2023-12-06, 02:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Du anser att det råder tvivel kring dödsorsaken?

Vadå jag anser? Hovrätten ansåg inte att det var ställt utom allt rimligt tvivel att det var mannens misshandel som orsakade dödsfallet. Blanda inte in mig utan rikta istället din kritik mot hovrätten.

Det vore också bra om du kunde förklara varför du utesluter att tingsrätten kan ha dragit fel slutsats?

Hovrätten korrigerade tingsrättens dom och drog en mer riktig slutsats utifrån omständigheterna kring kvinnans bortgång. Berätta gärna varför du är så motvilligt inställd till hovrättens dom?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2023-12-06 kl. 02:14. Anledning: Tillägg
Citera
2023-12-06, 02:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Trots att jag har postat länken flera gånger tidigare så verkar du helt ha missat att SVT har citerat ur hovrättens pressmeddelande i samband med domen i HR?

Där framkommer det att rättsläkaren har berättat att dödsorsaken var svårbedömd och att det inte kunde uteslutas att kvinnan avlidit till följd av läkemedelsförgiftning.

Det går även att notera att mannens advokat var nöjd med utfallet. Har du några tankar kring detta? Varför ansåg advokaten att domen i HR var betydligt mer RIKTIG än tingsrätten?

"– Jag tycker att den här domen är betydligt mer riktig än tingsrätten. Vi ville få en frikännande dom men ett sådant här utfall låg i farans riktning, säger mannens advokat J*n N*m*n till SVT"

Citat:
Vadå jag anser? Hovrätten ansåg inte att det var ställt utom allt rimligt tvivel att det var mannens misshandel som orsakade dödsfallet. Blanda inte in mig utan rikta istället din kritik mot hovrätten.

Det vore också bra om du kunde förklara varför du utesluter att tingsrätten kan ha dragit fel slutsats till skillnad från hovrätten?
Fallet har tagits upp i högsta domstolen, där det med oerhörd tydlighet framgått att det är Mikaels våld som dödade Jeanrtte.

Det finns inga tveksamheter, utan det har utretts och studerats att våldet orsakade döden.
Skadorna var så brutala

Nästan så man önskar att Jeanette hade drogat sig så hon inte märkt av eller känt alla slag, sparkar, knuffar, slag, drag i öron, sparkar i underliv mm, det är ohyggligt hur en människa kan skada en annan så totalt och påstå att han inte tål att se blod...
Han har städat undan, troligtvis fick han hjälp.. han kontaktade inte 112, han försökte rädda sitt egna arsle istället.
Citera
2023-12-06, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Fallet har tagits upp i högsta domstolen, där det med oerhörd tydlighet framgått att det är Mikaels våld som dödade Jeanrtte.

Det finns inga tveksamheter, utan det har utretts och studerats att våldet orsakade döden.
Skadorna var så brutala

Nästan så man önskar att Jeanette hade drogat sig så hon inte märkt av eller känt alla slag, sparkar, knuffar, slag, drag i öron, sparkar i underliv mm, det är ohyggligt hur en människa kan skada en annan så totalt och påstå att han inte tål att se blod...
Han har städat undan, troligtvis fick han hjälp.. han kontaktade inte 112, han försökte rädda sitt egna arsle istället.

Men Mumsbulle...
Rent hypotetiskt så kan ju J ramlat i duschen och slagit sig till dödliga skallskador.
Sen om det var före eller efter hon föll så olyckligt så hon fick såna skador på ryggen att hon troligtvis var förlamad i MINST benen lär vi inte få veta.
Och den spagaten hon lyckades med så hon fick såna skador i underlivet lär inte varit dålig.
För rent hypotetiskt kan allt vara möjligt...
Även att grisar kan flyga.

(Jävla idioti att inte kunna ta in att M misshandlade J till döds)

Och innan länken till SVT dyker upp igen.
Länka till rättsläkarens skriftliga utlåtande i FUP där det står att medicin var ORSAK till J's död.
Citera
2023-12-06, 04:04
Medlem
Citat:
Tack för ditt engagemang men enligt ett pressmeddelande (svt citerar) från hovrätten i anslutning till domen så verkar det som att du har fel.

"Rättsläkaren berättade att dödsorsaken var svårbedömd och att det inte kan uteslutas att kvinnan avlidit till följd av läkemedelsförgiftning"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/hovratten-andrar-tingsrattens-forsadom-fran-livstid-till-sju-ars-fangelse

Se länken ovan. Du verkar inte förstå att hovrätten som är en domstol har dragit slutsatsen att det fanns ett rimligt tvivel angående dödsorsaken och det är därför mannen blev friad för mord.

