2023-12-06, 15:17
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Hela ditt resonemang bygger på det felaktiga antagandet att ryssarna drog sig tillbaka frivilligt. Faller det antagandet, vilket det gör då ryssarna drog sig tillbaka efter att ha misslyckats militärt, så håller Ukrainas version men inte Rysslands. Och, som sagts så många gånger förut, vill Ryssland ha fred så kan de få det direkt. De behöver bara dra sig tillbaka till 1991 års gräns, Ingen kommer att anfalla Ryssland över denna. Ny flottbas kan de väl bygga vid Sotji. Med andra ord, Ryssland vill ha krig då de fortsätter sitt angrepp på och ockupation av Ukraina eller del därav.

Det är inte ett antagande och varken du eller jag vet om det är riktigt eller inte. Jag för bara fram vad andra sidan gjort gällande. Rent logiskt så är det ju lättare att få ihop Rysslands narrativ om händelserna kring fredssamtalen än det som vår sida för fram.
När det gäller Krim så börjar väl de mest inbitna Ukraina-supportrarna också inse att det aldrig kommer tillhöra Ukraina igen. Finns inget som helst folkligt stöd för det. För att det ska kunna hända så måste man etniskt fullständigt rensa Krim och flytta in nya Ukrainare som aldrig bott där. Lär inte hända så släpp det där nu.
Citera
2023-12-06, 15:26
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Det är inte ett antagande och varken du eller jag vet om det är riktigt eller inte. Jag för bara fram vad andra sidan gjort gällande. Rent logiskt så är det ju lättare att få ihop Rysslands narrativ om händelserna kring fredssamtalen än det som vår sida för fram.
När det gäller Krim så börjar väl de mest inbitna Ukraina-supportrarna också inse att det aldrig kommer tillhöra Ukraina igen. Finns inget som helst folkligt stöd för det. För att det ska kunna hända så måste man etniskt fullständigt rensa Krim och flytta in nya Ukrainare som aldrig bott där. Lär inte hända så släpp det där nu.

Krim
7 februari stormade maskerade beväpnad trupp det lokala parlamentet i Simferpol.
De släppte sedan in en kille vid namn Sergej Aksionov. Han är idag guvernör på Krim.

Sergej ledde 2014 ett parti som hade fått 3 av 100 platser vid 2010 års val.
Sergej ledde sedan en omröstning med ledamöter som tvingats dit.

2 val/beslut skulle fattas.
Om vem som ska vara premiärminister och en folkomröstning som skulle hållas 3 veckor senare.
Snabba puckar!
Ingen utomstående fick närvara vid omröstningarna. Ingen insyn där inte.
Hur många ledamöter hade tvingats dit? Tillräckligt antal för ett beslut?
Allt under belägring och vapenhot!

Undrar du hur valresultatet gick?

Men vi behöver inte gå så här långt.
1991 erkändes Ukrainas internationella gränser. Av Ryssland också.

Det som hände 2014 med gröna män, är inget annat ett brott.
Frågor på det?

Edit. Du visste inte detta eller hur?(så klart att du visste, för det är en kopia på vad du redan fått av mig) Eller du ville bara visa hur korkad du är?

Visst är "Vi" bra på "vår" sida?
Senast redigerad av Area55 2023-12-06 kl. 15:30.
Citera
2023-12-06, 15:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

När det gäller Krim så börjar väl de mest inbitna Ukraina-supportrarna också inse att det aldrig kommer tillhöra Ukraina igen. Finns inget som helst folkligt stöd för det.
Tror du på detta också efter ett konstaterat illegalt val?
https://www.brookings.edu/articles/five-years-after-crimeas-illegal-annexation-the-issue-is-no-closer-to-resolution/

Varför skrämde de iväg västerländska valobservatörer om det var ett val som var helt korrekt?
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum#OSCE_and_UN_absence
Citera
2023-12-06, 15:28
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vet du hur mycket soldater och material som Ryssland förlorade på ormön? Då det ligger väldigt utsatt och de förlorade MOSKVA i området så de hade ingen som helst möjlighet att försvara den effektivt. Deras fartyg kunde inte ta sig i närheten så att ge förnödenheter på ön var omöjligt.

