2023-12-07, 13:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Ja, som jag redan påpekat, så är det de flesta länder som står utanför den västliga Sfären, dvs allt som inte är USA + dess lydstater i EU + the commonwealth + kanske Japan och Sydkorea.

Just i Afrika går det väldigt fort nu. Frankrike, som pga sin koloniala historia alltid varit starka i Afrika, har på bara de senaste åren tappat enormt mycket av sitt inflytande till Kina och Ryssland. Arabvärlden vänder också väst ryggen. Bara en sån sak som att Saudi deklararerat att de på sikt inte kommer acceptera petrodollarn är ganska enormt. Den DN-skadade förstår naturligtvis inte vad som händer, men likväl är det enormt.

Afrika har aldrig vart en player i ukraina-kriget. Bara ett offer i.o.m priset på vete, konstgödsel etc..
Citera
2023-12-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Du blir nog lite besviken.

Jag sökte på Fria Tider och Swebbtv. Ingenting.
SD-Kuriren. Nix.

Jag kollade AB och Expressen. Nix.
DN?
Jag vet inte. Jag läser inte DN.

Jag kollar normalt internationell press. De ligger längre fram i sin rapportering en svensk media.
AB och Expressen idag. Den ena pratar om att det ljusnar för Putin. Den andra säger att alltfler ryska soldater deserterar.

Vad jag vill komma fram till är att din anti judeUSANato profil, får nog dig att se rätt.
Så du ljuger nog.

Som sagt; Det är inte för dig. Du kan inte förstå sådant.
Citera
2023-12-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Det är omöjligt utan att vi är beredda att dö för saken. Pengar och militärt materiel räcker inte. Det är också inhumant att ge dem stöd och låta dem dö för vår sak. Tror fler i och utanför Ukraina börjar inse vilken galenskap detta är. Sök fred med Ryssland innan Ukraina förlorar ännu mer. Att inte hörsamma Rysslands synpunkter på Ukraina i NATO var fel och det är många som får betala dyrt för det misstaget nu.

De som stödjer Ukraina är inhumana skriver du.

Att stödja Ukraina i kampen mot Rysslands fullskaliga krig mot Ukraina som riktar in sig i första hand att mörda och lemlästa civila och civil infrastruktur och alla anfall mot ukrainsk kultur och kulturinstutioner är inget bekymmer för dig och din neutrala överblick?
Citera
2023-12-07, 13:43
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
De som stödjer Ukraina är inhumana skriver du.

Att stödja Ukraina i kampen mot Rysslands fullskaliga krig mot Ukraina som riktar in sig i första hand att mörda och lemlästa civila och civil infrastruktur och alla anfall mot ukrainsk kultur och kulturinstutioner är inget bekymmer för dig och din neutrala överblick?

Det hade bekymrat mig om det var sant men förutom uppenbar krigspropaganda finns det inget som tyder att mord av civila är Ryssland främsta prioritet. Inte Ukrainas heller för den delen så sluta tramsa!
Citera
2023-12-07, 13:44
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Som sagt; Det är inte för dig. Du kan inte förstå sådant.

Du har svårt att övertyga någon här i tråden.
Det är alla andra det är fel på

The Telegraph
https://www.youtube.com/watch?v=NGizGLceM-I

India Today rapporterar
https://www.youtube.com/watch?v=8waS7TToh04

Man vet aldrig. Med dagens teknik kan man fake allt. Så jag tog två. Varav en från Indisk press!
Citera
2023-12-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Afrika har aldrig vart en player i ukraina-kriget. Bara ett offer i.o.m priset på vete, konstgödsel etc..

När har jag påstått att Afrika är en player i Ukraina-kriget?
Hur är det med din läsförståelse?

Du frågade vilka länder som vänder väst ryggen, varpå jag svarade på exakt det.
Citera
2023-12-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Vaaa? Vem kunde förutsett detta?
LOL.

https://www.svd.se/a/EQ1Xej/stodet-till-ukraina-rasar

Du behöver inte vara orolig, USA kommer att ha 64 biljoner dollar i budget för kriget nästa år, det är nästan alla överens om, frågan är mer när det kommer. Eftersom republikanerna som även de stödjer pengar till Ukraina ser sin chans att få igenom politiska gränsåtgärder mot Canada och México så är det detta som drar ut på tiden, detta med gränsen är inget som kostar pengar utan pengar finns det gott om och det ena utesluter inte det andra däremot är demokrater och republikaner oense om gränsen vilket då ställer till det. Pengarna för detta årets hjälp är i princip slut, det finns väl till ett litet ammunitionspaket likt det som kom idag, men sen kan det då dröja till februari/mars innan nya pengar finns tillgängliga.
Citera
2023-12-07, 13:53
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ja, som jag redan påpekat, så är det de flesta länder som står utanför den västliga Sfären, dvs allt som inte är USA + dess lydstater i EU + the commonwealth + kanske Japan och Sydkorea.