"Om man ska döma någon för att ha orsakat en annan människas död får det inte råda något rimligt tvivel om att dödsorsaken är den som åklagaren har påstått. Här fanns ett rimligt tvivel”

Du får självklart tror vad du vill men fakta är att mannen blev friad i hovrätten. Det ska dock bli intressant att få se vad HD kommer att dra för slutsats?

Återigen hänvisar du till SVT jag frågade exakt var i rättsläkarens utlåtande i FUP står det att det är svårbedömt och att det kan vara medicinförgiftning?? Visa nu detta, rättsläkaren har gjort allt vad som står i dennes makt för att utreda detta genom att ta del av forskning och expertutlåtande.

Du ska ha klart för dig att även Leif GW blev ställd av hovrättens dom och fick tänka både tre och fyra gånger innan han förstod hur de resonerat och ändå har han inga problem med att kvinnoboxarens dom i tingsrätten slås fast av HD.

Vad hade rätten kommit fram till om läkaren istället för att svara på hypotetiska frågor sagt jag svarar inte på det eftersom jag lever i verkligheten?
Det skulle ju också rent hypotetiskt kunna ha varit björnligan som kommit dit och haft ihjäl henne.

Det minsta man kan begära är att pojken döms till vållande utöver grovmisshandel om de nu ska gå på dina idolers i hovrättens dom.

Men som sagt visa var i rättsläkarens utlåtande i FUP det står att det är svårbedömt till att börja med så ska jag överväga om jag accepterar den rättsosäkerhet som är ett faktum i Sveriges domstolar idag, för att dömas till livstid i den ena och sju år i den andra liknar mest ett lotteri.
Citera
2023-12-06, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Men Mumsbulle...
Rent hypotetiskt så kan ju J ramlat i duschen och slagit sig till dödliga skallskador.
Sen om det var före eller efter hon föll så olyckligt så hon fick såna skador på ryggen att hon troligtvis var förlamad i MINST benen lär vi inte få veta.
Och den spagaten hon lyckades med så hon fick såna skador i underlivet lär inte varit dålig.
För rent hypotetiskt kan allt vara möjligt...
Även att grisar kan flyga.

(Jävla idioti att inte kunna ta in att M misshandlade J till döds)

Och innan länken till SVT dyker upp igen.
Länka till rättsläkarens skriftliga utlåtande i FUP där det står att medicin var ORSAK till J's död.

Just precis det är så det kommer att låta i domstolarna efter detta, jag högg honom visserligen med kniven men han dog av skadan i huvudet som han fick när slog det i asfalten när han föll efter knivhuggningen sedan var han full eventuell alkoholförgiftning han hade även spår av droger i blodet från cannabis och amfetamin utöver alkoholen, så eventuell förgiftning även där så min klient dödade absolut inte honom han bara karvade lite i aortan.
Citera
2023-12-06, 08:41
Medlem
Ang HR domen, ja det är klart att Ms advokat tyckte det var en mer riktig dom för hans klient, livstid mot 7år då har han ju gjort sitt jobb.
Citera
2023-12-06, 12:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Trots att jag har postat länken flera gånger tidigare så verkar du helt ha missat att SVT har citerat ur hovrättens pressmeddelande i samband med domen i HR?

Där framkommer det att rättsläkaren har berättat att dödsorsaken var svårbedömd och att det inte kunde uteslutas att kvinnan avlidit till följd av läkemedelsförgiftning.

Det går även att notera att mannens advokat var nöjd med utfallet. Har du några tankar kring detta? Varför ansåg advokaten att domen i HR var betydligt mer RIKTIG än tingsrätten?

"– Jag tycker att den här domen är betydligt mer riktig än tingsrätten. Vi ville få en frikännande dom men ett sådant här utfall låg i farans riktning, säger mannens advokat J*n N*m*n till SVT"

Varför citerar du inte rättsläkarens ord om det som du så ivrigt påstår att rättsläkaren ska ha sagt?
Citera
2023-12-07, 02:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gur
Du ska ha klart för dig att även L*if GW blev ställd av hovrättens dom och fick tänka både tre och fyra gånger innan han förstod hur de resonerat.

Tyvärr, den där mannen du hänvisar till har från tid till annan haft fel ibland när han har yttrat sig i olika rättsfall.

