2023-12-07, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Jaha så nu är det mer synd om er än alkolister tom
Nädu ni får rycka upp er som alla andra som brukar droger
"Synd om" är väl ett gymnasieuttryck jag inte skulle använda i detta sammanhang. Du är dock väldigt inkompetent och omogen i det du skriver.
Citera
2023-12-07, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jo jag vet jag har vänner som inte klarade av att leva med ångesten längre och de ligger begravda på kyrkogården idag och de som lever självmedicinerar med alkohol eller annat.

Nu pratar vi inte om vardagsångest utan grav ångest som gör dig så handikappad så att kroppsmotorik slås ut.

Du raglar fram, kan inte stå upprätt, inte förflytta dig längre sträckor utan att ramla ihop, kan inte prata sammanhängande samt får vanföreställningar och i värsta fall syn och hörselhallucinationer.

Jag tycker också att KBT och annat som kan lindra normal vardagsångest är bättre än Bensodiazepiner alla dagar i veckan och att läkare skall vara restriktiva med förskrivningen men den typen av ångest jag tog upp här ovan som är en realitet för ett par tusen personer i det här landet borde inte nekas den enda effektiva medicinska lösningen som finns, det är inte humant någonstans.
Ja håller helt med. Jag talar om den allra mest svårbehandlade gruppen. Ex-missbrukare som lever med sjuk ångest efter heroinstopp t ex eller har extremångest av andra skäl. Utan benso finns det inga vettiga mediciner för denna grupp.
Citera
2023-12-07, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, vissa behöver medicinen. Och nej, vi tar den inte för att det är kul. Man önskar man kunde ta färre mediciner.

Har testat 42 olika psykmediciner. Så det är ju inte som man är nybörjare. Men många läkare vill ju att man ska börja om igen och se om Atarax och Lergigan funkar för 3:e gången fast man gett medicinen en ärlig chans, under lång tid och flera tillfällen.

Ja, nu finns ingen benso för natten. Det känns som de tar bort folk verkligen måste ha.

Jag tror man redan nu skapat missbrukare av sådana som med stöd av doktor kunde hantera benso. Då får de vatten på sin kvarn och säger titta så missbruksvänligt.
Min psykiatriker samt en del annan personal man känner inom psykiatrin var helt vansinniga när Nitrazepamen försvann men vad ska de göra de kan inte skriva ur något som inte finns längre och nu blir många personer lidande helt i onödan som hanterade sin medicinering helt klanderfritt och hade en betydligt bättre livskvalitet tidigare.
Citera
2023-12-07, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
"Synd om" är väl ett gymnasieuttryck jag inte skulle använda i detta sammanhang. Du är dock väldigt inkompetent och omogen i det du skriver.

Det är inte bra att gå drogad genom livet
Det kommer du med att märka någon dag
Citera
2023-12-07, 00:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Min psykiatriker samt en del annan personal man känner inom psykiatrin var helt vansinniga när Nitrazepamen försvann men vad ska de göra de kan inte skriva ur något som inte finns längre och nu blir många personer lidande helt i onödan som hanterade sin medicinering helt klanderfritt och hade en betydligt bättre livskvalitet tidigare.

Går inte att få på licens?
Citera
2023-12-07, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Ja håller helt med. Jag talar om den allra mest svårbehandlade gruppen. Ex-missbrukare som lever med sjuk ångest efter heroinstopp t ex eller har extremångest av andra skäl. Utan benso finns det inga vettiga mediciner för denna grupp.
I mitt fall så handlar det om en fysiskt obotbar sjukdom som skapar den typen av ångest.

Helst hade jag velat vara medicinfri som alla andra. Jag gillar inte ens Bensodiazepiner utan tar dem bara för att lindra symptom och kunna leva hyfsat normalt.

Har stått på Bensodiazepiner dagligen i 8 år, aldrig missbrukat min medicin och heller aldrig behövt höja dosen.

Skippar tom doser ibland om de känns onödigt att ta och förbrukar i realiteten mindre än vad min läkare skriver ut och som jag har rätt att ta i vissa perioder när kroppen fungerar.
Citera
2023-12-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Går inte att få på licens?
Nej bara Flunitrazepam men får Xanor istället som "insomningstablett" då jag inte tål Z analoger.

Funkar hyfs ihop med Iktorivil, Propavan, Theralen samt Melatonin dock.
Citera
2023-12-07, 00:37
Medlem
Om folk inte hade missbrukat benzo så hade det nog sett annorlundare ut! Bubuuu.
Citera
2023-12-07, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terranglopning
Nu råkar det vara just så att ångest till skillnad från cancer inte är dödligt utan en naturlig del av livet som man kan behöva lära sig att hantera snarare än att medicinera bort.

