2023-12-06, 17:24
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
En sak förresten som tycks ha förändrats sedan några månader tillbaka : Tycks inte vara några fångutväxlingar längre mellan Ukr/Ryss längre !

Inte har det iallafall rapporterats om det..

Ukraina vill växla fångar, det är ryssarna som vägrar. Kan ha med kommande kampanj för presidentvalet att göra. Fångarna har ju en hel del att dela med sig av vad de varit med om i armén och Ukraina. Kreml vill ju tona ned allt negativt, senaste tiden har man gett sig på soldatmammor och soldatfruar. I ryssland är oroliga mammor och fruar "utländska agenter".
Citera
2023-12-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Mycket glädjande nyhet. Dom två piloterna i det nedskjutna SU-24M (bomber) är dödade.

Dom skall få (S)ota för sina övergrepp.

De bästa ryska piloterna är döda piloter.

Dom har sig självt att skylla , men vad säger tjocka släkten?
Det var mycket glädjande.

Men vad var det som fick dem att flyga så nära Odessa?

Eller har Ukraina fått dit nytt något nytt LV med extra räckvidd? Jag kan inte minnas att ryska bombplan skjutits ner där tidigare.
Citera
2023-12-06, 17:37
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ukraina vill växla fångar, det är ryssarna som vägrar. Kan ha med kommande kampanj för presidentvalet att göra. Fångarna har ju en hel del att dela med sig av vad de varit med om i armén och Ukraina. Kreml vill ju tona ned allt negativt, senaste tiden har man gett sig på soldatmammor och soldatfruar. I ryssland är oroliga mammor och fruar "utländska agenter".

När du skriver det på det sättet som du gör.., så kan jag vid första anblick bli att tänka på att Putin & co.. ser på de ryska fångarna som desertörer. Dvs man kommer inte att få någon större framtida nytta utav de, om de kommer tillbaka. Kan rent av bli kontraproduktivt om de skall ut i fält igen. Speciellt om de har blivit korrekt behandlade, och kan då jiddra om sina besvikelser i fält.

Så kan det vara..
Citera
2023-12-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Det var mycket glädjande.

Men vad var det som fick dem att flyga så nära Odessa?

Eller har Ukraina fått dit nytt något nytt LV med extra räckvidd? Jag kan inte minnas att ryska bombplan skjutits ner där tidigare.

Det diskuteras att det kan vara Patriot men troligen har Ukraina, dom är skickliga, förfinat sina gamla luftförsvarsystem. Ryssland tvingas nu förhålla sig till detta.
Citera
2023-12-06, 17:51
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men man kanske slösar på granaterna. Mongolen verkade inte fit for fight innan explosionen.
Ett par grejer har jag sett bland dem. Många av dem försöker spela döda för att sen springa när det blir mörkt. En annan orsak som jag tror är att de inte får livsmedel och vatten, när HIMARS spränger deras lager hej vilt.

Du blir helt utmattad om du inte får runt 3 till 5000 kalorier per dag i vintertid. Värre blir det om det blir kallare.Då behöver du mer energi.
Citat:
How many calories should I eat in winter?
Under sedentary conditions in the cold, requirements may range from 3,632 to 4,317 kcal/d or about 46 to 57 kcal per kg body weight per day. In more highly strenuous circumstances in the cold, requirements of 4,200 to around 5,000 kcal/d, or 54 to 62 kcal per kg body weight per day, may be required.
Citera
2023-12-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Helt galna förluster ryzzlan tar. Liknar sälklubbning.

Jag litar faktiskt mer på Lars Berns analys.
I alla riktiga krig dör ca 90 % som kanonmat från artilleri.
Ryssland har ett stort övertag, när det gäller kanoner.
Garanterat är Ukrainas förluster mycket större än Rysslands, just för ryssarnas klara övertag med artilleri.
Citera
2023-12-06, 18:20
Medlem
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/18c68aa/ilya_kiva_terminated_in_odintsovo_moscow_oblast/

Ytterligare en satanist plockad utanför Moskva. Stod och ylade på propaganda-TV att väskbajsaren borde slå ut Kiev med kärnvapen.
Senast redigerad av Kukilon 2023-12-06 kl. 18:37.
Citera
2023-12-06, 18:28
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Fast det du säger är inte alls sannolikt. Det kan ett litet barn räkna ut med röven att det skulle bli ett jävla liv kring de döda civila som lämnades på det sättet. Finns ingen anledning att för det första ha ihjäl civila på det sättet och om man nu haft det lämna dem på det sättet om man inte vill åstadkomma något med det. Säger inte att ryssarna inte har kapacitet att begå dessa ondskefulla gärningar men det har Ukraina (eller USA för den delen) också. Så det kokar ned till. Vad ville man åstadkomma? Ville ryssarna skicka signaler? Ville Ukraina få världens sympati? I slutändan vet vi vilka som vann stort på Bucha… och det var inte Ryssarna på något sätt. Men som sagt, jag påstår inte något mer än att det känns jävligt dumt och osannolikt. Var jag Ryssland hade jag inte gjort Bucha. Vore jag Ukraina så hade jag möjligen övervägt detta som ett led i propagandan som skulle ge det ofantliga stöd som sedan mobiliserades. Sen får alla göra sin egen sannolikhetskalkyl.
”Var jag Ryssland hade jag inte gjort Bucha”. Vad tror du historian om detta krig kommer visa. Din lilla boss ska vara jävligt glad att ledarna i Väst är förnuftiga och sansade människor. I samma andetag idioten ylade om kärnvapen skulle han fått en peacekeeper i häcken.
Citera
2023-12-06, 18:32
Medlem
donald12s avatar
En äcklig ryzz klövs i två delar av en granat. Ser ut som att han kunde fundera ett tag över sitt beslut att åka till Ukraina.

Märkligt han inte dog direkt när han klövs
https://twitter.com/UkraineINtoucH/status/1732102738085875756?t=NTipUOWowFBFqP7-kSpoSg&s=19
Citera
2023-12-06, 18:34
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jag litar faktiskt mer på Lars Berns analys.
I alla riktiga krig dör ca 90 % som kanonmat från artilleri.
Ryssland har ett stort övertag, när det gäller kanoner.
Garanterat är Ukrainas förluster mycket större än Rysslands, just för ryssarnas klara övertag med artilleri.

Ukraina har varit duktig på att slå ut ryskt artilleri, troligt att Ukraina har mer artilleri än ryssen nu.

Man har dessutom slagit ut det på större avstånd än den ryska räckvidden.
Citera
2023-12-06, 18:37
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Just nu pågår något utanför slagfältet som garanterat kommer att hålla krigsförbrytaren Putin sömnlös på nätterna, mer än slakten på ryssar i Avdiivka. Priset på olja och naturgas faller kraftigt idag. Oljan är i negativ trend och har brutit stödet, dvs sannolikt med ytterligare nedställ. Likaså med naturgasen.

Detta trots att Ryssland och Saudiarabien kom överens om att minska produktionen för att manipulera oljepriset. Vad som hänt är att USA steppat upp, producerar olja på rekordnivåer och flödar marknaden med olja. Ryssland får riktigt stora problem nästa år om oljepriset fortsätter att falla.
Citera
2023-12-06, 18:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
En äcklig ryzz klövs i två delar av en granat. Ser ut som att han kunde fundera ett tag över sitt beslut att åka till Ukraina. Märkligt han inte dog direkt när han klövs
https://twitter.com/UkraineINtoucH/status/1732102738085875756?t=NTipUOWowFBFqP7-kSpoSg&s=19

Putin måste verkligen hata sitt eget folk som utsätter dem för detta.

Grym video i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in