Har du möjligen någon länk att visa upp där han uttalar sig om det aktuella fallet i norra Sverige?

Citat:
Vad hade rätten kommit fram till om läkaren istället för att svara på hypotetiska frågor sagt jag svarar inte på det eftersom jag lever i verkligheten?
Det skulle ju också rent hypotetiskt kunna ha varit björnligan som kommit dit och haft ihjäl henne.

Du har intressanta teorier. Vet du om man har kunnat utesluta en alternativ gärningsman eller flera? Mannen och kvinnan kom väl hem vid olika tidpunkter?

Citat:
Det minsta man kan begära är att pojken döms till vållande utöver grovmisshandel om de nu ska gå på dina idolers i hovrättens dom.

Hovrätten har dragit en fullt rimlig slutsats utifrån omständigheterna och friat mannen för mord. Om du har åsikter om detta så får du faktiskt ta och rikta din kritik mot HR istället för att vara ilsken på andra skribenter.

Citat:
Men som sagt visa var i rättsläkarens utlåtande i FUP det står att det är svårbedömt till att börja med så ska jag överväga om jag accepterar den rättsosäkerhet som är ett faktum i Sveriges domstolar idag, för att dömas till livstid i den ena och sju år i den andra liknar mest ett lotteri.

Det finns faktiskt människor som blivit friade i Högsta domstolen, du verkar ha en felaktig bild av att personer som är dömda i exempelvis tingsrätten inte kan vara oskyldiga? M kan i teorin vara en sådan person?

Ingen här i tråden har heller påstått att det står i utlåtandet att dödsorsaken var svårbedömd. Däremot har hovrätten i ett pressmeddelande yttrat att rättsläkaren berättade att dödsorsaken var svårbedömd. Läs själv i länken nedan.

Citera
2023-12-07, 02:16
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egonet
Ang HR domen, ja det är klart att Ms advokat tyckte det var en mer riktig dom för hans klient, livstid mot 7år då har han ju gjort sitt jobb.

Tror du att advokaten kommer att kunna upprepa sitt jobb, dvs att försvara sin klient i HD och få honom friad för mord?
Citera
2023-12-07, 02:49
Avslutad
Citat:
Tror du att advokaten kommer att kunna upprepa sitt jobb, dvs att försvara sin klient i HD och få honom friad för mord?
Vad yrar du om?
Fallet har tagits upp i HD, nu inväntas det definitiva avgörandet.

Du kanske borde uppdatera dig lite gällande fallet, din upprepade länk är inte aktuell, snarare patetisk.

Du undrar vad GW anser om fallet?

https://www.ht.se/2023-11-19/leif-gw-persson-sana-som-han-kan-med-fordel-sitta-pa-livstid

Citat:
– Såna som han kan med fördel sitta på livstid, säger Leif GW Persson.

– I min bok så tycker jag nog att han ska dömas för mord. Hade hon inte dött då så hade hon dött vid ett senare tillfälle av samma skäl, säger han.

Var går liksom gränsen för ett mord? Det ska i någon mening vara beräkningsbart utifrån vad man har gjort och har haft för avsikt att göra, säger han.
Citera
2023-12-07, 12:06
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Varför citerar du inte rättsläkarens ord om det som du så ivrigt påstår att rättsläkaren ska ha sagt?

Hovrätten har kommit med ett pressmeddelande i anslutning till domen vilket bla SVT har uppmärksammat och där framgår detta:

Jag vet inte vad du är ute efter men inte verkar det vara fakta?
Citera
2023-12-07, 12:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ingen här i tråden har heller påstått att det står i utlåtandet att dödsorsaken var svårbedömd. Däremot har hovrätten i ett pressmeddelande yttrat att rättsläkaren berättade att dödsorsaken var svårbedömd.

Varför citerar du inte rättsläkarens egna ord om det som du så ivrigt gör gällande att rättsläkaren ska ha sagt?

Ingen är intresserad av vad du påstår att någon journalist påstår att någon annan påstår att en fjärde ska ha sagt. Citera källan med en referens till källan eller lägg ner dina lögner!

För övrigt var hovrätten inte eniga i det som du påstår att någon journalist påstår att någon annan påstår att en fjärde ska ha påstått, så det finns verkligen alla anledning att ifrågasätta ditt påstående och undvikande av direkt citering av den påstådda källan. Det är alldeles uppenbart att du vill köra viskningsleken för att försöka skapa en trådsanning av en ren lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in