2023-12-06, 19:03
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terranglopning
Om jag skulle ge heroin till en person med PTSD och sedan fråga honom om han anser att heroin är en bra behandling för hans åkomma så skulle han givetvis svara ja. Det är det som är själva kärnan i problematiken här.

Majoriteten av alla indignerade inlägg i tråden kommer från bensotorskar vars högsta prioritet är att säkerställa en fortsatt tillgång till bensodiazepiner. De, som många andra patienter inom psykiatrin, förstår inte sitt eget bästa.
Så heroin är bättre än benzodiazepeiner enligt dig?
Citera
2023-12-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Så heroin är bättre än benzodiazepeiner enligt dig?

Om det är den slutsatsen du drar av mitt inlägg så kan jag inte hjälpa dig mer tyvärr.
Citera
2023-12-06, 19:05
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Om det är den slutsatsen du drar av mitt inlägg så kan jag inte hjälpa dig mer tyvärr.
Jag har inte bett dig om hjälp, jag ställde dig en fråga.
Citera
2023-12-06, 19:06
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Du verkar blanda ihop tillfällig symptomlindring med behandling.

Om jag skulle ge heroin till en person med PTSD och sedan fråga honom om han anser att heroin är en bra behandling för hans åkomma så skulle han givetvis svara ja. Det är det som är själva kärnan i problematiken här.

Majoriteten av alla indignerade inlägg i tråden kommer från bensotorskar vars högsta prioritet är att säkerställa en fortsatt tillgång till bensodiazepiner. De, som många andra patienter inom psykiatrin, förstår inte sitt eget bästa.

Låt mig gissa.. du jobbar på psykiatrin?
Samma vidriga inställning som alla som jobbar där..
Citera
2023-12-06, 19:17
Medlem
Sluta med sosseriet, så mår alla bättre. Inga babbar och ett homogent samhälle. Jag tror väldigt många skulle må bättre då.
Citera
2023-12-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Låt mig gissa.. du jobbar på psykiatrin?
Samma vidriga inställning som alla som jobbar där..

Jobbar inte inom psyk men har gjort delar av min AT där.

Exakt vad är vidrigt? Om det vore så att patienter inom psykiatrin faktiskt visste sitt eget bästa så skulle all psykofarmaka finnas fritt tillgänglig på apotek.

Jag tycker jag håller en stringent argumentation som är grundad i fakta. Du måste väl hålla med om att bensodiazepiner inte botar ångest utan endast skjuter fram problemet, vilket i sig genererar ännu mer ångest? Det säger sig självt att det är kontraproduktivt i längden givet att den förskrivna dosen inte kan höjas i all oändlighet.
Senast redigerad av Terranglopning 2023-12-06 kl. 19:49.
Citera
2023-12-06, 19:56
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:

Exakt vad är vidrigt? Om det vore så att patienter inom psykiatrin faktiskt visste sitt eget bästa så skulle all psykofarmaka finnas fritt tillgänglig på apotek.

Jag tycker jag håller en stringent argumentation som är grundad i fakta. Du måste väl hålla med om att bensodiazepiner inte botar ångest utan endast skjuter fram problemet, vilket i sig genererar ännu mer ångest? Det säger sig självt att det är kontraproduktivt i längden givet att den förskrivna dosen inte kan höjas i all oändlighet.

Det var extremt tydligt att du är vårdpersonal.

Det är vidrigt att ni har inställningen att ni vet bättre än patienten i alla lägen. Att ni inte fattar att ingen bok i världen kan sammanfatta alla människor, att alla är olika och fungerar på helt olika sätt. Att ni tror att ni kan mediciner och hur de fungerar, trots att inte ens läkemedelsföretagen och forskarna vet hur det fungerar utan bara jobbar med kvalificerade gissningar.

Jag pratade inte om medicinerna utan om din inställning och syn på patienterna. Personligen har jag aldrig tagit Benzo eller någon annan tung medicin eller drog i hela mitt liv så jag kan inte svara på vilka effekter den medicinen har. Det jag vet är att andra vittnar om att det fungerar och att man aldrig ska ta ifrån någon någonting som fungerar utan att erbjuda nånting med likvärdig effekt, oavsett om effekten är äkta eller placebo.
Citera
2023-12-06, 19:59
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:

Då skjuter ni problemet vidare i så fall. Patienten går istället till darknet eller gatan och löser läkemedel. Vad händer med den personen som ropa på hjälp då? Personen riskerar bli av med arbete, bostad, vänner och familj och på köpet få kontakt med langare.

Håller delvis med dig dock i att de inte är en långsiktig lösning, men man pratar inte om skadorna av långsiktigt bruk. De kanske är nåt ni bör lyfta mer i så fall.

