2023-12-09, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marklyft100
Rekommenderar regelbunden fysisk aktivitet. Gym, simning, promenad, jogging, cykling, vad som helst som kan tänkas intressera dig. Det är enkelt att ta den "enkla vägen ut", men med det kommer oftast en hel del biverkningar som man inte vill ha. Sådant existerar inte vid fysisk aktivitet.

Skrev ju precis att jag är en fysisk aktiv individ, åker längdskidor på vintern samt slalom och snowboard. Dock mindre av den senaste varan nu. Springer och cyklar på somrarna och gymtränar.
Citera
2023-12-09, 08:02
Medlem
marklyft100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tieca
Skrev ju precis att jag är en fysisk aktiv individ, åker längdskidor på vintern samt slalom och snowboard. Dock mindre av den senaste varan nu. Springer och cyklar på somrarna och gymtränar.
Slarvigt av mig. Sömnproblem är oerhört frustrerande. Jag lider själv av det så jag vet hur det är. Jag har dock märkt av stora förbättringar efter jag implementerat fysisk ansträngning dagligen. Då orkar inte kroppen hålla sig vaken. Oftast beror sömnbesvären på ångest, depression eller andra psykiska besvär. Ibland faktiskt av olika typer mediciner eller vad man äter.

Min poäng här är att det är helt centralt att komma till roten med vad problemet om man vill bli kvitt sina sömnbesvär, något jag själv håller på med nu och hittills tycker jag att fysisk ansträngning funkar bäst. Och då menar jag att verkligen ta ut all energi man har. Kroppen orkar inte oroa sig eller stressa då, fast dina sömnbesvär kanske beror på nåt annat än just stress.

Jag försöker bara komma med tankar och förslag. Jag hoppas det blir bättre för dig snart. Sömnproblem suger!
Citera
2023-12-09, 08:56
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tieca
Ja varför är det så?? Och det gör ju att man får mer ångest men hellre det än Ingen sömn alls, sen vaknar ja oftast efter 3 timmar sömn, måste äta nått sött, sen kan det ta tid att somna om och då fortsätter samma eländiga dröm.

Och tro mig jag är fysiskt aktiv och gör allt enligt boken för en bra psykisk hälsa.
Felskrivet av mig menar att man drömmer sjukt mycket, inte att det är en dröm medicin. My bad.
Citera
2023-12-09, 09:01
Medlem
Gardellpastejs avatar
Är helt omöjligt att få bensodiazepiner nu förtiden så det är inget nytt dom börjat med …ingen idé att ens försöka… Mig sjukpensionerade dom hellre trots att jag funkade hyfsat på benzo

Själv hade jag Sobril och xanor utskrivet i några år dagligen med zopiklon och Lyrica innan det klassades. Tyckte jag funkade hyfsat på det.

Saknar även alternativet ”rc benzo” som man kunde självmedicinera med etizolam, pyrazolam osv… RC piller marknaden är tyvärr inte heller ett alternativ längre då alla nya substanser suger.

Använder idag alkohol som ångestdämpande i tuffa perioder
Citera
2023-12-09, 09:26
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gardellpastej
Är helt omöjligt att få bensodiazepiner nu förtiden så det är inget nytt dom börjat med …ingen idé att ens försöka… Mig sjukpensionerade dom hellre trots att jag funkade hyfsat på benzo

Själv hade jag Sobril och xanor utskrivet i några år dagligen med zopiklon och Lyrica innan det klassades. Tyckte jag funkade hyfsat på det.

Saknar även alternativet ”rc benzo” som man kunde självmedicinera med etizolam, pyrazolam osv… RC piller marknaden är tyvärr inte heller ett alternativ längre då alla nya substanser suger.

Använder idag alkohol som ångestdämpande i tuffa perioder
Samma här använder också alkohol, minns en gång på akutpsykiatrin. Det var en Amerikan som var på besök i Sverige där som hade glömt att ta med sina Xanor och hade abstinens. Han fick morfin utskrivet istället för att få benzodiazepiner mot sin abstinens. Tyckte det var rätt märkligt.