Bensodiazepiner skapar en ond spiral där brukaren hela tiden behöver höja dosen för att motverka toleransen som uppstår. När medicinen lämnat kroppen är ångesten bara starkare än vad den var innan. På lång sikt är det ungefär lika produktivt att medicinera med bensodiazepiner som att medicinera med heroin. Alla som använder bensodiazepiner långsiktigt utvecklar någon form av missbruksbeteende, viket jag själv har bevittnat på nära håll.

Att fasa ut dessa mediciner borde ha gjorts för längesedan. Bensodiazepiner kan möjligen användas vid akuta krisreaktioner, men även det får ses som tveksamt. Den som genomlider en akut krisreaktion kommer förr eller senare att behöva ta bort bensodiazepinerna och då möta verkligheten alldeles oavsett. Att skjuta fram den psykologiska reaktionen är knappast en lösning på den psykologiska anspänning som en akut krisreaktion innebär.

Som någon annan här skrev:

Jävla idiot!!!
Ångest dödar visst! Många dessutom, varje år.
Har man själv aldrig haft det, bara läst om det i en bok ska man fan inte yttra sig.
Håll bara käften annars spyr jag på dig din jävla besservisser till vårdpersonal.
Bläääähhhhh!
Citera
2023-12-07, 00:49
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marklyft100
Det du skriver är inte bara förnuftigt utan även mycket riktigt. Staten och inte minst läkemedelsbolagen (Pfizer t ex) gör multum på svaga individer. Det handlar mer om att lindra symtom än att helt bota människor. Och kan man få patienten (kunden) till att bli beroende så är det ännu mer gynnsamt för råttorna. Det blir som en slags prenumeration på mindre lidande, till ett mycket högt pris, och allt detta när det faktiskt finns mycket bättre sätt.

När det kommer till motion så kan det ta emot väldigt mycket, vilket inte är särskilt konstigt under omständigheterna. Jag vet ju själv hur det är att vara på bottens djup. Man får prova sig fram. Man mår i alla fall inte sämre av att röra på sig och när man hållit på ett tag med något man faktiskt gillar så blir det snarare tvärtom. Hårt förtjänat dopamin och endorfiner är riktigt trevligt!

Endorfinkicken träning ger är oslagbar när man lämnar gymmet. Jag vet att detta skulle vara bra och effektivt för många med ångest. Det finns som tur är läkare som skriver recept på träning. Friskis och Svettis tar bl.a. emot patienter med recept, de får träna till en betydligt lägre kostnad och det finns personal som hjälper patienterna i början med upplägg som passar just den individen.

Det finns givetvis patienter som i en akut fas kan vara i behov av bensodiazepiner, men som det ser ut nu är inte hållbart. Långvarigt bruk med generös förskrivningar av recept, som sedan leder till gravt missbruk är ingen lämplig vårdplan, det är ett vårdslöst sätt att praktisera sitt yrke som läkare. Samtliga läkare som missbrukar detta borde få sin legitimation indragen.

Missbruk av bensodiazepiner kan nästan jämföras med heroinmissbruk, och i ett desperat läge skulle dessa patienter utan tvekan sälja sin morsa för några piller. Jag säger inte alla, men de som sitter fast djupt i träsket har en högre benägenhet att gå över lik bara för att få sin daglig dos och känna ruset.
Citera
2023-12-07, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Då mindes jag rätt.. jag har redan pga mina diagnoser stora problem med trötthet så jag kan inte ha mediciner som gör mig trött, då lämnar jag aldrig sängen. Men kul att den fungerar för dig

Tro mig, jag är välkänd på psykakuten.. polisen ska ju envisas med att köra en dit efter vartenda suicidförsök. Ska jag träffa en psykolog via landstinget är väntetiden 3år, det jag skrev om 1års väntetid är om jag betalar ur egen ficka. Men som sagt, det är inte längre ett problem. Det är snart över och den känslan är så jävla skön..

Men snälla...

Du behövs. Du har så mkt livserfarenhet att dela med dig av. En av de klokaste debattörerna här, vars
åsikter jag värderar väldigt högt. Jag skriver sällan, läser desto mer.

Hang in there!
Citera
2023-12-07, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Det är inte bra att gå drogad genom livet
Det kommer du med att märka någon dag

Bah!
Hellre det än att inte gå genom livet alls, eller vad tycker ett smartass som du?

Och förhoppningsvis får du uppleva vad kraftig ångest gör med en människa.
NÅGON DAG.
Senast redigerad av siris 2023-12-07 kl. 01:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in