Citat:
Ursprungligen postat av
marklyft100
Det du skriver är inte bara förnuftigt utan även mycket riktigt. Staten och inte minst läkemedelsbolagen (Pfizer t ex) gör multum på svaga individer. Det handlar mer om att lindra symtom än att helt bota människor. Och kan man få patienten (kunden) till att bli beroende så är det ännu mer gynnsamt för råttorna. Det blir som en slags prenumeration på mindre lidande, till ett mycket högt pris, och allt detta när det faktiskt finns mycket bättre sätt.
När det kommer till motion så kan det ta emot väldigt mycket, vilket inte är särskilt konstigt under omständigheterna. Jag vet ju själv hur det är att vara på bottens djup. Man får prova sig fram. Man mår i alla fall inte sämre av att röra på sig och när man hållit på ett tag med något man faktiskt gillar så blir det snarare tvärtom. Hårt förtjänat dopamin och endorfiner är riktigt trevligt!
Endorfinkicken träning ger är oslagbar när man lämnar gymmet. Jag vet att detta skulle vara bra och effektivt för många med ångest. Det finns som tur är läkare som skriver recept på träning. Friskis och Svettis tar bl.a. emot patienter med recept, de får träna till en betydligt lägre kostnad och det finns personal som hjälper patienterna i början med upplägg som passar just den individen.
Det finns givetvis patienter som i en akut fas kan vara i behov av bensodiazepiner, men som det ser ut nu är inte hållbart. Långvarigt bruk med generös förskrivningar av recept, som sedan leder till gravt missbruk är ingen lämplig vårdplan, det är ett vårdslöst sätt att praktisera sitt yrke som läkare. Samtliga läkare som missbrukar detta borde få sin legitimation indragen.
Missbruk av bensodiazepiner kan nästan jämföras med heroinmissbruk, och i ett desperat läge skulle dessa patienter utan tvekan sälja sin morsa för några piller. Jag säger inte alla, men de som sitter fast djupt i träsket har en högre benägenhet att gå över lik bara för att få sin daglig dos och känna ruset.