2023-12-06, 05:59
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jodå. Det spelar absolut ingen roll i vems vatten som skinkan kokas, ditt eget eller tillverkarens. Det går inte att variera vattenkokning på så många sätt så att du upplever egenkokt skinka som "bättre" beror på inbillning och bias. Fördelen med att låta tillverkaren koka skinkan är att den blir perfekt varje gång då det är stora kostsamma datorsystem som styr kokningen. Den blir aldrig torr, som ibland kan bli fallet när man står och krånglar själv med termometer.

Jag gillar Pärsons färdigkokta julskinka som kommer i en påse med spad. Alltid saftig och alltid lagom salt.
https://www.matspar.se/produkt/julsk...ad-3kg-parsons
Visst har färdigkokta julskinkor blivit bättre men det finns viss skillnad koka själv än köpa färdigkokt.
Du kan bland annat ha i andra ingredienser i kokvattnet som lök, lagerblad, kryddor mm sen kan du styra kokningen på ett annat sätt som stormkoka eller sjuda över lång tid. Sätta en termometer i skinkan är inte direkt raketforskning.

Ett datoriserat styrt program för kokning av skinka tar inte hänsyn till annat än att man kokar skinkan viss tid baserat på i vilken vikt skinkan har, hänsyn till form etc tas inte i industrin och därmed kan en skinka bli perfekt, nästa lite torr eller underkokt.

Blir som jämföra köpta köttbullar mot hemgjorda.

Bäst anser jag det blir då man själv sköter hela processen från rå skinka till lägga i saltlag/spruta till kok eller köra i ugn. Antar att det har med att det tar tid, skinkan hinner möras på ett annat sätt vilket industri producenter sällan tar hänsyn till. De kör på snabbt in och snabbt ut då tid är pengar och man vill maximera vinsten på alla sätt. Ungefär som nötkött då man räknar att från styckning till kund så kommer köttet hinna möras tillräckligt innan kunden tillagar den vilket resulterar i segt kött på många tallrikar. Jämför mot om man själv har något slaktat hängandes och får hänga sin tid den ska och man får ett mört och välsmakande köttbit istället.
Citera
2023-12-06, 09:20
Medlem
welcometorealitys avatar
En rimmad Nybergs Deli och sen i ugnen blir bäst, 77 grader med en grilltermometer de tar några timmar, gillat inte färdigkokta precis.Glöm inte att griljera
Citera
2023-12-06, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Jag vet hur jag vill ha min skinka , det är inte inbillning. Min egna kokade och tillagade blir godare.
Vet att vissa föredrar att skinkan kokas till lite högre innertemperatur än vad de färdigkokta kokas till. Man föredrar alltså en lite torrare skinka, för att det är det man är van vid, och det man associerar till jul.

Lite kan jag hålla med, men skinka är långt ifrån favoriten på julbordet, så skivan jag tar får gärna vara lite mer åt mormorsstuket, alltså lite torrare. Den färdigkokta som jag köper på extrapris innan och efter jul, som får bli smörgåspålägg eller som lättstekta skivor till frukost, får gärna vara som den är. Alltså saftigare, och lite mindre smakrik.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-12-06 kl. 09:30.
Citera
2023-12-06, 18:02
Medlem
Någon som testat Nybergs Deli kokta julskinka iår?
Citera
2023-12-06, 18:18
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Den jälva Scan var sämst i test hos Aftonbadet.

Scan

Betyg: 1 av 5 plus
Vattnig och tom i smaken
Färdigkokt julskinka

Kommentar: Vattnig och tom i smaken som lämnar ätaren oberörd.

Inköpsställe: Coop, ICA, Willys, Hemköp
I den del av testet där skinkorna under hundralappen testades fanns egentligen bara ett bottennapp. Scans Piggham som förlorade poäng på grund av sin sega och hårda konsistens. ”Konstig struktur på köttet. Det känns svårtuggat, nästan som tuggummi”, tyckte någon. Lägg därtill en stark sälta som fick någon att besviket utbrista ”Är den här grisen uppfödd vid Döda havet och inte på en svensk grisgård?”.

