2023-12-06, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGgEqd/nytt-forsvarssamarbete-mellan-usa-och-sverige-klart

Sverige och USA har undertecknat ett nytt försvarssamarbete.

Avtalet ger amerikansk militär tillgång till svenska baser.

– Det är en historisk dag, säger försvarsminister Pål Jonsson (M) till TT i natt.

Det jag länge talat om men folk på FB skrattade åt mig. Haha Putin skrämmer skiten ur USA vänta bara tills vi har kärnvapen på vår mark.

Sverige behöver inte gå med i NATO enligt mig, står i artikeln som ni kan läsa att USA snabbt kan vara på plats vid en allvarlig kris i och med det här nya avtalet....

Haha svenskarna öppnar analen och är jätte glada just nu!

Vad tycker ni är det här goda nyheter haha?
Så, vilka amerikanska baser världen över får svensk militär tillgång till nu?

Fram med en lika lång lista.

Nehej, inte det.

Svenska politiker är världens sämsta, även när det gäller förhandlingsförmåga.
Citera
2023-12-06, 22:57
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Inte före våra korkskallar till politiker skickade vapen till Ukraina för att döda dem

Från ryskt håll hördes vaga hot redan innan detta. Ryssland klargjorde dessutom på OSSE-mötet i December 2021 att man ville se en ny världsordning, där Ryssland är den som bestämmer.
Ett av kraven va att Sverige och Finland inte skulle få gå med i Nato.
Varken Sverige eller Finland hade ens några som helst planer på detta, och inte heller att sluta några bilaterala DCA-avtal som vi ser idag.
Putin visste dock att det va en reaktion som säkerligen skulle uppstå från de nordiska länderna när invasionen började. Det va därför som man va tidigt ute för att skrämma oss.

OSSE-mötet som förebådade Rysslands invasion i Ukraina https://www.svt.se/nyheter/inrikes/motet-i-stockholm-som-forebadade-kriget

Svårt att ignorera de varningssignalerna skulle jag säga.
Citera
2023-12-06, 23:04
Medlem
TriggerDisciplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Samma fråga till dig då, skulle det vara bättre att ge tillgången av svenska baser till Ryssland istället då. Lägga sig på rygg typ??

Givetvis inte. Men det finns inget realistiskt scenario där det är en risk. Rysslands militär är svag, fastkörd i den ukrainska fronten, och Kremls geopolitiska intresse är ytterst begränsat.
Citera
2023-12-06, 23:05
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag tänkte just på det. Var är våra kärnvapen!?! Om nu amerikanerna vill vara här och ränna tycker jag minsann att de kan bjuda på lite kärnvapen också!
Varför skall 'murikanerna förse oss med kärnvapen?
Sverige hade ett utmärkt kärnvapenprogram som lades på is. Bara att återuppta.
Citera
2023-12-06, 23:10
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Varför skall 'murikanerna förse oss med kärnvapen?
Sverige hade ett utmärkt kärnvapenprogram som lades på is. Bara att återuppta.

För all del, men det går ju fortare att få saker serverade än att laga själv, så att säga.
Citera
2023-12-06, 23:14
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
För all del, men det går ju fortare att få saker serverade än att laga själv, så att säga.
Tjah... att vara egenförsörjande utan beroende på extern part är väl ändå bättre. Ingen som dikterar villkor.
Hellre egenförsörjd än att leva som parasit på andras tillgångar.
Citera
2023-12-06, 23:19
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Tjah... att vara egenförsörjande utan beroende på extern part är väl ändå bättre. Ingen som dikterar villkor.

Okej okej, nu var jag kanske inte helt seriös i min önskan om kärnvapen, men om man nu skulle satsa på att bli egenförsörjande inom det området kan det kanske vara en idé att till att börja med få ordning på sin civila kärnkraft innan man ger sig på eventuella sidoprojekt.
Citera
2023-12-06, 23:19
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ja livet är bättre om man fixar allt själv.
Och din poäng är?
Citera
2023-12-06, 23:25
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Hur många baser världen över har USA egentligen? Vet du kanske?
De två nedan ger som jag ser det ett bra svar på din fråga, kort betydligt fler än du tror.
Ron Paul's 'The High Tide' HD - 4 Ron Paul 2012 - Make the Pledge Today!
https://www.youtube.com/watch?v=gINxuBbCeXU

Kampanjvideo från Dr. Ron Paul's president försök, 700 då betydligt fler idag.

-

Australian TV ACCIDENTALLY Shows The U.S. War Menace
https://www.youtube.com/watch?v=m5uuIR4LgRI

An Australian News program was trying to demonstrate how menacing a potential adversary China is, but they kind of screwed it up. By showing a map of all the United States’ military bases in the Pacific region, along with graphics of jet fighters and overlaid with scary music, the segment wound up making the U.S. appear far more threatening militarily than anything poor little China could muster.

Se hela.
Senast redigerad av arne99 2023-12-06 kl. 23:36. Anledning: Mer text.
Citera
2023-12-06, 23:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Har tidigare postat länk till avtalet, men här kommer det igen:
https://www.regeringen.se/contentassets/9667514048894b09a02cd21fadabfec9/avtal-om-forsvarssamarbete-mellan-sverige-och-usa.pdf

De sista paragraferna tar upp omförhandling/ uppsägning.

Tack.

Omförhandling/uppsägning var rätt kass i min mening. Efter 10 år finns möjlighet till uppsägning med 1 års uppsägningstid. Det tycker jag inte är lysande. Uppsägningstiden borde finnas från början.
Generellt ett väldigt vattnigt avtal. Jag har godkänt cookies med längre text att godkänna än det där...

Sen är jag för avtalet. Effekten kommer vara mindre risk för ryskt anfall vilket väger oerhört tungt. Men vi borde ha ordnat ett starkt försvar till att börja med, och inte behövt smöra för jänkarna.
Å andra sidan borde vi inte haft så hög invandring, så flummig skola, så få poliser, så dålig energipolitik osv osv. Vi får vad vi förtjänar.
Citera
2023-12-06, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamabunny
Detta är en enorm upptrappning. Vi kommer att få förbereda oss på krig i Sverige nu

Det är ett avtal och ingen upptrappning.
Citera
2023-12-06, 23:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dinnyachef
Det ska offras så många som möjligt.
Exakt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto