2023-12-06, 20:52
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har fortfarande hopp att det ska komma nya mediciner.

Håll ut!!!!!

Det har jag också, för alla andras skull

Jag brände ut mig i ett försök att förklara min problematik för läkare som har exakt samma inställning som Terranglopning, psykiatrin är så hjärntvättade att det går inte föra ett vuxet samtal med dem. Till slut tappade jag hoppet och bad dem dra åt helvette! Kommer aldrig mer sätta min fot där igen, bättre att bara avsluta lidandet.
Citera
2023-12-06, 20:56
Medlem
Vitman-33s avatar
Tänkte bara nämna för er som verkligen bryr er att jag ringde och skällde ut SVT rätt rejält för denna artikel beroende på hur jävla falskt och ideologiskt baserad den var baserad. Den var även felstavad och det fanns inga forskningsartiklar inkluderade, inga läkarartiklar inlagda. Allt var baserat på en kärring från Socialstyrelsen som tyckte att jag citerar "Benzondiazepiner" var fel att ge till människor som lider. Ja BENZONZDIAZEPINER.
Citera
2023-12-06, 20:57
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terranglopning
Du länkar till ett videoklipp från 1917 som visar ett antal patienter som sägs ha blivit botade från shell shock. Bensodiazepiner nämns över huvud taget inte i klippet. Den första bensodiazepinen kom ut på marknaden närmare 50 år efter att klippet spelades in. Vad ville du bevisa egentligen?
Vad tror du dom fick herr expert?
Citera
2023-12-06, 20:57
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terranglopning
Du länkar till ett videoklipp från 1917 som visar ett antal patienter som sägs ha blivit botade från shell shock. Bensodiazepiner nämns över huvud taget inte i klippet. Den första bensodiazepinen kom ut på marknaden närmare 50 år efter att klippet spelades in. Vad ville du bevisa egentligen?

Men skriva ut 2 olika bensodiazepiner så man inte utvecklar beroende. För det är väl just beroendet som är problemet. Gabapentin då? De kan också lindra ångest, är ni lika restriktiva med de?
Citera
2023-12-06, 20:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged

Jag brände ut mig i ett försök att förklara min problematik för läkare som har exakt samma inställning som Terranglopning, psykiatrin är så hjärntvättade att det går inte föra ett vuxet samtal med dem. Till slut tappade jag hoppet och bad dem dra åt helvette! Kommer aldrig mer sätta min fot där igen, bättre att bara avsluta lidandet.

Man blir sjuk av att ha med dem att göra. De jag går till anser att jag är kroniskt sjuk, de skriver ut mediciner och kollar så att jag lever en gång om året. Har varit med om så mycket sjukt i psykiatrin, vissa saker skrattar man t o m åt. En gång fick en psykolog ett psykbryt på mig och stod och gallskrek, självklart trodde andra vårdgivare att någon patient fått spel och de skulle komma och ta bort patienten, de kom springande och såg att det var hon som skrek, de hade ingen aning om vad de skulle göra, de stod där och ryckte lite på axlarna (Ingen kollade att jag var OK heller). Man blir kränkt i djupet av sin mänsklighet av dem. Det är verkligen inte nyttigt. Jag tror inte folk fattar hur barnsliga de är.
Citera
2023-12-06, 21:01
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:

Jag får nu Topiramt som är en anti epileptiska medicin som är en Gaba agonist mm. Den är nyligen uppfunnen och ska hjälpa mot PTSD mm men är inte en benzodiazepin, har nyligen börjat med den. Men har som vanligt mkt mer biverkningar än dom klassiska bensodiazepinerna. Men tänker ändå pröva iaf.
Citera
2023-12-06, 21:06
Medlem
MoLoKs avatar
Ingen behöver benso. Det gick bra innan det fanns. Finns ingen forskning på att benso räddar liv.

Bensotorskar är det mest gråtmilda och patetiska som finns.

Ingen som slutat med benso försvarar det.

Alla som använder benso tror ingen märker när de spårar. Men alla ser.

Källa: har räddat bensotorskar sen 2010
Citera
2023-12-06, 21:06
Medlem
Citat:
Så erbjud dessa individer ett alternativ då som inte är lika skadligt i längden..

Det kan ni inte? Nej, jag misstänkte det.

När det handlar om psykisk ohälsa så är det extremt viktigt att patienten själv tror på behandlingen, det är nog i de allra flesta fall viktigare än att medicinen faktiskt fungerar och gör det den ska. Om patienten har en medicin som den tror på, tror fungerar och så kommer nån läkare och tar ifrån hen medicinen så kan det vara som att släcka det sista hoppet den personen har. Fullständigt livsfarligt.

Men för all del, ta fram ett mindre skadligt alternativ och slussa över patienter att använda den medicinen istället. Det måste dock göras INNAN man tar bort någon medicin.

Det finns effektiva behandlingar som är mindre skadliga i längden: bland annat SSRI, terapi och andra metoder där forskning fortfarande pågår men resultaten hittills är lovande (jag nämnde psykedelisk terapi tidigare). Är det en quick fix som botar i ett svep? Nej! Är det bättre än långsiktig behandling med benso? Ja, allting tyder på det givet att bensodiazepiner faktiskt förvärrar ångestproblematik på sikt.

Bensodiazepiner gör absolut mer skada än nytta i det långa loppet. För patienter som stått på benzo i 30-40 år är läget kanske annorlunda. Då finns det andra parametrar att ta hänsyn till. Det är därför Socialstyrelsen pratar om just en gradvis utfasning och inte om ett abrupt stopp.
Citera
2023-12-06, 21:07
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Ingen behöver benso. Det gick bra innan det fanns. Finns ingen forskning på att benso räddar liv.

Bensotorskar är det mest gråtmilda och patetiska som finns.

Ingen som slutat med benso försvarar det.

Alla som använder benso tror ingen märker när de spårar. Men alla ser.

Källa: har räddat bensotorskar sen 2010
Innan benso fanns Barbiturater så nej fel desståvärre.
Citera
2023-12-06, 21:09
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Innan benso fanns Barbiturater så nej fel desståvärre.

Hur många har du hjälpt trappa din lilla nolla?
Citera
2023-12-06, 21:09
Medlem
KJosefs avatar
Benzo ska användas akut och det ska administreras av vårdpersonal. Det ska inte skrivas ut på recept någonsin om inte patienten är terminalt sjuk och på väg att dö.
Citera
2023-12-06, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Men skriva ut 2 olika bensodiazepiner så man inte utvecklar beroende. För det är väl just beroendet som är problemet. Gabapentin då? De kan också lindra ångest, är ni lika restriktiva med de?

Fast så fungerar det inte alls. Byter man ut en bensodiazepin mot en annan så utvecklar brukaren ett korsberoende i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in