Har du någon källa på det?

Enligt detta test vinner Scan plats 1, 2 och 3:

Citat:
Årets julskinka 2023 – sammanfattning

Scan Gourmet julskinka
Scan svensk färdigkokt julskinka
Scan färdigkokt julskinka av rapsgris
Garant kokt julskinka med svål
Dalsjöfors färdigkokt julskinka
Scan färdigkokt julskinka frigående utegrisar året runt & Garant ekologisk kokt julskinka
Coop kokt julskinka utan svål
Plats 8 – Coop X-tra kokt julskinka
Nybergs deli kokt julskinka & Svea lantkött premium utan svål
Ica I love eco & Ica kokt julskinka utan svål & Svea lantkött färdigkokt julskinka

https://www.dagensps.se/weekend/aret...i-alla-tester/

Enligt detta test vinner Scans skinkor också. Där anges även att Scan vann plats 2 och 3 i Aftonbladets test 2023.

Citat:
Vi har valt att utse Scan Gourmet Julskinka till bäst i test. Scan beskriver Gourmet som en lyxigare julskinka som framtagits med extra omsorg. Scans julskinka är specialskuren och utan buljong, samt färdigkokt. Genom att du själv griljerar skinkan sprids den juliga doften av nytillagad julskinka i hemmet. Julskinkan är av kött från svenska gårdar.

Scans julskinka Gourmet har vunnit eller placerats högt på tester hos Aftonbladet Plus under många år. I år delade de upp julskinkorna i två prisklasser och Scan kom på andra plats i den dyrare prisklassen med betyget 4 av 5. I testpanelen ingick 13 personer som testade totalt 22 olika julskinkor. Enligt dem var julskinkan god, mild och hade en trevlig smak av skinka. Dock något för salt för att slå vinnaren Nibble Gårdsgris som fick toppbetyg.

https://www.test.se/julskinka/
Citera
2023-12-06, 23:07
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Har du någon källa på det?
Ja, jag har källa. Aftonbladet. Jag skriver ju det i inlägget. Texten är copy + paste från Aftonbladet+.

Jättetest: Här är årets bästa julskinkor 2023
Publicerad 2023-12-01 06.16
https://www.aftonbladet.se/tester/a/...023-stort-test
Citera
2023-12-06, 23:09
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Ja, jag har källa. Aftonbladet. Jag skriver ju det i inlägget. Texten är copy + paste från Aftonbladet+.

Jättetest: Här är årets bästa julskinkor 2023
Publicerad 2023-12-01 06.16
https://www.aftonbladet.se/tester/a/...023-stort-test

Låst. Enligt info kom Scans tvåa och trea i testet. Stämmer det?
Citera
2023-12-08, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maaansion
Jag ska köpa Garant, Svensk och billig. Den kom trea i år.
Ettan och tvåan är 3x dyrare typ. Så onödigt

Garant har faktiskt kommit 1a för typ 5år sen. Förra året tvåa.
Tycker Garant ofta kommer bra till i smaktester, alltså inte bara vad gäller julskinka.
Citera
2023-12-08, 00:18
Medlem
Citat:
Håller faktiskt med. Dom är bra. Finns på Willys, finns de på fler ställen även?
Hemköp. "Samma" företag. Om just julskinkan finns där låter jag vara osagt, men Garant finns hos Hemköp.
Citera
2023-12-08, 00:31
Medlem
Citat:
okey, men de små dyra butiker, gillar stora willys, den är enorm här, sjukt stor
Bara svarade på din fråga.
Citera
2023-12-23, 15:56
Jag ler förtjust över japaniseringen av denna svenska rätt när panko istället för ströbröd ingår i årets tips på griljering i kvällspressen.

Forward the fatherland. God jul.
Citera
2023-12-23, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TriciaTakanawa
Jag ler förtjust över japaniseringen av denna svenska rätt när panko istället för ströbröd ingår i årets tips på griljering i kvällspressen.
Var har du läst det?

Har ytterst svårt att tro panko passar till skinkgriljering. Däremot är det supergott i mycket annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in