2023-12-08, 19:06
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
En spekulation skulle ju kunna vara att ge sig ut i storm då har man ett uppdrag eller ett mål med sin resa vad det än månde vara. För att kunna lokalisera det måste vi veta vem han var som person. Något annat går inte.
Exakt, vem var han som person?
Citera
2023-12-08, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Exakt, vem var han som person?
Nja det är fåordigt om det. Mest en massa svets kompisar på FB. Dom verkar inte så intresserade att följa upp fallet här på fb.
Citera
2023-12-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Killen var fullt frisk och mådde jättebra.

Har funderat en del på det uttalandet och tänker först, att det inte är MP själva utan föräldrarna som har beskrivit Elliott så, men att det kan ligga någonting bakom deras positiva beskrivning, ett sätt att dölja sanningen om att han inte mådde jättebra och var fullt frisk - vad nu fullt frisk betyder. Har han haft någon sjukdom nyligen som han har blivit frisk ifrån? 20-åringar är väl i regel friska.

Han kanske hade visat tecken på sinnesstämningar och beteenden som inte ska komma fram i det offentliga, vilket man kan förstå.

Föräldrarna säger ingenting om hans egentliga mående eller liv med vänner osv utan är så fokuserade på letandet, vilket är rätt i o f s. De tror bl.a. att han kan vara i Finland eller Norge - vad skulle han dit och göra? Har han försvunnit tidigare till Finland och Norge?

Så mycket mer info man skulle vilja ha - varför skulle sticka iväg en onsdag och ljuga om vad han skulle göra den dagen för familj och vänner.

Mm jag håller med.. nånting känns märkligt.
Men om föräldrarna sagt på en gång att han mått dåligt så hade polisen dragit igång alla insatser omgående, så det vore väldigt korkat att undanhålla en sån sak.

Jag vet inte varför, och jag menar inget illa, men jag får lite autismvibbar när jag tittar på bilderna. Kan inte sätta fingret på det men det är en magkänsla. Jag såg också att någon kommenterat på mammans FB och frågat om han hade några diagnoser, det var dock obesvarat.

Vet även vem hans pappa är och jag skulle inte bli jättechockad direkt om även han har en autismdiagnos, han verkar intelligent men han smälter inte direkt in socialt. Upprepar att jag inte menar att kasta skit utan är bara på jakt efter förklaringar till varför Elliot försvann..

Som du säger så låter det överdrivet positivt med "han mådde jättebra", vem mår egentligen jättebra? Det är nog ärligt talat inte särskilt många.
Citera
2023-12-08, 19:19
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQm4oR/20-arige-elliott-fran-skelleftea-ar-forsvunnen-stor-sokinsats-pagar

Jag fattar inte detta, polisen sätter in ytterligare resurser NU - bland annat en helikopter - efter en vecka. Det är knappast någon idé längre, han kan inte ha överlevt så här länge i en utkyld bil. Varför gjorde de inte det på en gång när han anmäldes försvunnen? Nu är det ingen mening längre, nu skulle de lika gärna kunna lägga resurserna på annat och vänta tills bilen tinar fram på våren...

[…..]

Skellefteåpolisen Kling (fniss) och Klang (hö, hö) levererar igen, lika oprofessionellt som de agerade kring Felix polisanmälan om stalkingen.

Citat:
Polisen har inte bett allmänheten om hjälp i sökandet av personen.

– Inte i nuläget nej. Vi har haft annat att jobba med. Ärendet ligger hos grova brott, och vi har bett om hjälp av lokala poliser i Skellefteå.

Att ärendet ligger hos grova brottsavdelningen är vanligt vid försvunna personer.

– Alla försvunna personer läggs på grova brott, det är så vi har ärendefördelning. En försvunnen person kan leda till en utredning om grova brott, därför är det naturligt att man lägger ärendet hos dem, säger polisens jourhavande förundersökningsledare.
https://norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/20-aring-fran-skelleftea-fortfarande-forsvunnen/rmy0488r

Dom har alltså knappt agerat överhuvudtaget. Som i Felix fall:

(FB) Skellefteå: Kvinna förföljde ungt par, skickade tusentals sms. Dom dec 2021. SVT-serie 2023.
(FB) Skellefteå: Kvinna förföljde ungt par, skickade tusentals sms. Dom dec 2021. SVT-serie 2023.
Senast redigerad av skoputs 2023-12-08 kl. 19:22.
Citera
2023-12-08, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Mm jag håller med.. nånting känns märkligt.
Men om föräldrarna sagt på en gång att han mått dåligt så hade polisen dragit igång alla insatser omgående, så det vore väldigt korkat att undanhålla en sån sak.

Jag vet inte varför, och jag menar inget illa, men jag får lite autismvibbar när jag tittar på bilderna. Kan inte sätta fingret på det men det är en magkänsla. Jag såg också att någon kommenterat på mammans FB och frågat om han hade några diagnoser, det var dock obesvarat.

Vet även vem hans pappa är och jag skulle inte bli jättechockad direkt om även han har en autismdiagnos, han verkar intelligent men han smälter inte direkt in socialt. Upprepar att jag inte menar att kasta skit utan är bara på jakt efter förklaringar till varför Elliot försvann..

