2023-12-08, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hans date borde väl ha hört av sig till polisen i så fall, kan man tycka?
Troligt, men även möjligt att hen var med i bilen om den åkte av.
Citera
2023-12-08, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Hon använde ju bara dessa länder som exempel.. hade han full tank så räcker soppan dit. Om han inte har kontanter så han kan tanka så räcker väl inte bensinen till tex Ryssland, Polen eller Danmark som han annars kan köra till. Poängen är att han kan vara precis vart som helst.. nämnda länder är bara exempel på att han kan ha lämnat Sverige.
Ja men det gör man väl inte utan att meddela sina vänner anhöriga.
Citera
2023-12-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GBskaina
Troligt, men även möjligt att hen var med i bilen om den åkte av.

Den daten har INGEN som saknar hen alltså?

Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Ja men det gör man väl inte utan att meddela sina vänner anhöriga.

Nej.. inte om man inte VILL försvinna.
Citera
2023-12-08, 23:24
Avslutad
Citat:
Den daten har INGEN som saknar hen alltså?

Nej.. inte om man inte VILL försvinna.
Det som är märkligt är att mamman har ett sådant geografiskt stort område. Det verkar inte normalt, Där kan man misstänka något fuffens. ELLER har han vänner inom dessa områden.
Citera
2023-12-08, 23:26
Medlem
Citat:
Jag har gått igenom alla nyhetssidor jag hittat samt alla Facebookinlägg som föräldrarna gjort inklusive alla kommentarer till inläggen i jakt på mer information om hur Elliots tisdag sett ut, men det har i princip inte framkommit någonting.

Det här är all information jag hittat om tiden innan och runt försvinnandet:

Det finns även en bild från en övervakningskamera när han lämnar jobbet.

Man undrar ju vilken tid lämnade han jobbet?
Finns det någon som vet vart han åkte efter jobbet?
Kan han ha åkt mot Norrbotten redan när han slutade, eller vart han kvar i Skellefteå i nån eller några timmar? Vad gjorde han i så fall under den tiden?
Har polisen kontrollerat hans sökhistorik?
Vilken tid hade han kontakt med vänner och föräldrar på tisdagen?
Vem träffade/pratade sist med honom, och vad pratade de om?

Informationen känns extremt knapphändig.
Vem är denna Elliot? Hittills verkar ingen i tråden känna till honom.
Hur är han som person? Intressen? Nånting?

Jag reagerade också på att han har 65 vänner på FB, jag tror jag låg runt 300 vänner när jag var 20 och jag är ingen jättesocial människa. Minst 9 av 65 är kollegor, en handfull verkar vara släkt och familj. Av de övriga så reagerade jag på att många verkar vara avsevärt mycket äldre än honom. Har han inga vänner i sin egen ålder? Man kunde ju åtminstone tycka att det borde finnas ett gäng klasskompisar på vänlistan, men jag får inte den känslan. Jag kan inte heller se att det är några jämnåriga med Elliot som kommenterar på hans mammas inlägg, så som mina nära vänner hade gjort.

Summa summarum känns det som att Elliot är en väldigt ensam människa som inte har så många andra än sin familj och kollegor. Min magkänsla har sagt suicid ända sedan tråden startades, och att han verkar ha varit så ensam förstärker tyvärr bara den magkänslan ytterligare. Låt oss hoppas att jag har fel och att han kommer hem igen..

Jag har tänkt på precis samma frågor och vi tänker hyfsat lika, dock är jag osäker på självmord, någon vet mer än någon vill berätta, frågan är bara vem och varför?
Jag har endast läst en kommentar i tråden om att han skulle ha nå kriminellhistoria, någon som kan intyga det? Det borde finnas någon som känner han?
Varför håller alla tyst? Jag såg på Facebook att han inte hade så många vänner, frågan är har han alltid haft ”lite” vänner? Någon borde ju gått i samma klass/ skola som han som vet hur han är som person?
Jag ska läsa vidare i tråden och se om något mer dyker upp!
Citera
2023-12-08, 23:27
Medlem
Citat:
Det som är märkligt är att mamman har ett sådant geografiskt stort område. Det verkar inte normalt, Där kan man misstänka något fuffens. ELLER har han vänner inom dessa områden.

