Citat:
Visst har färdigkokta julskinkor blivit bättre men det finns viss skillnad koka själv än köpa färdigkokt.Jodå. Det spelar absolut ingen roll i vems vatten som skinkan kokas, ditt eget eller tillverkarens. Det går inte att variera vattenkokning på så många sätt så att du upplever egenkokt skinka som "bättre" beror på inbillning och bias. Fördelen med att låta tillverkaren koka skinkan är att den blir perfekt varje gång då det är stora kostsamma datorsystem som styr kokningen. Den blir aldrig torr, som ibland kan bli fallet när man står och krånglar själv med termometer.
Jag gillar Pärsons färdigkokta julskinka som kommer i en påse med spad. Alltid saftig och alltid lagom salt.
https://www.matspar.se/produkt/julsk...ad-3kg-parsons
Jag gillar Pärsons färdigkokta julskinka som kommer i en påse med spad. Alltid saftig och alltid lagom salt.
https://www.matspar.se/produkt/julsk...ad-3kg-parsons
Du kan bland annat ha i andra ingredienser i kokvattnet som lök, lagerblad, kryddor mm sen kan du styra kokningen på ett annat sätt som stormkoka eller sjuda över lång tid. Sätta en termometer i skinkan är inte direkt raketforskning.
Ett datoriserat styrt program för kokning av skinka tar inte hänsyn till annat än att man kokar skinkan viss tid baserat på i vilken vikt skinkan har, hänsyn till form etc tas inte i industrin och därmed kan en skinka bli perfekt, nästa lite torr eller underkokt.
Blir som jämföra köpta köttbullar mot hemgjorda.
Bäst anser jag det blir då man själv sköter hela processen från rå skinka till lägga i saltlag/spruta till kok eller köra i ugn. Antar att det har med att det tar tid, skinkan hinner möras på ett annat sätt vilket industri producenter sällan tar hänsyn till. De kör på snabbt in och snabbt ut då tid är pengar och man vill maximera vinsten på alla sätt. Ungefär som nötkött då man räknar att från styckning till kund så kommer köttet hinna möras tillräckligt innan kunden tillagar den vilket resulterar i segt kött på många tallrikar. Jämför mot om man själv har något slaktat hängandes och får hänga sin tid den ska och man får ett mört och välsmakande köttbit istället.