2023-12-03, 14:57
Medlem
På en bild som anhöriga lagt upp på flygresan hem från Thailand med medicinsk utrustning osv kan inte stämma? Ser ut att vara ett mindre plan. Dom man flyger med längre distans har säten 3-3-3 ofta, detta på bilden har ju bara 3-3 .. detta får mig att fundera lite
Citera
2023-12-04, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitoc11
På en bild som anhöriga lagt upp på flygresan hem från Thailand med medicinsk utrustning osv kan inte stämma? Ser ut att vara ett mindre plan. Dom man flyger med längre distans har säten 3-3-3 ofta, detta på bilden har ju bara 3-3 .. detta får mig att fundera lite

Man flyger inte heller så så kritiskt sjuk patient på de sättet. Infektiosrisekn är enorm, än värre om personen är sövd under resan. Känns mycket mycket märkligt
Citera
2023-12-04, 11:19
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Man flyger inte heller så så kritiskt sjuk patient på de sättet. Infektiosrisekn är enorm, än värre om personen är sövd under resan. Känns mycket mycket märkligt

Det var väl två flygningar, dvs en mellanlandning med omlastning. Oavsett är det mycket riskfyllt med frakta nedsövda patienter bland andra passagerare. Blir det något akut med patienten så blir det dyrt för flygbolaget ta en nödlandning.
Citera
2023-12-04, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitoc11

Tänkte likadant, men detta är bilder från första flighten Koh Samui - Bangkok(?). Har googlat det aktuella planet som gjorde flygningen hon påstås ha åkt med och inredningen stämmer överens till 100%, bedömer därför bilden som äkta trots allt.
Citera
2023-12-04, 16:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg

b) många människor är ganska korkade och det är inte heller naturligt för dem att dubbel- och trippelkolla. Man kan naturligtvis tycka att de får skylla sig själva till viss del, men man kan också tycka det är fel att medvetet föra dem bakom ljuset. Båda sakerna kan vara sanna samtidigt. Så familjen är ju äcklig som faktiskt inte ger info och låter naiva människor skänka pengar.

Jag tycker ofta att folk är korkade när de låter sig luras att skicka pengar. Som tanter som tror att de är tillsammans med Brad Pitt, som kontaktat dem genom en kommentar på Facebook om hur bedårad han blivit av hennes vackra leende på profilbilden, och att denne befinner sig någonstans där han inte kan få tillgång till sina pengar. Eller gubbar som på allvar tror att GW skulle skriva en artikel i Expressen och rekommendera svenska folket att investera i någon cryptovaluta, och inte märker att tidningssidan med artikeln är falsk (det går inte att klicka sig vidare, inga länkar på sidan funkar o.s.v..).

Men just i det här fallet tycker jag inte det, eftersom både GoFundMe (som jag också alltid har trott gör något slags kontroller och går i god för att historierna de lägger upp är sanna) och båda kvällstidningarna, SVT och någon mer skrev om detta och intervjuade mamman och morbrodern. Inte så att "allt som är tryckt är sant", men NÅGONTING tror man ju att Sveriges största media ska kolla upp, innan de bara sväljer en historia från anhöriga och lägger ut för läsarna, inklusive upplysningen om var det finns en insamling som dessa kan bidra till. Nej, i detta fall sätter jag ingen dumstrut på huvudet på dem som skänkte till bondfångarna och ångrar sig nu.

Det värsta är att nästa gång, när det är kanske är ett behjärtansvärt fall på riktigt - så kommer folk inte att vilja hjälpa...
Citera
2023-12-05, 14:41
Medlem
Ingen uppdatering på ett bra tag nu! Trist! Trots att de fått in en miljonsumma från hederliga svenskar.

Skamligt beteende. Nu har det varit tyst ganska länge...
Citera
2023-12-08, 17:22
Medlem
hipsterkatts avatar
Undra om hon lever.
Citera
2023-12-08, 19:30
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Undra om hon lever.

Jag tror hon lever i medicinsk bemärkelse. Men att hon är gravt hjärnskadad och tyvärr aldrig kommer ha ett ”normalt” liv.
Citera
2023-12-08, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Jag tror hon lever i medicinsk bemärkelse. Men att hon är gravt hjärnskadad och tyvärr aldrig kommer ha ett ”normalt” liv.

Grönsak?
Citera
2023-12-08, 22:26
Medlem
Den är tråden är som en Tsunami med efterskalv.
Fanns ett gäng notoriska tvivlare i huvudskalvet där de uppenbart kloka gjorde en snygg avbön i tid strax före eller strax efter fakta och bevis las fram. Förundras att det fortfarande tvivlas på äktheten när lite genomläsning redan besvarar allt.
Insamlingen var inte snygg men den var desperat. Hade familjen möts av förståelse efter allt var på bordet, kan jag tänka mig att de hade skänkt vidare en del av medlen till andra behövande. Med ett sånt starkt fortsatt hat, kan jag förstå att de behåller pengarna i (kanske befogad) bitterhet och uppgivenhet. Hoppas de lägger detta på bra rehab. Ja jag vet att samhället täcker det men låt flickan få andra mjuka behållningar, kanske ridläger för rörelsehindrade eller nåt. Visst, rätt ska vara rätt så jag vitsordar eventuella rättsliga efterdyningar för faktiska regelbrott mot folkbokföringslagen mm.
När släpper pöbeln detta?
Citera
2023-12-09, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas Ehn
När släpper pöbeln detta?

När den inte längre känner sig lurad?

När någon ändå större internet-skank gör något värre?

Aldrig?
Citera
2023-12-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Jag t.ex. fångades av historien om den backpackande unga hästtjejen som missat att betala reseförsäkringen och hade sån otur på semestern. Det var bra bilder de valt till GFM sidan, hon såg så oskyldig och gullig ut. Döm om min förvåning när det kommer fram att hon istället bor i Thailand, är tatuerad porraktris och sambo med en dömd bedragarare. En helt annan mer hårdför donna än den söta tjejen med hästsvans utan smink på fotona, som visade sig vara flera år gamla. Jag kände mig grundlurad. Nu skänkte jag inte pengar för jag är så jävla fattig just nu men jag funderade länge på det, och hade jag offrat mig och skickat något fast jag har det så knapert själv hade jag varit rosenrasande. När det dessutom kommer fram att familjen har tillgångar, tävlings- och försäljningsstall (jag är hästtjej så jag vet vad det handlar om) och att räkningarna redan var betalda. Jag har inga jävla hästbussar och svår klass- hopphästar att sälja men jag ska skicka pengar till dem?!

Finns det länk till någon sammanfattning i tråden eller kan någon förklara mer vad som hänt? Jag skänkte endel till den här tjejen när jag såg insamlingen, har inte ägnat många tankar åt det efteråt om jag ska vara ärlig men nu snubblade jag över den här tråden. Är allt bara fejk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in