Citat:
Ursprungligen postat av
Hoppsasteg
De ska kanske inte bära ansvar för att hon är porraktris i Thailand (även om man undrar vad hon har fått för stabilitet hemifrån med de livsvalen, men hon kanske gillar det), men de har en skyldighet att inte ljuga. Vare sig för de som de samlar in pengar från eller för myndigheter. De säger att hon bara var på resa, när sanningen är att hon har flytt Kronofogden till Thailand och flyttat från Sverige. Hon borde med andra ord inte få (gratis) vård här, så de bedrar inte bara de som de samlat pengar från, utan även skattebetalarna.
Kan jag anmäla henne för folkbokföringsbrott? Det kanske är oväsentligt i sammanhanget, men kan man då även anmäla henne så att hon får stå för sina egna vårdkostnader i Sverige?
Ja, anmäl allt du kan komma på. Är hon inte folkbokförd så ser absolut sjukhuset det och ska fakturera (vilket rimligtvis nämnts till anhöriga). Det är normalt krav på personlig inställelse hos SKV eller dess "ombud" (staten servicecenter) för att invandra igen till Sverige. De kan göra undantag i sällsynta fall och hantera identifiering etc på annat sätt i sällsynta fall, detta kan ju vara ett sådant. Jag gissar att sjukhuset upplyst om det och man inlett en sådan process. Blir hon folkbokförd så räknas hon som folkbokförd från datum hon kom till Sverige om ansökan lämnas in inom två veckor från ankomsten.
Detta med att "inte ljuga om att hon är porraktris". Det är ju inte direkt att ljuga, man kan ju se det som helt ovidkommande till att hon dels skadades och dels för den omständigheten att man vill ha hem henne.
Eller menar du verkligen att eftersom kvinnan gjort business på sex så har anhöriga en moralisk plikt att också måsta göra business på det? Exempelvis med att länka till hennes OnlyFans som kanske den oönskade bedrägeribelastade pojkvännen snokar åt sig profiten på? Det verkar ju helt efterblivet i mitt tycke, men du är ju kapabel till sådana resonemang.
Jag kan begripa att man skulle bli arg ifall man skänkt och trott att hon varit oantastlig. Men då kanske man främst bör vara förbannad på sig själv...
Dels att man varit oklar över varför man skänker, d.v.s. vilka bevekelsegrunder som är viktiga för en själv (empatin för familjen att få hem henne, eller fokus på henne), och dels att man inte gjort sin due diligence vare sig till ens egna bevekelsegrunt till varför man skänker och om då det är vad man anser berättigat.