Sen borde de väl gå att skriva ut två olika benzo, stesolid en vecka, ikto en vecka osv osv för att inte utveckla beroende av ett specifikt läkemedel. Fick själv stilnoct och imovane på de sättet en gång och de var inga konstigheter att sluta med de efter 1 år. Borde funka samma med benso.

SSRI är skit och funkar inte på många. Tvärtom går man upp i vikt, blir känslokall, zombie och massa biverkningar på dom med.

Om man nu ska ta bort svensk benso så kanske man ska forska fram nåt nytt preparat först. Om alla patienter som idag har benso och haft de länge plötsligt blir av med det, då riskerar man deras hälsa genom att dom lär söka sig efter andra preparat. Jag kom själv över Phenibut som ska vara verksamt på Gaba receptorn. Men Phenibut har extrem AT om man tar de dagligen.

Sen oavsett om man plockar bort dom så kommer dom serbiska fortfarande finnas i landet i överflöd
Citera
2023-12-06, 20:01
Medlem
cerns avatar
Tycker de ska byta ut viss Benzo mot Tram helt klart!

Tram hjälper rejält mot ångest och du blir inte ett komplett psycho om du råkar blanda med alkohol.
Sen blir du mera skärpt och klart, går utmärkt att köra på.
Citera
2023-12-06, 20:03
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Ja, hela 270 personer om året får en cannabis psykos i Sverige…
Har du läst bipacksedeln på ett benzo-ask någongång, hade en bekant som slutade andas i sömnen sorgligt nog för att han hade blandat benzo med alkohol.
Det jag menade var att de som brukar cannabis inte ska behöva bli straffade för dessa 270 personer som troligtvis missbrukat cannabis.
Nästan 1000 personer dör av piller varje år antingen medvetet (självmord) eller omedvetet som min gamla bekanta gjorde.
Hur många dör av cannabis varje år?
Självklart är själva rökningen skadlig men då borde även tobak förbjudas.

Det är inte så att jag saknar erfarenhet av cannabis. Det kan ge grym ångest och paranoia, det är inte ens ovanligt. Behöver ju inte vara så att man drabbas av psykos för det. Men nojja är väl helt normalt av cannabisbruk. Verkligen inget att bruka under akut ångest.

Vad jag vet dör inga av cannabisbruk. Vad det nu har med saken att göra. Med det sagt är jag ingen legaliseringsförespråkare, men jag tycker att personligt bruk och kanske till och med odling för personligt bruk borde vara lagligt.

Benzo kan nog behövas men jag läser oxå här om vilket helvete det är att ta sig ur. Och flödderfolk är bra knepiga.
Citera
2023-12-06, 20:06
Medlem
dialektikers avatar
Benzo hjälper mig nu med smärta (tarmproblem). Tar dem bara vid vidrig smärta ihop med Alvedon.
Mycket bättre än att ta typ Citodon, som förstör magen helt samt kan vara MER beroendeframkallande.

Har tagit dem vid behov i åratal (Oxascand eller Stesolid).
Låt läkare som behandlar sina patienter ta besluten kring mediciner. Läkarna är de som har kompetensen.
De är ju väldigt restriktiva med den här typen av medicin idag, redan.
Är det missbruket man vill komma åt, så gör man det inte genom att socialstyrelsen utformar nya riktlinjer mot benzopreparat reglerade av läkare till patienter med dessa behov.
Citera
2023-12-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Då skjuter ni problemet vidare i så fall. Patienten går istället till darknet eller gatan och löser läkemedel. Vad händer med den personen som ropa på hjälp då? Personen riskerar bli av med arbete, bostad, vänner och familj och på köpet få kontakt med langare.

Håller delvis med dig dock i att de inte är en långsiktig lösning, men man pratar inte om skadorna av långsiktigt bruk. De kanske är nåt ni bör lyfta mer i så fall.

Sen borde de väl gå att skriva ut två olika benzo, stesolid en vecka, ikto en vecka osv osv för att inte utveckla beroende av ett specifikt läkemedel. Fick själv stilnoct och imovane på de sättet en gång och de var inga konstigheter att sluta med de efter 1 år. Borde funka samma med benso.

SSRI är skit och funkar inte på många. Tvärtom går man upp i vikt, blir känslokall, zombie och massa biverkningar på dom med.

Om man nu ska ta bort svensk benso så kanske man ska forska fram nåt nytt preparat först. Om alla patienter som idag har benso och haft de länge plötsligt blir av med det, då riskerar man deras hälsa genom att dom lär söka sig efter andra preparat. Jag kom själv över Phenibut som ska vara verksamt på Gaba receptorn. Men Phenibut har extrem AT om man tar de dagligen.

Sen oavsett om man plockar bort dom så kommer dom serbiska fortfarande finnas i landet i överflöd

Ja, om patienter väljer att köpa narkotika på svarta marknaden så är det inget som går att förhindra. Problematiken för individen är dock densamma oavsett om det handlar om lagligt förskrivna mediciner eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in