2023-12-04, 16:50
Medlem
Av häktningsförhandlingen får vi veta att GM är H*nnah B*swick, 30 år, som på sannolika skäl är misstänkt för grov misshandel samt att "Försvararen uppger att den misstänkte förnekar gärningen".

"Åtalet ska väckas vid tingsrätten senast den 14 december 2023, kl. 11.00" (Målnr: B 2476-23)

Det sägs att GM spenderat större delen av året på sjukhus med sin yngsta dotter, med olika oförklarliga symtom. Läkarna ska efter en tid börjat misstänka att det var mamman som var orsaken till barnets olika symtom. GM ska ha varit på ett utredningshem för föräldrar före häktningen.

Härnösand är en liten stad. Har någon hört något mer? Detta ska gälla en helsvensk kvinna, gift med en britt (Därav efternamnet) utan känt missbruk eller annan psykisk sjukdom.

Häktningsförhandlingen:
https://delafil.se/50aa07ea9c79d44c/...2023-11-30.pdf

.............................

Förundersökning och dom:
(FB) Grov misshandel/Münchausen by proxy(?), Härnösand (2023)

/Mod
Senast redigerad av blomvattnare 2024-04-19 kl. 18:04.
Citera
2023-12-04, 17:24
Medlem
Ekofetts avatar
Känner till liknande fall. Dessa fall flyger ofta under radarn då kvinnor oftast pekas ut som offer och sålunda hålla på ostörda länge. Precis som kvinnliga borderlajnare och narcissister. De har i princip frikort med tanke på bias hos rättssystem, socialtjänst, och att majoriteten män är blinda simps och vita riddare.
Citera
2023-12-04, 18:55
Medlem
"Hannah" (Autist?) brukar vara den typen som stryper sina barn och glömmer och spelar offer - Vi får se vad som sker här.
Citera
2023-12-04, 19:13
Bannlyst
Finns inget sjukhus i Härnösand. Endast Närvård om jag minns rätt.
Sundsvall blir då hänvisningen.
Där har vi inte de bästa läkarna.
Detta kan lika väl vara frustrerade läkare som inte funnit orsak till symtom och i ren frustration börjat leta orsak där den inte finns att finna.
Döm ingen innan fallet utrett.
Kan bli mycket tråkigheter för en oskyldig familj.
Ett liknande fall på Södersjukhuset i Sthlm som visades på tv.
Citera
2023-12-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
Finns inget sjukhus i Härnösand. Endast Närvård om jag minns rätt.
Sundsvall blir då hänvisningen.
Där har vi inte de bästa läkarna.
Detta kan lika väl vara frustrerade läkare som inte funnit orsak till symtom och i ren frustration börjat leta orsak där den inte finns att finna.
Döm ingen innan fallet utrett.
Kan bli mycket tråkigheter för en oskyldig familj.
Ett liknande fall på Södersjukhuset i Sthlm som visades på tv.

Nu var det inte Sundsvalls sjukhus som gjorde anmälan utan det var Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm.
Citera
2023-12-04, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stressaddf
Nu var det inte Sundsvalls sjukhus som gjorde anmälan utan det var Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm.
Ok! Då har jag ingen kommentar.
Citera
2023-12-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran78
Av häktningsförhandlingen får vi veta att GM är H*nnah B*swick, 30 år, som på sannolika skäl är misstänkt för grov misshandel samt att "Försvararen uppger att den misstänkte förnekar gärningen".

"Åtalet ska väckas vid tingsrätten senast den 14 december 2023, kl. 11.00" (Målnr: B 2476-23)

Det sägs att GM spenderat större delen av året på sjukhus med sin yngsta dotter, med olika oförklarliga symtom. Läkarna ska efter en tid börjat misstänka att det var mamman som var orsaken till barnets olika symtom. GM ska ha varit på ett utredningshem för föräldrar före häktningen.

Härnösand är en liten stad. Har någon hört något mer? Detta ska gälla en helsvensk kvinna, gift med en britt (Därav efternamnet) utan känt missbruk eller annan psykisk sjukdom.

Häktningsförhandlingen:
https://delafil.se/50aa07ea9c79d44c/...2023-11-30.pdf

Ett av mina ”favoritämnen” inom brott. Ska bli intressant att följa.
Senaste FUPen jag läste angående en ung mamma som misstänkts för att ha givit barnet laxermedel och även nässpray för att göra denne sjuk så friades hon (Lunds tingsrätt)
Även fallet i Uppsala, friande dom.
Citera
2023-12-05, 20:22
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Senaste FUPen jag läste angående en ung mamma som misstänkts för att ha givit barnet laxermedel och även nässpray för att göra denne sjuk så friades hon (Lunds tingsrätt)

Ser fram emot dina din input på ämnet! Dina inlägg brukar alltid vara informativa och intressanta 👍🏻

Tillbaka till tråden;
För övrigt verkar maken väldigt reko, får hoppas att det inte får konsekvenser för honom med barnen om han nu inte är skyldig. Eller att han nu skulle stå bakom henne även om hon blir dömd och hävda att hon blir oskyldigt dömd.
Citera
2023-12-06, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuvans
Ser fram emot dina din input på ämnet! Dina inlägg brukar alltid vara informativa och intressanta 👍🏻

Tillbaka till tråden;
För övrigt verkar maken väldigt reko, får hoppas att det inte får konsekvenser för honom med barnen om han nu inte är skyldig. Eller att han nu skulle stå bakom henne även om hon blir dömd och hävda att hon blir oskyldigt dömd.

Tack för komplimangen!

Jag ser fram emot FUPen. Antar att det kan dröja lite dock?
Citera
2023-12-07, 09:55
Medlem
Citat:

Citat:
Tack för komplimangen!

Jag ser fram emot FUPen. Antar att det kan dröja lite dock?

Fenomenet är klart intressant. Som du säger är det ofta svårt att bevisa. Vid Munchausen by proxy blir barnet sjukare när mamman är i närheten och tillfrisknar när mamman och barnet separeras. Bara det väcker ju misstankar, men det krävs mer bevis än så för häktning och dom. Här är mamman häktad men inte pappan, vilket tyder på att något pekar mot henne.

Jag skulle tro att stämningsansökan och FUP blir offentliga om ungefär en vecka.
Citera
2023-12-07, 10:27
Citat:
Ursprungligen postat av Goran78
Fenomenet är klart intressant. Som du säger är det ofta svårt att bevisa. Vid Munchausen by proxy blir barnet sjukare när mamman är i närheten och tillfrisknar när mamman och barnet separeras. Bara det väcker ju misstankar, men det krävs mer bevis än så för häktning och dom. Här är mamman häktad men inte pappan, vilket tyder på att något pekar mot henne.

Jag skulle tro att stämningsansökan och FUP blir offentliga om ungefär en vecka.

Om mamman (och pappan förmodar jag?) varit på ett utredningshem och mamman sen blivit häktad på sannolika skäl så känns det verkligen som att dom har goda bevis.
Brukar fup bli offentlig i samband med åtal?
Vet nån om dottern frisknat till?
Citera
2023-12-07, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuvans
Om mamman (och pappan förmodar jag?) varit på ett utredningshem och mamman sen blivit häktad på sannolika skäl så känns det verkligen som att dom har goda bevis.
Brukar fup bli offentlig i samband med åtal?
Vet nån om dottern frisknat till?

Citat:
Ursprungligen postat av cuzen
Stackars barn 😭😭😭

Ja, när utredningen är färdig ska FUP bli offentlig.

Vad jag har hört så har barnet mått bra och inte varit i behov av mer sjukvård efter mamma och barn separerades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in