fördelen är en jämn fin värme och inbyggd timer
Citera
2025-04-15, 12:23
Medlem
Sladdarens avatar
Överstekta köttbullar

Men kan ochså som exempel vara överarbetade eller överkokta

Hade frysta köttbullar i frysen och fick för mig å grilla dom i ugnen och de
blev torra och stenhårda för hörde inte larmet och kom av mig och sabbade det liksom

Har härlig tomatsås i frysen ochså

Tänkte att jag kombinerar köttbullarna med tomatsåsen i Crockpotten tryckkokaren
För att möra köttbullarna i tomatsåsen under kratigt tryck

De kommer bli mörare men kanske i en annan konsistens man är van vid
Men hur länge borde jag köra .. Testar 40 minuter med ytterst lite tomatsås som är
upptinat

Voila, möra köttbullar igen 40 minuter

Resultat :

Nä, det är en grynigare konsistens men det är mörare iaf
Saftigheten : Inte lika mycket som rättstekta köttbullar men inte torra heller
Föll de isär : Nä nästan omöjligt faktiskt även vid tex översteka biffar att de ska falla isär
i tryckkokaren

När du gör tex italienska köttbullar som ska puttras i en tomatsås så vill du ju inte att det här ska inträffa att du får stenhårda köttbullar

Ett tips ang köttbullar i tomatsås med pasta

Om du ska puttra biffar i en tomatsås en stund efter du tillagat tomatsåsen, kanske tanken har slagit dig att du får ju knappt nån utbredd smak av biffen i tomatsåsen så tomatsåsen tar smak av köttfärsbiffen. Ganska enkel logik till detta.

Om du har för avsikt att köttet ska ta mycket till mindre smak i tomatsåsen ochså men inte alla som vill ha det så speciellt ofta. Så gör du ju tomatsåsen precis som du gör köttfärssås fast med bara kanske 100 gram välstekt och finfördelad färs som du blandat ihop med alla ingredienser redan som biffar

Sen vill du ju möra dessa köttfärs pluppar små bitar ochså men kanske inte köra ihjäl tomatsåsen med det.. Då tar du bara lite tomatsås och lägger i färsen i det med vatten. Sen kör du fullt ös på crockpotten i 40 minuter. Sen tar du fram en handmixer och mixar köttfärsgrynen till en slät lite soppa och häller sen ner i din italienska tomatsås

Nu fick du en buljong av dina biffar, köttbullar som du applicerade direkt i tomatsåsen
Förutsatt att du inte vill ha smakbrytningen med tomatsåsen och biffen helt separat

Det är larv det där med italienska köttbullar ostekta som ska puttras i tomatsåsen
Varken tomatsåsen eller köttbullen kommer ta smak av varann under 20-30 minuter (för att köttbullen inte ska bli torr och saftig inuti) mer än att du tillagar köttbullen i tomatvätska. Om du nu inte fyller köttbullen med massa parmesan som läcker ut från köttbullen som ger smak i tomatsåsen

Obrynta kokta köttbullar dessutom i italienska tomatsåsen, så det blir ingen steksky eller mailard effekt smak ifrån bryningen heller i såsen. Äh trams
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in