2023-12-09, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är den kognitiva dissonansen som lyser igenom.
Jag vet inte om du har stött på begreppet tidigare, så jag ska förklara lite.

Kognitiv dissonans är en svag känsla av obehag som uppstår när man har en egen föreställning och den ställs emot en avvikande verklighet, alltså att verkligheten avviker från den egna uppfattningen och man då alltså blir sittande med olika motsägelsefulla uppfattningar samtidigt. Det ger då mad man kallar en "kognitiv dissonans".

Vidare menar man att att människan har en drift att minska denna dissonans genom att ändra sin attityd eller göra något för att försöka stärka sin egen åsikt. Dissonansen minskas då till exempel genom att personen börjar att klandra, förnedra eller förneka det verkliga påståendet i ett desperat försök att bibehålla sin verklighetsavvikande åsikt.

Därav kommer en hätsk ton, nedsättande kommentarer och falska påståenden om att personen själv har rätt och de andra fel.

Ytterligare följer en massa "rättfärdiganden" och peppande av den egna åsikten så att dissonansen kan dämpas och det känns rätt igen att ha den avvikande åsikten.

Däremot kan lång tid av sådan dissonans övergå till att inte längre kunna dämpas och polletten trillar till slut ner.

Man brukar nämna det klassiska exemplet på fabeln om räven och druvorna när man ska beskriva hur det jag skrev ovan kan fungera. I fabeln ser en räv några druvor som hänger högt upp och tyckeratt de ser goda ut och vill äta dem. Men eftersom räven inte kan komma på något sätt att nå druvorna så hittar räven på att druvorna förmodligen ändå var omogna och sura, vilket lett till uttrycket "surt sa räven" om något som man gått miste om.

Detta exempel följer ett mönster: man vill ha något, men det verkar inte gå att uppnå vilket leder till en dissonans mellan att vilja ha och inte kunna få, så man minskar dissonansen genom att hitta på anledningar till att det man ville ha kanske inte egentligen var så bra så att det blir mindre begärligt och dissonansen minskar i och med att man då inte längre vill ha det lika mycket.

På samma sätt kan hittar en person som gör så på allt möjligt om de andra som skriver här så att dissonansen från dem ska bli mindre och då alltså enklare avfärdas. Det är så som termerna "avfälling" och "kritiker" används när ett vittne säger att man inte ska lyssna på någon därför att hen är avfälling eller kritiker, och dissonansen syns tydligt i t.ex. påståendet att användaren Eberhard vigt sitt liv åt "att pissa på Jehovas vittnen". Avsikten med den formuleringen är alltså att få det som Eberhard skrivit mindre dissonant. Men att den som skrev så i sin tur osmakligt "pissade på" Eberhard verkar gå hen helt över huvudet i sin iver att dämpa sin dissonans.

Jo men det har jag förstått. Tack för din definition på dissonansen. Riktigt otäckt ändå hur han fortfarande skriver i tråden och liksom som om vi inte existerar för honom. Skrämmande!
Citera
2023-12-09, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag har redan förklarat att "stöta ut" skulle kunna betyda att man tar avstånd från dennes handlingar men ändå acceptera att han finns och inte behandla honom som luft. Nöjd eller ska jag sedan behöva dra det ett tredje varv? Och ett fjärde eller femte? Kanske ett sjätte när vi ändå håller på...?

Du har inte förklarat detta på ett ingående sätt. På vilket sätt ska man: "ta avstånd från dennes handlingar" menar du?

T.ex. om en gift man i församlingen bedrar sin fru och har sex med andra kvinnor, kanske träffar personen många kvinnor genom en sexsajt, och personen inte tycker det är fel, utan kanske t.o.m. publicerar filmer på internet där han har sex med olika personen. På vilket sätt ska församlingen "ta avstånd från dennes handlingar" menar du?

Ska man ändå vara kompis med personen, och bjuda personen till sin familjemiddag, tillsammans med barnen i familjen?

Eller om en person är hatisk, och t.ex. uttrycker antisemitism, eller islamofobiska, eller homofobiska uttalanden, är det en person som du t.ex. vill ha nära din familj och vänner, och i din närhet? Bjuder du gladeligen en sådan person till middag? Seriöst?

Eller om en person missbrukar kokain, hasch eller alkohol, bjuder du alltid in sådana människor till din familj med dina barn?

Kan du vara uppriktig? Har du aldrig undvikit andra människor, har du aldrig slutat umgås med en människa som du inte gillar? Tar du alltid emot alla slags människor, t.ex. missbrukare? Är ditt hem en öppen dörr för alla slags människor?