Som du säger så låter det överdrivet positivt med "han mådde jättebra", vem mår egentligen jättebra? Det är nog ärligt talat inte särskilt många.
Man kan säga så här. Med hans historik vad man kan utläsa är att faen vet om hans familjerelationer ändå verkar bräckliga. En massa namnbyten samt anhörig jobbat inom soc samt en bok att finna sig själv med rötter ifrån Peru. Nja ett stort ?.
Citera
2023-12-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Dags att du omvärderar polisens uttalanden då. De är ute och cyklar här. Ingen mast har ett täckningsområde på tiotals mil. Då skulle det inte behövas särskilt många för att täcka hela Sverige. Polisen gör ofta okunniga uttalanden på olika områden. Däremot har jag hittat tre mobilmaster i Jävres omedelbara närhet, alla ligger strax norr om orten, vid Orrträskberget. De verkar vara de enda i direkt närhet till orten, så det bör vara någon av dessa det handlar om. EDIT: Det finns dessutom ett par master sydost om Jävre, vid Kälen.

Jag googlade lite, men eftersom jag är helt okunnig så förstår jag knappt vad jag läser. Men hittade nån information om att man kan sätta upp antenner som förlänger signalen.. kan det vara en mast som har en massa antenner som fungerar som signal-repeater vilket förlänger räckvidden?

Hur var det på 90 talet? Hade vi master så tätt på den tiden?
Citera
2023-12-08, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Skellefteåpolisen Kling (fniss) och Klang (hö, hö) levererar igen, lika oprofessionellt som de agerade kring Felix polisanmälan om stalkingen.

https://norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/20-aring-fran-skelleftea-fortfarande-forsvunnen/rmy0488r

Dom har alltså knappt agerat överhuvudtaget. Som i Felix fall:

Men det är väl också så rutinerna ser ut?
Finns ingen misstanke om fara för liv eller brott så har dom ingen anledning att agera..

Det är Elliots fulla rätt som människa att göra det han gjort.. alltså att sätta sig i bilen och bara försvinna. Ingen kan ta ifrån honom den rättigheten.

Sen kan man väl tycka vad man vill om de rutinerna, men det är knappast Skellefteåpolisens fel.
Citera
2023-12-08, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Man kan säga så här. Med hans historik vad man kan utläsa är att faen vet om hans familjerelationer ändå verkar bräckliga. En massa namnbyten samt anhörig jobbat inom soc samt en bok att finna sig själv med rötter ifrån Peru. Nja ett stort ?.

Det verkar som att du och jag har samma magkänsla kring det här.
Jag tror inte alls att Elliot har mått så bra som föräldrarna tycks tro.
Citera
2023-12-08, 19:38
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Men det är väl också så rutinerna ser ut?
Finns ingen misstanke om fara för liv eller brott så har dom ingen anledning att agera..

Det är Elliots fulla rätt som människa att göra det han gjort.. alltså att sätta sig i bilen och bara försvinna. Ingen kan ta ifrån honom den rättigheten.

Sen kan man väl tycka vad man vill om de rutinerna, men det är knappast Skellefteåpolisens fel.

Det har du troligen rätt i, jag är färgad av Felixfallet och ser rött bara Skelleftepolisen omnämns. Tiden lär utvisa om de klantat sig igen.
Citera
2023-12-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Det har du troligen rätt i, jag är färgad av Felixfallet och ser rött bara Skelleftepolisen omnämns. Tiden lär utvisa om de klantat sig igen.

Jag tycker också att polisen skulle agerat på en gång och påbörjat sökandet, så jag förstår din frustration över det! Men vi får rikta den frustrationen på de som skriver rutinerna istället för den lokala polisen..

Fallet med Felix har jag inte satt mig in i, än.
Citera
2023-12-08, 19:43
Avslutad
Citat:
Det verkar som att du och jag har samma magkänsla kring det här.
Jag tror inte alls att Elliot har mått så bra som föräldrarna tycks tro.
Jag skulle vilja säga att man vil se åt vilket håll det lutar åt. Präktigheten är svår att hantera när föräldrarna går ut i media. Sanningen är svår att berätta. Nu vet jag inte var vi skall placera Elliott eftersom ingen kompis berättat hur han är. Får vi bara lite nos om det kan vi bestämma vilken riktning vi behöver gå.
Citera
2023-12-08, 19:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
[url]Man tycker det, men folk gör ofta inte det av någon märklig anledning. Jag tänker nu t.ex. på den pensionerade kvinnliga prästen, som körde fast i en snöstorm och frös ihjäl för några år sedan.

Hon hade varit på väg för att lämna en blomma till en person som fyllde 80. Denne bodde avlägset, tillsammans med sin fru. De visste att hon skulle komma, men när hon inte kom anmälde de inte det till polisen. Inte heller försökte de nå henne eller fråga runt, för att förvissa sig om att inget hänt henne. Mycket märkligt.
Mm, minns det tragiska fallet mycket väl. Man kan så klart inte utesluta att det finns någon som vet något om den här Elliot som inte hör av sig, men jag kan ju tycka att en date borde reagera om den andre uteblir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in