2023-09-09, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Om inte så är det ju oerhört enkelt för de flesta som har fast arbete och normal månadsinkomst att spara ihop till såpass små belopp.
Sant. Är dålig på att spara. Har fast lön.

Men vill köpa bil nu. Kan inte vänta. Ska man ta lån?
Citera
2023-09-09, 00:32
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Funderar på att handla någon relativt nyare bil för typ 200k hos någon bilhandlare. Alltid handlat bilar själv, alltså med egna pengar utan lån/avbetalning men då har summorna varit lägre. 200k kan jag också hosta upp förvisso men finns det något annat positivt att ta det via någon typ av finansiering (banklån/finansiering hos säljaren)? Jag kan inget om detta.

Sannolikt hittar du inget med så hög avkastning som räntan på det billånet (men jag vet inte procenten )
Så även om det kan kännas så skulle jag påstå att kontantbetalningen är bäst.
Citera
2023-09-09, 00:40
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Där ser man! Du måste ha knäckt den hemliga koden som gör att TS kan spela ut banken med finansiell finess. Har du några andra tips på hur man kan låna pengar för att möjliggöra köp av egendom som rasar i värde och tjäna pengar på räntan? Kanske köpa en ny TV på avbetalning? Resten av sitt fria kapital kan man ju investera i crypto

https://www.gleerups.se/prima-matematik

Till TS, givetvis betalar du kontant annars betalar du mellan 250-280tKr för en bil som går ner i värde för varje mil du kör. Det är inte ekonomiskt, det är inte rimligt. Den enda fördelen är väl att du och dina vänner har ytterligare något gemensamt att gagga om på fredagsfyllan. Med din budget så hade jag valt en bil för 130K med 1-2 år mer på nacken, absolut ingen förutom din ekonomi kommer märka skillnaden.

GLHF!
Vadfan skäller du på honom för, han skriver ju samma sak som dig, det är du som missuppfattar och tror han menar att han skall få avkastning på den rent fysiska bilen.
Han säger samma sak som dig.
Citera
2023-09-09, 00:42
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney

Du får göra som du vill, men det tycker jag inte. Det blir oftast mycket dyrare i längden att betala en massa lån med räntor, än att spara ihop till pengarna.

Men du gör precis som du vill (företagen jag arbetar för tjänar miljarder på personer som er som har svårt att ha framförhållning och tålamod).
Citera
2023-09-09, 10:19
Medlem
110-120 tkr i lån hade jag tagit som mest, resten kontant.
Citera
2023-09-19, 22:14
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:

klarar du inte av att spara ett par tusen i månaden hur ska du då ha råd med ett billån?

köp en billig bil kontant. spara pengar ett halvår /år. sälj o köp bättre bil.
Citera
2023-09-19, 22:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Har majoriteten 70 lax på kontot som de kan ta ut bara sådär?
Ja, antagligen, man ska ju ha några månadslöner i buffertsparande, så att köpa bil för två löner borde inte vara något problem.
Citera
2023-12-04, 10:42
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Där ser man! Du måste ha knäckt den hemliga koden som gör att TS kan spela ut banken med finansiell finess. Har du några andra tips på hur man kan låna pengar för att möjliggöra köp av egendom som rasar i värde och tjäna pengar på räntan? Kanske köpa en ny TV på avbetalning? Resten av sitt fria kapital kan man ju investera i crypto

https://www.gleerups.se/prima-matematik

Till TS, givetvis betalar du kontant annars betalar du mellan 250-280tKr för en bil som går ner i värde för varje mil du kör. Det är inte ekonomiskt, det är inte rimligt. Den enda fördelen är väl att du och dina vänner har ytterligare något gemensamt att gagga om på fredagsfyllan. Med din budget så hade jag valt en bil för 130K med 1-2 år mer på nacken, absolut ingen förutom din ekonomi kommer märka skillnaden.

GLHF!

Ja vad vet väl jag om ekonomi? Har bara 5 års utbildning inom ekonomi.

Begriper du inte att om du har 200 000 i eget kapital, som i snitt genererar en avkastning på låt säga 8%, då är det bättre att låna 200 000 ifall räntan är lägre än 8%.

Ifall du använder ditt eget kapital istället kommer ju räntekostnaden vara den samma som den uteblivna avkastningen = 8% i exemplet ovan.

I många fall är det alltså billigare att låna från en bank än att ”låna” från dig själv.

Hoppas du förstår lite bättre med exemplet ovan
Citera
2023-12-07, 17:55
Medlem
Citat:
Gäller det även för bilar som kostar 60-70 lax? Dåligt att ta lån???
Det är alltid billigast att casha oavsett lånebelopp. Sedan är det en annan femma om du har tillräckligt mycket sparat för att betala bilen och samtidigt ha kvar en buffert för oförutsedda händelser.

Vill ha nu, och samtidigt sakna buffert eller förmåga att spara är en dålig kombo.
Citera
2023-12-08, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfisk
Det är alltid billigast att casha oavsett lånebelopp. Sedan är det en annan femma om du har tillräckligt mycket sparat för att betala bilen och samtidigt ha kvar en buffert för oförutsedda händelser.

Vill ha nu, och samtidigt sakna buffert eller förmåga att spara är en dålig kombo.

I januari i år kunde jag ha cashat en bil för 300 000 men tog istället lån och lät mina 300 000kr vara kvar på börsen.

Mina 300 000 har under året växt till 340 000kr (i princip följt omx30) och jag har betalat mindre än 40 000kr i ränta = jag håller inte med om att det alltid är billigast att casha bilen oavsett lånebelopp. Men då måste man vara "smart" nog att ha sina pengar investerade.
Citera
2023-12-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
I januari i år kunde jag ha cashat en bil för 300 000 men tog istället lån och lät mina 300 000kr vara kvar på börsen.

Mina 300 000 har under året växt till 340 000kr (i princip följt omx30) och jag har betalat mindre än 40 000kr i ränta = jag håller inte med om att det alltid är billigast att casha bilen oavsett lånebelopp. Men då måste man vara "smart" nog att ha sina pengar investerade.

Nu var ju svaret kopplat till frågeställningen gällande ränta (utlåningsräntan är alltid högre än inlåningsräntan), inte att investera på börsen. Med den logiken så kan du satsa allt på rött på närmaste roulettehjul och du kan få bilen kostnadsfri 49 gånger av 100.
Senast redigerad av Kotlettfisk 2023-12-09 kl. 22:13.
Citera
2023-12-10, 11:26
Medlem
Du kan ju alltid kompromissa och ta lite i lån och lite kontant.
Att köpa bil är alltid en förlustaffär. Lite grovt så förlorar du i regel mer om du lånar än om du köper kontant. Det kan ändå vara värt det tex om man inte har hela beloppet eller har annat som man vill lägga pengarna på. Det beror ju lite på vad du gör med pengarna som du annars skulle ha lagt på bilen.
Sedan är det ju personlig preferens också- föredrar du att portionera ut kostnaden och sitta och betala av månadsvis under 2-3 år eller föredrar du att bli av med hela kostnaden på ett bräde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in