Det var därför de gav upp ön. Tro inte på rysk propaganda.

Inget fishy alls. När Butja-massakern genomfördes så var ryssarna fortfarande säkra på att Kyiv skulle falla inom kort. Därav skulle Butja och omkringliggande områden kunna städas upp av rysk Rosgvardiya utan att någon västerlänning skulle märka något.

Ukraina tog tillbaka Butja med våld innan ryssarna hann städa upp. Så det finns inget Fishy med historien så länge man inte går på rysk propaganda. Som de där att liken rör på sig i backspeglarna. Den ryska propagandan var patetiskt och den försvarades av pro-ryssar även efteråt av någon jävla anledning.

Fast det du säger är inte alls sannolikt. Det kan ett litet barn räkna ut med röven att det skulle bli ett jävla liv kring de döda civila som lämnades på det sättet. Finns ingen anledning att för det första ha ihjäl civila på det sättet och om man nu haft det lämna dem på det sättet om man inte vill åstadkomma något med det. Säger inte att ryssarna inte har kapacitet att begå dessa ondskefulla gärningar men det har Ukraina (eller USA för den delen) också. Så det kokar ned till. Vad ville man åstadkomma? Ville ryssarna skicka signaler? Ville Ukraina få världens sympati? I slutändan vet vi vilka som vann stort på Bucha… och det var inte Ryssarna på något sätt. Men som sagt, jag påstår inte något mer än att det känns jävligt dumt och osannolikt. Var jag Ryssland hade jag inte gjort Bucha. Vore jag Ukraina så hade jag möjligen övervägt detta som ett led i propagandan som skulle ge det ofantliga stöd som sedan mobiliserades. Sen får alla göra sin egen sannolikhetskalkyl.
Citera
2023-12-06, 15:29
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:

Av alla överjävliga korkade saker som förs fram är nog att ryzzarna skulle backat av god vilja ett av de mest skrattretande. Hur jävla dum får man tro att någon annan är? Finns inte en chans att du är så korkad så du tror på det själv. Då skulle du inte kunna sätta ihop meningar. Du sitter alltså och blåljuger. Du pissar på massaker-offrens gravar genom att framföra lögnen om att massakern aldrig hänt. Hur kan du somna om nätterna? Mördare!
Citera
2023-12-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Sluta dra ett extremt löjets skimmer över dig själv och forumet med att påstå att du
" är på vår sida.."
Du är antingen ryzz eller quisling.

Att ryzzland ljuger om allt, även om fredssamtalen, vet ju alla om, det är allmän kunskap, saknar du allmän kunskap?
Löjets sken står du för. Även om det finns andra som också anstränger sig för att dra löjets sken över sej.
Citera
2023-12-06, 15:30
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Antaganden kan vara mer eller mindre rimliga. Med tanke på det ryska militära misslyckandet är ett frivilligt tillbakadragande osannolikt. Och visst tror man på ryska lögner blir det lättare att tro på andra ryska lögner, då kan de till och med någon gång kanske hålla ihop logiskt. även om det är osannolikt då det är svårt för lögnare att få ihop sina berättelser. Särskilt när man kör den ryska varianten, "här är min första lögn, tror du inte på den så har jag en ny, och en ny, och en ny ...". Du vet väl hur man vet att en ryss ljuger? Han öppnar munnen.

Vad gäller Krim menar du som att Ryssarna utför etnisk rensning och etniskt övertagande lite överallt och har gjort så i flera hundra år? Om det är ok för Ryssland, varför skulle det inte vara ok för Ukraina? Världen skulle vara en tryggare plats om alla ryssar tvingades tillbaka till Ryssland, på samma sätt som ryssarna gjorde med tyskarna efter VK 2. Så ryssarna har ju full förståelse för konceptet i alla fall. Sen kan man tycka det är fel, men så länge ryssarna beter sig som de gör så kanske man får acceptera det som en lösning för att undvika fler krig.
Citera
2023-12-06, 15:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Var jag Ryssland hade jag inte gjort Bucha.[/b] Vore jag Ukraina så hade jag möjligen övervägt detta som ett led i propagandan som skulle ge det ofantliga stöd som sedan mobiliserades. Sen får alla göra sin egen sannolikhetskalkyl.
Fast nu är ju inte du Ryssland.