Just i Afrika går det väldigt fort nu. Frankrike, som pga sin koloniala historia alltid varit starka i Afrika, har på bara de senaste åren tappat enormt mycket av sitt inflytande till Kina och Ryssland. Arabvärlden vänder också väst ryggen. Bara en sån sak som att Saudi deklararerat att de på sikt inte kommer acceptera petrodollarn är ganska enormt. Den DN-skadade förstår naturligtvis inte vad som händer, men likväl är det enormt.

Det har vänt väldigt snabbt också. Kina har för första gången på över 40 år fått interna problem och Ryssland kämpar för att överleva som nation. Italien hoppade precis av Road And Belt och Argentinas president hoppade av BRICS. Det var väl för övrigt Wagner som höll till i Afrika, de finns ju inte mer. Så jag känner att du lägger fram en tes som är hämtad från 2019 eller något sant. Idag ser världen väldigt mer annorlunda ut och det finns inget som talar emot att den förändringen som pågår på något sätt kommer avta. Det har skett en vändning av monumental skala och det är svårt för många att hänga med i svängarna.
Citera
2023-12-07, 13:54
Medlem
Citat:
Det är omöjligt utan att vi är beredda att dö för saken. Pengar och militärt materiel räcker inte. Det är också inhumant att ge dem stöd och låta dem dö för vår sak. Tror fler i och utanför Ukraina börjar inse vilken galenskap detta är. Sök fred med Ryssland innan Ukraina förlorar ännu mer. Att inte hörsamma Rysslands synpunkter på Ukraina i NATO var fel och det är många som får betala dyrt för det misstaget nu.
Ukraina söker fred med Ryssland, men Ryssland vägrar gå med på att backa tillbaka till gränsen med sina styrkor.
Citera
2023-12-07, 13:57
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Det hade bekymrat mig om det var sant men förutom uppenbar krigspropaganda finns det inget som tyder att mord av civila är Ryssland främsta prioritet. Inte Ukrainas heller för den delen så sluta tramsa!

Det finns inget som tyder på att Väst/Nato/USA/EU/Sverige eller något annat land, har för avsikt att genom Väst/Nato/USA/EU/Sverige eller något annat land, anfalla utnyttja Ukraina eller på annat sätt begå mord på civila i Ryssland, heller. Så sluta med ditt tramsande och eviga tjafs!

Det finns heller inget stöd för att Ukraina ser det som inhumant att de får stöd. Det är din omvända Putinpropaganda, som lyser igenom. Så sluta tramsa!

Det finns inget som säger att i den övriga världen, bryr sig om konflikten. Än mindre öppet stödjer den, på den ryska sida.
Tror du det pågår en opinionsbildning i Afrika, i bushen? Eller bland eskimåerna?

För vet du vad. Tråkigt för de eller lyckligt, beroende på hur man ser det. De har inte en susning om vad som pågår i Ukraina. Finns inget internet i Sahara eller något diskussionsforum för den del heller. Ett korkat och infantilt argument av dig att peka på världsopinionen.
FN finns. Använd dig av det.

Alla som inte säger emot mig, där ute i stora vida världen, håller med mig...Du är en kul kille.
Citera
2023-12-07, 14:01
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Mycket bra att (om det stämmer) Moskva folk börjar tas ut och sändas till kriget. Moskvas hippa ungdomar förtjänar att få se kriget från första parkett. Hoppas de kan få ett uppvaknande.

De mest Putintrogna och de från de mest välbärgade och inflytelserika familjerna lär knappast tas ut.

Vad jag förstått är motståndet mot Putin och kriget störst just bland de yngre och höre utbildade. Och tillika de som främst lämnat landet. Så just de har nog oftast redan vaknat upp skulle jag tro.
Citera
2023-12-07, 14:03
Medlem
Only in Russia😁

Från Sky News:

Russia 'agreeing not to deport asylum seekers if they sign up to fight in Ukraine'

Russian military officials are allegedly attempting to recruit migrants from the Middle East and Africa who were detained after the closure of the Russian-Finnish border crossings.

One migrant from Somalia, who spent five days at a detention centre in the Russian town of Lakhdenpokhya, said uniformed individuals offered migrants a deal.

Deportation from Russia was cancelled, but in exchange they had to "work for the state," the BBC Russia Service reported.

https://news.sky.com/story/ukraine-news-live-war-russia-nuclear-putin-latest-crimea-updates-12541713
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in