Citat:
Ursprungligen postat av
Hoppsasteg
b) många människor är ganska korkade och det är inte heller naturligt för dem att dubbel- och trippelkolla. Man kan naturligtvis tycka att de får skylla sig själva till viss del, men man kan också tycka det är fel att medvetet föra dem bakom ljuset. Båda sakerna kan vara sanna samtidigt. Så familjen är ju äcklig som faktiskt inte ger info och låter naiva människor skänka pengar.
Jag tycker ofta att folk är korkade när de låter sig luras att skicka pengar. Som tanter som tror att de är tillsammans med Brad Pitt, som kontaktat dem genom en kommentar på Facebook om hur bedårad han blivit av hennes vackra leende på profilbilden, och att denne befinner sig någonstans där han inte kan få tillgång till sina pengar. Eller gubbar som på allvar tror att GW skulle skriva en artikel i Expressen och rekommendera svenska folket att investera i någon cryptovaluta, och inte märker att tidningssidan med artikeln är falsk (det går inte att klicka sig vidare, inga länkar på sidan funkar o.s.v..).
Men just i det här fallet tycker jag inte det, eftersom både GoFundMe (som jag också alltid har trott gör något slags kontroller och går i god för att historierna de lägger upp är sanna) och båda kvällstidningarna, SVT och någon mer skrev om detta och intervjuade mamman och morbrodern. Inte så att "allt som är tryckt är sant", men NÅGONTING tror man ju att Sveriges största media ska kolla upp, innan de bara sväljer en historia från anhöriga och lägger ut för läsarna, inklusive upplysningen om var det finns en insamling som dessa kan bidra till. Nej, i detta fall sätter jag ingen dumstrut på huvudet på dem som skänkte till bondfångarna och ångrar sig nu.
Det värsta är att nästa gång, när det är kanske är ett behjärtansvärt fall på riktigt - så kommer folk inte att vilja hjälpa...