Och ja dom människorna som säger att benzodiazepiner inte fungerar i "långaloppet" hittar på. Dom har inte tagit medicinen själva, och tar uttrycket ur sitt eget arsle. Hur kommer det sig att man kan dricka varje dag och det fungerar då, finns inget rim och reson i vad dom säger. Dessa läkemedel används även som anti epileptika. Slutar dom även att fungera som dessa. Svar nej.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-12-09 kl. 09:47.
Citera
2023-12-09, 11:10
Medlem
Ilpadres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turtlesequence
Låter typiskt dumt och svenskt: Enkelspårigt och utan äkta vilja att hjälpa patienter.
Har själv (framför allt tidigare haft) ångest på riktigt. Det är som om bara för att 14-itsar med godtyckligt tonårsproblem missbrukar ordet så det inte längre betyder något, så finns inte det riktiga problemet längre. Men det gör det ju tyvärr. Äkta ångest är det vidrigaste jag känner till.

Brukar själv använda en skala:
0 - ingen ångest
1 - lätt obehag, oro
2 - påtagligt jobbigt, tar mycket energi men det går att tex arbeta och distrahera sig
3 - handikappande ångest, svårt att arbeta alls eller omöjligt att distrahera sig
4 - ångesten tar över, går inte göra något utom att lida, kanske p. akuten.
5 - verkligheten rämnar, paranoia, psykosnära vidrigheter, önskan om medvetslöshet, akuten.

0-2 skulle jag inte ta något för. Där får man stå ut och denna typ av ångest kan man jobba med KBT etc.
3 Vore bra med fungerande medicin. Kanske kan man med tiden lära sig hantera denna typ av ångest.
4 nödvändigt med medicin.
5 essentiellt med medicin.
För de tillfällen där medicin är nödvändigt enligt min skala har i alla fall inte jag blivit hjälpt av atarax, lergigan etc. Faktum är att sömnmedicin biter dåligt också i dessa lägen. Dock har Sobril i ganska måttliga doser förflyttat nivå 4 till 3 och nivå 3 till 2 så att säga.
Trots att jag aldrig blir hjälpt av atarax och lergigan får jag mer och mer av den skiten av läkaren som jag har på VC. T.om bett henne sluta skriva ut det för det finns ingen mening med skiten. Om man kunde bli behandlad som en vuxen individ skulle en person med ångest rimligtvis få tillgång till tex stesolid, sobril, xanor i små förpackningar som finns till hands för att göra livet drägligt.

Ok, jag har fått lergigan utskrivet för att ta vid sänggående. Vad är dina erfarenheter? Har du tagit på dagtid, hur funkar det. Vill inte ta i onödan.
Citera
2023-12-09, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Fast nu var det ju en chefsöverläkare på akademiska som hade skrivit merparten av texten.. snacka om att vara faktaresistent

Det står ingenting om omfattningen av användningen i texten.
Citera
2023-12-09, 12:40
Medlem
Forradares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Du om någon borde raderas från jordens yta din usla pundare. Det är missbrukare själva som återger sin situation kring bruk av bensodiazepiner och hur det mer eller mindre förstört deras liv. Mina åsikter om bensodiazepiner är sunda, det är jävulskt preparat som borde sluta tillverkas. Läkemedelsbolagen bör skyndsamt ta fram bättre alternativ för mentalt sköra person som är så pass svaga i bollen.

Vad sägs om lobotomi och en bortkastad nyckel? Dylik paria som missbrukar är ingen tillgång för samhället ändå. Snarare en belastning med alla kostnader som beroendevård medför.

Jag själv skulle aldrig utföra HLR på en missbrukare. Den amöban mår bättre av trä på sig just träfracken.
Oj… Lugna ner dig, Leif. Ta ett djupt andetag. Din agitation får en att tro du är svag i bollen.

Tycker hysterin kring förskrivning av lugnande är överdriven. Känner en 90 år gammal tant som blivit orolig på senare men får otillräckliga doser lugnande förskrivet då tillvänjningsrisk föreligger. Pjåsk! Låt en änka med få år kvar i livet vara glad och ge henne lagom mängd lugnande piller.

Trevlig advent,
hälsningar Forradare.
Citera
2023-12-09, 14:11
Medlem
Muppetys avatar
Tjatade, hotade o lurade mig till benzo runt 2003 o måste fortfarande ha det så här 20 år senare.

Jag tar mina 2 milligram varje dag (men var uppe i 4 mg för ca 5 år sen) o har inget problem med det. Visst, man är ju beroende, men mig gör det inget att jag behöver ha de livet ut. Har inga biverkningar av det, det skulle vara viss påverkan på minnet kanske, men det skyller jag främst på ECT-behandlingarna jag fick mellan 2003 o 2005.

Så känns det i alla fall!

Men, jag märkte att när jag gick från 4 mg, till 2 mg, det var på ganska kort tid. Då kändes det som om man kommit ur en dimma! Så om jag skulle sluta helt med dem, så skulle jag komma ut ur en ännu större dimma, det vet jag. Men som jag idag inte skulle kunna föreställa mig...

Men jag ångrar mig inte, jag offrar en del av livet, för att få vara i princip helt ångestfri. Får det fortsatt utskrivet av varje ny läkare jag haft, ca 10-12 st. O det var på mitt eget initiativ jag ville sänka dosen, typ bara se om det går.
Citera
2023-12-09, 15:44
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Du om någon borde raderas från jordens yta din usla pundare. Det är missbrukare själva som återger sin situation kring bruk av bensodiazepiner och hur det mer eller mindre förstört deras liv. Mina åsikter om bensodiazepiner är sunda, det är jävulskt preparat som borde sluta tillverkas. Läkemedelsbolagen bör skyndsamt ta fram bättre alternativ för mentalt sköra person som är så pass svaga i bollen.

Vad sägs om lobotomi och en bortkastad nyckel? Dylik paria som missbrukar är ingen tillgång för samhället ändå. Snarare en belastning med alla kostnader som beroendevård medför.

Jag själv skulle aldrig utföra HLR på en missbrukare. Den amöban mår bättre av trä på sig just träfracken.

Jisses, skrämmande att ha någon som dig i samhället.
Men det är inte den sortens missbrukare du talar om som Socialstyrelsen vill in och reglera.

Sobril/Stesolid-förskrivningen är hårt reglerad av läkare idag, och det kontrolleras verkligen att patienter inte har missbruks-problem om de ska få bli hjälpta av den här typen av medicin.
Och beroendetendensen följs noga.
Om så sker trappas medicinen ner och sätts ut.
Ibland gör läkarna en cold turkey, och det kan ju vara lite tufft för patienten, men de fixar det.

Folk här babblar om biverkningar som argument till att benson inte bör finnas (då de får insikt i tråden om hur hårt reglerat folk har den utskriven).
Det argumentet håller inte alls.
Visa studier på biverkningar av Sobril/Stesolid och relatera till neuroleptika, SSRI, antihistaminer och även annan medicin som läkare skriver ut slentrianmässigt och skiter i om patienter får biverkningar.

Begriper inte varför Socialstyrelsen helt plötsligt fått luft och ska yttra sig om dagens mest hårda reglerade medicin.
Det luktar endast moralism om det.

Och återigen, läkarna trappar absolut inte upp, om de ser att patienten utvecklat ett beroende av benson. Oftast gör de en cold turkey, och annars så sätter de ut medicinen genom att låta patienten trappa ner.
Citera
2023-12-09, 21:51
Medlem
Citat:

