Citat:
Ursprungligen postat av
JajoNej666
NATO har erbjudit hjälp, varför har inte regeringen och polisen besvarat det hela?
Inte säker på att jag förstår din syftning. Vill du utveckla?
Citat:
Ursprungligen postat av
AndersPersson99
Jag tror Ryssland inte vill stöta sig med USA. Det har vi sett hittils. Om USA har stor närvaro i Sverige och på svenska baser, så är risken mindre att Ryssland anfaller Sverige och svenska baser.
Sverige har dessutom möjlighet till skydd snabbare ifall Ryssen ändå skulle anfalla oss. Vi kan rulla upp luftförsvar och vapen med kortare varsel.
Ryssland respekterar inte avtal och lagar och är beredda att sätta in extremt militärt våld mot den de tycker det är värt mot. Låt oss göra det mindre värt för dem. Och oavsett om man tror på min beskrivning av ryssland eller inte, så behöver man planera för ett scenario där det är sant.
Vad menar du? NATO har tränat 400.000 ukrainska soldater och NATO-utrustat dem. Dessutom har NATO-länder skickat enorma mängder av vapen, utrustning och sannolikt militär. Enbart USA är väl uppe i 2000 miljarder än så länge? Det som hänt är att Ryssland fått krigserfarenhet från att möta en västlig militär och de vinner stort. Att Ukraina nu skickar kvinnor, tonåringar och pensionärer till fronten visar bara hur nära slutet vi är. Alla ni som krigsvurmat och hetsat Ukraina att fortsätta borde fan skämmas. Rysslands ekonomi växer med 4-5% medan väst går in i en recession. Ryssland har ställt om sin industri att producera vapen medan väst ligger blottat. Ryssland har BRICS med allt vad det innebär i ryggen. Man kan flabba åt Kina, Iran, Nordkorea osv men i dessa länder finns det enorma mängder vapen och enorma mängder manskap. Varför tror du att Stoltenberg allt oftare börjar flagga för "dåliga nyheter till och från Ukraina"?
Sverige har historiskt betraktat Ryssland som ett hot, eller snarare Sovjetunionen. Kommunisterna är borta - de flyttade till väst. Finns väl inget som antytt att Ryssland var på väg att mobilisera att överta Sverige. Att bomba viktiga strategiska militära positioner, industri och infrastruktur däremot fanns kanske men den risken har verkligen inte minskat tvärtom.
Citat:
Ursprungligen postat av
ChiefenKing
Turkiet gillar inte oss och vi har väl inte så mkt för turkarna heller.
Köper det. Då är ju frågan varför man så gärna vill in i en organisation där det finns medlemmar man känner så med. Bättre då att stå utanför, eller alliansfria om man så vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
akrylforlibbad
Det känns lite ovant att vakna till ett Sverige som blivit en USA-allierad. Avtalet handlar inte bara om baser utan även om att USA får, om de bedömer att något är exceptionellt, överskrida sina befogenheter som givits, alltså göra vad de vill i Sverige om läget så kräver.
Svenska politiker har blivit så rädda för ryssen att de tappat sinnet för proportioner.
Det är landsförräderi och jag utgår från att de kommer ställas till svars i sinom tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Plukke
På vilket sätt menar du? Inte direkt som så att dessa amerikaner kan tro det kan bryta lagar i Sverige och kommer undan med dem.
Klart de kommer kunna. USA erkänner tex inte krigsdomstolen i Haag. Som jag uppfattat det agerar amerikanska soldater under amerikansk lag i utlandet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Newkie
Tvärt om har till exempel britternas försvarsminister sagt
I UK resonerar man som så här utgår jag från. Om Ryssland skulle invadera Finland och Sverige så är Danmark och Norge sedan en munsbit för dem och att inte ta D/N vore vansinne. Då har Ryssland sedan kontakt med hela Atlantkusten och Storbritannien ligger extremt sårbart till. Alltså, man kommer inte tillåta Ryssland ta Finland och Sverige. Behövs ingen NATO-anslutning för det. Hellre ett land likt Schweiz där allt mentalt friska etniska svenskar är utbildade och beväpnade i hemmet än dagens Sverige där folk får rysningar när man hör "gevär" eller "skytte" och vi förlitar oss på okänd makt med ännu klarare intressen.