Nu genomförde Ryssland Butja då det finns både film och vittnesuppgifter på morden. De vet till och med vilket förband och vilka soldater som genomförde det.

Sedan kan man diskutera om order kom från högre ort eller inte. Men det verkade som att många av förbanden agerade på eget bevåg.

Som morden av den ukrainske vakten på bilfirman i området kring Butja. Den kan du inte försvara då bevisen är överväldigande.
https://www.thedailybeast.com/new-video-shows-russian-troops-gunning-down-unarmed-civilians-at-ukraine-car-dealership
Citera
2023-12-06, 15:33
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Visst lär det hända De som Putin flyttat in utifrån kommer att anpassa sig eller att lämna . Kvar blir krimtartarerna samt en blandning av återflyttande ukrainare . Ukraina lär dessutom inte tillåta dubbla medborgarskap så vill du stanna blir det som ukrainsk medborgare eller som andra klassens medborgare .

Dessutom om det inte finns några ukrainare på krim varifrån kommer då motståndsmännen/kvinnorna ifrån ? Är det en rysk myt att ukrainska kvinnor förgiftar ryska soldater ? Är det en rysk propagandalögn för att dölja att ryska soldater hellre förgiftar sug med stryknin och arsenik istället för att strida
Citera
2023-12-06, 16:00
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Pinsamt låg nivå du måste sänka dig till när du inte längre bara kan bemöta argument sansat. Din argumentationsteknik bygger främst på ad hominem, halmgubbar och motte-and-bailey.

Återigen så är jag inte bakom någon. Inte Ryssland och definitivt inte ett väst med Biden i spetsen. Försöker bara föra ett resonemang. Hoppas ni också kan begripa att i krig så finns det få riktiga bevis för något. Vi lever i tider då både bild och videobevis inte längre är värt särskilt mycket. Satellitbilder som visar döda kroppar på en gata i Bucha hade jag kunnat fejka på egen hand till och med. För mig väger det logiska tyngre och för mig är vissa av de brott, bl.a. Bucha, helt ologiska.

Nej, du..inte ologiska. Sedan så förutom satellitbilder så är det vittnen, lägg även på att man samlat på sig mängder utav tele-data. Bla NYT gjorde ett sanslöst jobb med det : https://www.youtube.com/watch?v=IrGZ66uKcl0&ab_channel=TheNewYorkTimes

Inte för att det spelar ngn roll för en så "neutral" skribent som dig..

Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Ja vad ska man säga, hjärntvättade sen födseln. En sak är säker, Ukraina behöver mängder med ammunition.

Så är det : https://www.youtube.com/watch?v=oA7P5l9CNUg&ab_channel=IsmaelAlonso
Citera
2023-12-06, 16:03
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Tror man resonerade att man på detta detta sätt gav lite och visade god vilja. Vore ju dumt av dem också att lämna områden som de eventuellt ville förhandla om. Känns ganska rimligt om man tänker efter.
Vad finns det egentligen att förhandla om?
Ukraina har i Minsk-avtalet redan en gång förhandlat och bytt land mot fred.
-Fred som Ryssland sedemera bröt för att återuppta sitt erövringskrig.
Citera
2023-12-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Mmmm du bort inte i Sverige va!

När man läser vad du skriver så förstår man varför Sverige sjunker som en sten i rankingen jämfört med andra länder i Pisa statistiken!
Du förnekar att det är på det sättet? Du förnekar att det jag skriver är sant?

Oförlåtligt.
Senast redigerad av reservkonto1234 2023-12-06 kl. 16:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in