Så vad för medicin ger du en person som har svimmat och krampar? en alvedon? alla mediciner kan missbrukas. slänger du i dig 20 tabletter och sitter och dräglar så har du problem. men om du tar 3 tabletter på en månad för att du vid just det tillfället behöver dom så fyller dom ju en funktion. och om du har grova sömnstörningar och tar en z-analog på kvällen som har en halveringstid på 3 timmar så har det lämnat kroppen helt när du vaknar på morgonen och slår en piss och dricker ditt morgonkaffe och går till jobbet. men du som nazist kan nog inte ta till dig dessa saker. du kan fortsätta slå i dig amfetamin som dina idoler i tyskta armen gjorde. det om något är pundigt och oansvarigt för folk omkring dig. jävla pervitin pundare.
Citera
2023-12-09, 22:23
Medlem
zombie-nations avatar
Tycker det är lite dåligt att alla tror folk är som de. Att motion hjälper mig så det hjälper alla. Eller SSRI. Eller SNRI. Eller NaSSa. Eller epilepsimedicin. Eller neuroleptika.

Det är ju tur att så många hittat något som hjälper deras ångest. Jag missunnar dem inte det. Men när folk säger inte bara som ett tips att testa utan detta SKA hjälpa dig, då blir jag trött.

Jag har själv tagit bort benso och ersatt med Tegretol, men jag inbillar mig inte att detta är något som skulle hjälpa alla. Det var iofs ingen bra idé då min reaktionsförmåga plötsligt var noll och jag inte fattade det, och sedan blev jag gravt allergisk mot den. Men ja, jag hade kanske kunnat vara en sådan där duktig människa som hittat något annat med.

Nu får jag vara hemsk och slemmig och knarkig och hatad av alla som aldrig upplevt ångest som tycker de är duktiga som inte fötts med en dum i hela huvudet hjärna. Måste iofs vara något fel på dem som sparkar på dem som är svagast.

Jag vill som de flesta att det ska finnas ångestmedicin som inte skapar beroende. Sedan skulle jag vilja ha en vettig förklaring varför man helt har slutat ta fram ångestmediciner, och de som vi har ska tas bort. Det har kommit EN ångestmedicin sedan 60-talet. När det har kommit säkert 50 andra psykmediciner. Det är något skumt med detta.

Och ja, jag blir rädd när maktcentrum säger att nu ska en hel grupp mediciner tas bort. Dessa människor har ännu mindre livserfarenhet än en medelflashbackare. Människor som gillar att se andra lida tror jag. Eller folk med duktighetskomplex, att nu är alla dåliga knarkare borta, antingen köper de eget eller också är de döda.

Detta med att benso skapar skada. Njae. Beroende utan missbruk är ju en slags skada. Men vad är skillnaden på SSRI som de säger jag måste ta livet ut? Klart det hänt något i hjärnan som är svårt att vända. Benso är ju troligen förutom Lyrica det som har den mest långvariga abstinensen. Men vi som tar medicinen vet detta. Det är inget vi tycker är roligt. Vi tar medicin för att vi är rädda för att ta livet av oss eller att vi inte vill att andra ska lida över vår död. Ingen har tagit benso som förstahandsval. Det finns de som inte kan ta benso för att de får tolerans. Naturligtvis hemskt för dem. Men alla får inte detta.

Alla läkare måste numera tjata om nedtrappning. Det skulle kanske funka om efter nedtrappningen det fanns något att ersätta benso med. Men det gör inte det för oss. Så vi ska gå igenom abstinensångest för att till slut landa i vår vanliga ångest. Jag tycker inte det är en bra idé.

Och det där med skadan... man har trott att benso skapar demens. Det har man fått omvärdera. Det finns inget som bevisar detta. Ändå måste min läkare vid varje receptförnyelse hävda att medicinen kommer ta många år av mitt liv. Att jag måste godkänna detta. Alltså, ge mig bevisen?

De har redan i min region förbjudit den benso jag tål och har nytta av. Jag orkar inte mer strul.

Förbjuder de min medicin rakt av finns risk att något verkligen går sönder i skallen. Och att fler än jag själv kommer dö. Man är så extremt utsatt. Till slut tröttnar man på alla som fötts med fina bra gener som aldrig haft det jobbigt som säger att de förstår så himla bra. Jag valde inte att inte kunna härdas av livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in