Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-09-05, 20:22
Medlem
Solstol28s avatar
Funderar på att handla någon relativt nyare bil för typ 200k hos någon bilhandlare. Alltid handlat bilar själv, alltså med egna pengar utan lån/avbetalning men då har summorna varit lägre. 200k kan jag också hosta upp förvisso men finns det något annat positivt att ta det via någon typ av finansiering (banklån/finansiering hos säljaren)? Jag kan inget om detta.
Citera
2023-09-05, 20:32
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Funderar på att handla någon relativt nyare bil för typ 200k hos någon bilhandlare. Alltid handlat bilar själv, alltså med egna pengar utan lån/avbetalning men då har summorna varit lägre. 200k kan jag också hosta upp förvisso men finns det något annat positivt att ta det via någon typ av finansiering (banklån/finansiering hos säljaren)? Jag kan inget om detta.
Är räntan lägre på de 200000 än den förväntade avkastningen är kör på. Sen finns det ju alltid ett värde i att ha fritt kapital som inte är bundet.
Citera
2023-09-05, 22:36
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Är räntan lägre på de 200000 än den förväntade avkastningen är kör på. Sen finns det ju alltid ett värde i att ha fritt kapital som inte är bundet.

Där ser man! Du måste ha knäckt den hemliga koden som gör att TS kan spela ut banken med finansiell finess. Har du några andra tips på hur man kan låna pengar för att möjliggöra köp av egendom som rasar i värde och tjäna pengar på räntan? Kanske köpa en ny TV på avbetalning? Resten av sitt fria kapital kan man ju investera i crypto

https://www.gleerups.se/prima-matematik

Till TS, givetvis betalar du kontant annars betalar du mellan 250-280tKr för en bil som går ner i värde för varje mil du kör. Det är inte ekonomiskt, det är inte rimligt. Den enda fördelen är väl att du och dina vänner har ytterligare något gemensamt att gagga om på fredagsfyllan. Med din budget så hade jag valt en bil för 130K med 1-2 år mer på nacken, absolut ingen förutom din ekonomi kommer märka skillnaden.

GLHF!
Citera
2023-09-06, 05:58
Medlem
NyaHenriksss avatar
Det är enkelt.
Har du pengar så köp kontant.
Det är en härlig känsla att vara skuldfri!
Citera
2023-09-06, 20:40
Medlem
Solstol28s avatar
Ränte inkomsten på bankkontot är väldigt nära 0% rent ut sagt extremt nära 0%.... ;-)
Vad jag också ser ibland på bil säljar siter är ju "restvärde", månader och %satser hit och dit. Vad? Säljer dom en bil som jag ska ha bara i typ 3-4 år och betala nån typ månads kostnad för att sen sälja tillbaka på nåt sätt? Meningen med det?
Citera
2023-09-06, 21:05
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ränte inkomsten på bankkontot är väldigt nära 0% rent ut sagt extremt nära 0%.... ;-)
Vad jag också ser ibland på bil säljar siter är ju "restvärde", månader och %satser hit och dit. Vad? Säljer dom en bil som jag ska ha bara i typ 3-4 år och betala nån typ månads kostnad för att sen sälja tillbaka på nåt sätt? Meningen med det?

Restvärde och førsta førhøjd hyra är leasing, det är en helt annan sak än det dinTS har som alternativ.

Frågan, som är en allmän om kontanter vs lån inkl alternativintäkter och kostnader, besvaras bättre i privatekonomiforumet, har du kollat där?
Citera
2023-09-06, 21:50
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Låneräntan är högre än sparräntan, handla därefter...
Citera
2023-09-08, 02:44
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Skippa lån, om du absolut inte måste. Köp kontakt om du har möjlighet (säger jag som jobbar på bank/fintechbolag).
Citera
2023-09-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Skippa lån, om du absolut inte måste. Köp kontakt om du har möjlighet (säger jag som jobbar på bank/fintechbolag).

Gäller det även för bilar som kostar 60-70 lax? Dåligt att ta lån???
Citera
2023-09-08, 20:52
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Gäller det även för bilar som kostar 60-70 lax? Dåligt att ta lån???

Har svårt att se att någon svensk med en normal fast arbetsinkomst skulle behöva ta ett lån för en bil som kostar så lite.
Citera
2023-09-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Har svårt att se att någon svensk med en normal fast arbetsinkomst skulle behöva ta ett lån för en bil som kostar så lite.

Har majoriteten 70 lax på kontot som de kan ta ut bara sådär?
Citera
2023-09-08, 23:57
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Har majoriteten 70 lax på kontot som de kan ta ut bara sådär?

Om inte så är det ju oerhört enkelt för de flesta som har fast arbete och normal månadsinkomst att spara ihop till såpass små belopp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in