2023-12-08, 09:47
Medlem
Treantprotectors avatar
Bankerna verkar ha glömt bort vem som faktiskt äger pengarna.
Citera
2023-12-08, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Skall bankerna verkligen lägga sig i hur du flyttar dina pengar? Och vilken summa?

Problemet ligger i att bedragare ringer runt till folk och slår i dem massa historier och sedan får dem att höja swishgränsen och swisha bort sina pengar i ett ögonblick. Det bästa vore dock om det kunde finnas en tredjepart (banken) som större belopp kunde verifieras mot innan de swishas och blir det fel ändå, så skulle de ha rätt att gå in i de kriminellas konto och återföra pengarna. Som det fungerar nu så är det ren vilda västern och man kan ju undra vems ärende de går, samt om det är någon typ av insideinformation över hur de vet vilka de ska gå på och lura på pengar.
Citera
2023-12-08, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Kriminella klaner hanterar miljardbelopp utan några större problem vad det verkar. Hur kan det vara svårt att skilja på hederliga medborgare och yrkeskriminella som går på bidrag och annat?

Vi har ju sett hur de med "FEL ÅSIKTER" fick sina konton och annat spärrade (ex Nigel farage och många andra), varför kan man i såfall ej spärra yrkeskriminella och deras klaner?

För övrigt;
Vad är förresten större summor idag efter den inflation de korrupta politikerna och bankirerna skapat.. och varför ska just stora summor spärras, är stora inköp mer kriminella än små?

Du gör samma fel. Det är inte jag som försvarar att man gör så här, jag bara förklarar varför det är så. Direktiven om hur man ska bekämpa penningtvätt kommer från riksdagen eller EU, inte från mig. Kriminella agerar på alla nivåer, de som håller på med miljardbelopp sysslar så klart inte med att tvätta pengar via swish, däremot de som befinner sig längre ned i ledet gör det. Strategin är väl att om man gör det svårare för de som håller på i den lägre nivån så fortplantar det sig så det blir strul högre upp också. Problemet är att det inte går att göra insatser som endast drabbar de kriminella, utan det drabbar alla, vilket är samma som händer över allt i samhället. Eftersom några gör skit, så får alla dras med omständliga processer typ över allt.
Citera
2023-12-08, 10:35
Medlem
Får konsumenter vara hur naiva som helst?
Ha så dålig koll på sin ekonomi så man inte vet om man är skyldig stora pengar och
sedan inte ha koll på att man inte skall lita på telefonsamtal som uppmanar en att swisha stora summor pengar.
KO verkar tycka att det är bättre att göra det svårare för alla istället för att det lilla fåtal som
är naiva får stå sitt kast.
Citera
2023-12-08, 10:36
Medlem
991ESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Du gör samma fel. Det är inte jag som försvarar att man gör så här, jag bara förklarar varför det är så. Direktiven om hur man ska bekämpa penningtvätt kommer från riksdagen eller EU, inte från mig. Kriminella agerar på alla nivåer, de som håller på med miljardbelopp sysslar så klart inte med att tvätta pengar via swish, däremot de som befinner sig längre ned i ledet gör det. Strategin är väl att om man gör det svårare för de som håller på i den lägre nivån så fortplantar det sig så det blir strul högre upp också. Problemet är att det inte går att göra insatser som endast drabbar de kriminella, utan det drabbar alla, vilket är samma som händer över allt i samhället. Eftersom några gör skit, så får alla dras med omständliga processer typ över allt.

ja, det håller jag med om, men problemet är nog att det bara drabbar vanligt folk och de kriminella fortsätter sin verksamhet som vanligt. Lösningen här hade vart att spärra yrkeskriminellas konton samt erbjuda ett städjobb, snarare än att krångla till det för alla.
Senast redigerad av 991ESS 2023-12-08 kl. 10:38.
Citera
2023-12-08, 10:46
Medlem
Roidberts avatar
Det är åtminstone bättra än att djävulskapen börjar EFTER swisharna.
Citera
2023-12-08, 11:27
Medlem
GregerMedeltids avatar
Det handlar ju främst om att de vill begränsa möjligheten till att själv höja gränsen med BankID, och att de vill att man ska behöva ringa banken innan, detta för att förhindra att offer blir av med allt för stora summor vid bedrägerier. Egentligen inte någon större inskränkning för de flesta, om man ska köpa något dyrt med swish, som en bil, så får man helt enkelt planera lite mer.
Citera
2023-12-08, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Det handlar ju främst om att de vill begränsa möjligheten till att själv höja gränsen med BankID, och att de vill att man ska behöva ringa banken innan, detta för att förhindra att offer blir av med allt för stora summor vid bedrägerier. Egentligen inte någon större inskränkning för de flesta, om man ska köpa något dyrt med swish, som en bil, så får man helt enkelt planera lite mer.

Så ett bilköp planeras genom att berätta vad man skall köpa för sina egna pengar/besparingar. Är det samma för miljonärerna? Tror knappast de ringer banken för varje dyrt inköp de gör.
Citera
2023-12-08, 11:40
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Skall bankerna verkligen lägga sig i hur du flyttar dina pengar? Och vilken summa?

Det handlar om att det är så många som råkar ut för bedrägeri när det gäller swish därav att dom vill sänka summorna. Är för att dom ska slippa betala folk som blir lurade.
Citera
2023-12-08, 11:42
Medlem
Om bankerna ska vara ansvariga för att ersätta bedrägerier så måste de självklart få sätta gränser, annars hittar man snart system för att få ut ersättning.

Några åtgärder som jag inte ser skulle innebära några stora inskränkningar för vanliga användare:

En gräns på exempelvis max 25 000 kr, kunden som önskar högre gräns får sätta den men intygar då samtidigt att man själv tar ansvar för alla transaktioner över det beloppet, dvs man kan inte reklamera dem mot banken. Motivering: Banken ser inte Swish som rätt metod för större överföringar, då rekommenderas överföring från konto till konto.

En höjning av beloppsgränsen träder inte ikraft med en gång utan har en karenstid på 2 timmar -nästa dag. Det gör att hetsen att höja och genomföra betalningen minskar. Motivering: Önskar man ha möjlighet till en större överföring får man planera, hur många går omkring med 150 000 kr tillgängliga på sitt Swish-kopplade konto utan att ha ett inköp planerat?

Citat:
Citera
2023-12-08, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det handlar om att det är så många som råkar ut för bedrägeri när det gäller swish därav att dom vill sänka summorna. Är för att dom ska slippa betala folk som blir lurade.

Man skall ju inte anpassa samhället efter kriminella? Det gör ju att människors frihet begränsas. Det måste finnas andra vägar.
Citera
2023-12-08, 11:47
Medlem
Hackenbush55s avatar
Jag skulle betala 25.000:- via swish för en vara jag köpte privat, det gick inte. Jag fick ringa upp banken och svara på en massa frågor innan de godkände min betalning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in