Nja, jag tror ni övertolkar det.. hon försöker bara få folk att förstå att han inte nödvändigtvis är i Skellefteå eller Jävre. Han kan vara precis vart som helst inom en radie av hur långt bensin räckt. Tänker man att han kommer ca 70mil på full tank blir det alltså Norge, Finland och Sverige ner till typ Gävle eller nåt sånt.
Citera
2023-12-08, 23:30
Avslutad
Citat:
Nja, jag tror ni övertolkar det.. hon försöker bara få folk att förstå att han inte nödvändigtvis är i Skellefteå eller Jävre. Han kan vara precis vart som helst inom en radie av hur långt bensin räckt. Tänker man att han kommer ca 70mil på full tank blir det alltså Norge, Finland och Sverige ner till typ Gävle eller nåt sånt.
I så fall är han förvirrad om han inte meddelar det. Eller så hade han ett mål.
Citera
2023-12-08, 23:35
Medlem
Citat:
I så fall är han förvirrad om han inte meddelar det. Eller så hade han ett mål.

Så är det.. jag tror dessvärre på det senare, men hoppas på det första.
Citera
2023-12-08, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randigzebra95
Jag har tänkt på precis samma frågor och vi tänker hyfsat lika, dock är jag osäker på självmord, någon vet mer än någon vill berätta, frågan är bara vem och varför?
Jag har endast läst en kommentar i tråden om att han skulle ha nå kriminellhistoria, någon som kan intyga det? Det borde finnas någon som känner han?
Varför håller alla tyst? Jag såg på Facebook att han inte hade så många vänner, frågan är har han alltid haft ”lite” vänner? Någon borde ju gått i samma klass/ skola som han som vet hur han är som person?
Jag ska läsa vidare i tråden och se om något mer dyker upp!

Jag har inga som helst belägg för självmord, det är bara en magkänsla i kombination med likheterna med Liv i Timrå som även hon åkte i en riktning, lämnade spår i form av att tanka bilen för att sedan vända åt motsatt håll och köra ner till Gävle där hon senare hittades död, inga misstankar om brott.

https://www.flashback.org/t3517522

Han verkar vara som ett spöke.. ingen verkar veta vem han är trots att han borde gått skola i Skellefteå hela sitt liv och även arbetat på en ganska stor arbetsplats. Det är verkligen märkligt att ingen kan säga ett enda ord om honom.
Citera
2023-12-08, 23:41
Avslutad
Citat:
Så är det.. jag tror dessvärre på det senare, men hoppas på det första.
Vi hade ju Timrå fallet med kvinnan som hade barn. I det fallet var det rörigt med att kvinnan körde i en riktning för att sedan vända och åka ett antal mil för att hamna på en parkeringsplats och där tog sitt liv. Där var mycket spekulationer att hon eventuellt kört av vägen. Så var inte fallet. Kanske något liknande en S80 på en öde parkering någonstans i Sverige.

Lustigt vi tänker tydligen samma.
Citera
2023-12-08, 23:44
Medlem
Citat:
Vi hade ju Timrå fallet med kvinnan som hade barn. I det fallet var det rörigt med att kvinnan körde i en riktning för att sedan vända och åka ett antal mil för att hamna på en parkeringsplats och där tog sitt liv. Där var mycket spekulationer att hon eventuellt kört av vägen. Så var inte fallet. Kanske något liknande en S80 på en öde parkering någonstans i Sverige.

Lustigt vi tänker tydligen samma.

Exakt vad jag har i minnet.. det här fallet är obehagligt likt.
Det hade väl dessutom kommit en massa snö nyligt i det fallet också om jag minns rätt, det känns nästan som en kopia..
Citera
2023-12-08, 23:44
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Okej, så en ny telefon har inte ens inbyggt GSM?

Det jag försöker komma till är att mobilen inte behöver kunna streama Netflix för att vara uppkopplad mot en mast. Jag kan tex omöjligt surfa på mitt wifi utanför ytterdörren, men telefonen kopplar inte ifrån wifi förrän jag har kommit ca 50m från bostaden så på något sätt är den ju fortfarande uppkopplad även om jag inte kan surfa.

Jag skulle säga att mitt wifi räcker ca 15m men uppkopplingen räcker 60-70m.

Kan det vara nåt liknande i det här fallet?
Om du hänger med i hur jag tänker..

Visst kan en nyare telefon fungera på GSM-nätet, men principen är att den använder högsta tillgängliga frekvensband. I Jävre ska det enligt uppgift finnas 5G-nät. Nu vet jag inte om Elliot hade en 5G-kompatibel telefon, men det finns alltså 4G på platsen som alla moderna smartphones använder. Bara om 4G-täckningen är för dålig går den över till först 3G och sedan 2G.
Ju längre från bostaden du kommer, desto svagare blir signalen, och du kan en bit bort "se" att nätet finns fast det fungerar inte att använda. Kommer du ännu längre ifrån tappar telefonen helt kontakten med ditt wifi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in