Nej, jag trodde väl det, du är som Jehovas vittnen, du väljer dina vänner:

"Låt inte bedra er. »Av dåligt sällskap blir den bäste snart förstörd.«" (1 Kor 15:33 Bibel2000)

Jehovas vittnen har självklart andra kriterier för vika som dom vill umgås med, men var inte en hycklare, du gör samma sak som Jehovas vittnen och utesluter människor från ditt sociala umgänge, eller hur?
Citera
2023-12-09, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan.kosonen
Jag har försökt sen dess sprida sanning var helst jag kunnat, men jag har inte kommit någon vart. Det känns inte som att Jehova Gud skulle låta andra ta på allvar det sanningar jag har försökt sprida. Jag har även mejlat till olika kyrkor och har inte fått något intresse.
Men jag hoppas på ett genombrott för eller senare. För varför skulle Jehova Gud bara låta mig uppfatta sanningar och ingen annan hur länge som helst? Ett tag var det ungefär varje vecka jag upptäckte något nytt medan jag läste Bibeln.

Du anser dig alltså vara en profet för Gud?
Citera
2023-12-09, 11:01
Medlem
Citat:
Jag har redan förklarat att "stöta ut" skulle kunna betyda att man tar avstånd från dennes handlingar men ändå acceptera att han finns och inte behandla honom som luft. Nöjd eller ska jag sedan behöva dra det ett tredje varv? Och ett fjärde eller femte? Kanske ett sjätte när vi ändå håller på...?

Du har nog rätt. Det handlar om att bibehålla moralen och den andliga renheten och därför avskilja personen från församlingen så att personen inte har en åverkan på övriga medlemmar. Men att sluta älska personen är fel. Du ska till och med älska dina fiender enligt Jesus själv. Att sluta hänga med personen men att ändå inte betrakta personen som död när du stöter på personen är väl rätt. Man kan säga hej och vissa att man fortfarande bryr sig. Men att klippa helt och betrakta personen som död är fel. Men att man ändå visar en ståndpunkt att man inte väljer det felaktiga den andre personen valt.
Citera
2023-12-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Hur svarar på du på påståendet att Jesus själv säger: "Känn på mig och se på mig, en ande har inte kött och ben, och det kan ni se att jag har.”

Jesus materialiserade sig, så som änglar i alla tider har gjort.

Kommer du ihåg änglarna som besökte Abraham? Dom kunde t.o.m. äta mat som människor, trots att dom var änglar/andevarelser. Änglar materialiserade sig när dom kom till jorden, kommer du ihåg att Jakob brottades med en ängel?
Citera
2023-12-09, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Hur förklarar du då att Jesus själv motsäger detta i Luk 24:

38 Men han sade till dem: "Varför är ni så förskräckta, och varför stiger det upp tvivel i era hjärtan?
39 Se på mina händer och mina fötter att det verkligen är jag. Rör vid mig och se. En ande har inte kött och ben, som ni ser att jag har."
40 När han hade sagt detta, visade han dem sina händer och sina fötter.
41 Och eftersom de av idel glädje ännu inte kunde tro utan stod där förundrade, frågade han dem: "Har ni något att äta här?"
42 Då räckte de honom en bit stekt fisk,
43 som han tog och åt inför deras ögon.

EDIT: Ser nu att Rottweilern ställt samma fråga men det skulle vara kul att höra hur ni får ihop det?

Som sagt, änglar kunde materialisera sig, det finns det många exempel på det i GT, dom kunde t.o.m. äta fysisk mat och brottas med människor.
Citera
2023-12-09, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
Vänta nu - att Jesus uppstod fysiskt är ju helt grundläggande. Historien om Tvivlande Thomas osv.

Det är grundläggande för kristenheten, men bibeln är tydlig med att Jesus uppstod andligen:

"Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden" (1 Petrus 3:18 Bibel2000)

"Och så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en varelse med liv. Men den siste Adam blev en ande som ger liv." (1 Kor 15:45 Bibel2000)
Citera
2023-12-09, 11:17
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du har inte förklarat detta på ett ingående sätt. På vilket sätt ska man: "ta avstånd från dennes handlingar" menar du?

T.ex. om en gift man i församlingen bedrar sin fru och har sex med andra kvinnor, kanske träffar personen många kvinnor genom en sexsajt, och personen inte tycker det är fel, utan kanske t.o.m. publicerar filmer på internet där han har sex med olika personen. På vilket sätt ska församlingen "ta avstånd från dennes handlingar" menar du?

Ska man ändå vara kompis med personen, och bjuda personen till sin familjemiddag, tillsammans med barnen i familjen?

Eller om en person är hatisk, och t.ex. uttrycker antisemitism, eller islamofobiska, eller homofobiska uttalanden, är det en person som du t.ex. vill ha nära din familj och vänner, och i din närhet? Bjuder du gladeligen en sådan person till middag? Seriöst?

Eller om en person missbrukar kokain, hasch eller alkohol, bjuder du alltid in sådana människor till din familj med dina barn?

Kan du vara uppriktig? Har du aldrig undvikit andra människor, har du aldrig slutat umgås med en människa som du inte gillar? Tar du alltid emot alla slags människor, t.ex. missbrukare? Är ditt hem en öppen dörr för alla slags människor?

Nej, jag trodde väl det, du är som Jehovas vittnen, du väljer dina vänner:

"Låt inte bedra er. »Av dåligt sällskap blir den bäste snart förstörd.«" (1 Kor 15:33 Bibel2000)

Jehovas vittnen har självklart andra kriterier för vika som dom vill umgås med, men var inte en hycklare, du gör samma sak som Jehovas vittnen och utesluter människor från ditt sociala umgänge, eller hur?

Citat:
Kom inte och lägg ord i munnen på mig!
Det kan jag lova dig att jag aldrig har gjort!

Ok, förlåt, men kan du då förklara utförligt hur du menar att man kan enligt bibeln kan: "ta avstånd från dennes handlingar" utan att utesluta personen som begår brott emot bibeln?
Citera
2023-12-09, 11:27
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ok, förlåt, men kan du då förklara utförligt hur du menar att man kan enligt bibeln kan: "ta avstånd från dennes handlingar" utan att utesluta personen som begår brott emot bibeln?
Som i vanliga livet ungefär. Jag har ibland gått på fester fast jag vet att det kan finnas personer som jag inte tycker om. Jag tar inte initiativ till samtal men om de börjar prata med mig så självklart svarar jag. Likadant i jobbet jag har tvingas jobba med personer som jag ogillar men försöker vara professionell och det brukar sluta med att jobbet blir gjort.

Så, för att sammanfatta: man MÅSTE inte gå fram till suspekt person och utropa: "TJENA POLARN, VAD TREVLIGT ATT SE DIG!"

Men om personen kommer fram och frågar typ: "vet du om det var den här tiden som vi skulle göra det där..?" Så är det ju självklart att man svarar!
Citera
2023-12-09, 11:46
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Som i vanliga livet ungefär. Jag har ibland gått på fester fast jag vet att det kan finnas personer som jag inte tycker om. Jag tar inte initiativ till samtal men om de börjar prata med mig så självklart svarar jag. Likadant i jobbet jag har tvingas jobba med personer som jag ogillar men försöker vara professionell och det brukar sluta med att jobbet blir gjort.

Så, för att sammanfatta: man MÅSTE inte gå fram till suspekt person och utropa: "TJENA POLARN, VAD TREVLIGT ATT SE DIG!"

Men om personen kommer fram och frågar typ: "vet du om det var den här tiden som vi skulle göra det där..?" Så är det ju självklart att man svarar!

Fast jag har ändå frågat om du skulle bjuda in en sådan person till en familjemiddag tillsammans med din familj. Du svarar inte på frågan.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Om en person i din närhet t.ex. publicerar porr på internet, där personen agerar med olika kvinnor, hur förhåller du dig till en sådan person?

Är det inget problem för dig att bjuda in en sådan person till en familjemiddag tillsammans med dina barn?

Du själv kanske inte har något problem med t.ex. Swingers?
Eller sadomasochism, du har alltså inget problem att bjuda in en sådan person till din familjemiddag tillsammans med dina barn?

Du utesluter alltså ingen i din sociala närhet? Ditt hus/lägenhet är en öppen dörr för alla slags människor, är det så vi ska uppfatta din kritik mot Jehovas vittnen som stänger dörrar för vissa personer?
Senast redigerad av ttsp 2023-12-09 kl. 11:48.
Citera
2023-12-09, 11:48
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Om en person i din närhet t.ex. publicerar porr på internet, där personen agerar med olika kvinnor, hur förhåller du dig till en sådan person?

Är det inget problem för dig att bjuda in en sådan person till en familjemiddag tillsammans med dina barn?

Du själv kanske inte har något problem med t.ex. Swingers?
Eller sadomasochism, du har alltså inget problem att bjuda in en sådan person till din familjemiddag tillsammans med dina barn?

Du utesluter alltså ingen i din sociala närhet? Ditt hus/lägenhet är en öppen dörr för alla slags människor, är det så vi ska uppfatta din kritik mot Jehovas vittnen som stänger dörrar för vissa personer?
Så som du lägger fram det: ja
Citera
2023-12-09, 11:49
Medlem
Citat:
Så som du lägger fram det: ja

Hur menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto