2023-12-06, 12:50
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister
Då är landsbygden död. Ungdomar överger landsbygden. Finns ingen framtid där.

Sen kan inte jägare klara sig mot motståndare som skjuter tillbaka. Jägare skjuter mot försvarslösa djur. Gängen är vana att skjuta under krigsliknande konflikter. Titta bara på Jackie Arklöv som lätt utmanövrerade två poliser.

Sedan har gängen tillgång till flera olika sorters vapen. Automatvapen och handgranater i kombination är mycket starkare än bara automatvapen.

Hur försvarar du dig när en handgranat kommer in genom fönstret?

Nej, svenska män är pinsamma. Ungefär på Åsa-Nisse nivå. Så här kommer det se ut när svenskarna ska försvara landsbygden om 20 - 50 år.

https://www.youtube.com/watch?v=YEs-Idno4Os

Du har inte gjort någon som helst militärtjänstgöring kan jag med lätthet se i dina fantasier.

Flera vapen? Du behöver vara duktig på ett enda som du skjutit in väl, då är du överlägsen.
Automateld är värdelöst, handgranater används för att rensa värn o andra posteringar.

Att försvara i områden där man jagat djur i 10-30 år innebär man har stor lokal kännedom och kan med lätthet ta ut en främling samt skyndsamt gräva ner den.
Du vet ingenting.
Citera
2023-12-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag skulle dock undvika dessa automatvapen för att glida under radarn.

Automatvapen är fortfarande inte tillåtet, så du behöver inte undvika dom på något speciellt sätt.
Citera
2023-12-06, 12:58
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Svensk civilbefolkning har aldrig varit helt avväpnad, men när gemene man (folk som tagit jägarexamen) kan köpa vapen som AR-15 och G3 (AK4) och, till skillnad från Hemvärnssoldater, ha hela vapen med ammunition hemma, så ger det civilbefolkningen ett större våldskapital.

Staten med Polisen har visat att de inte kan skydda civilbefolkningen mot kriminella invandrargäng som stjäl, våldtar, skjuter och spränger.

Kan man se en utveckling från att gamla jaktlag som brukade samlas för att jaga vilt mer och mer blir som medborgargarden där klungor av familjer och vänner skyddar sig själva och varandra med dessa mer "militärliknande" vapen, då staten inte kan uppfylla denna plikt längre?

Du som har en AR-15 eller liknande, är det verkligen bara för jakt?
Utseendet påverkar inte eldkraften.
Blir inget större "våldskapital" med dessa typer av vapen.

Skulle själv inte köpa ett sådant eftersom jag föredrar ett vackert vapen när jag jagar men jag missunnar ingen annan att köpa AR 15 och liknande bössor.
Citera
2023-12-06, 13:01
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Automatvapen är fortfarande inte tillåtet, så du behöver inte undvika dom på något speciellt sätt.
Alltid trevligt med autister som märker ord i forumet.
Citera
2023-12-06, 13:15
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Betyder det att kravet på 5-skotts magasin finns kvar?

Något sådant krav har aldrig funnits annat än vid jakt.

Alla gevärsmagasin för 10 eller färre patroner samt pistolmagasin för 20 eller färre patroner är helt licensfria och kan handlas på samma premisser om man köper mjölk på Ica.

Större magasin får endas inhandlas av den som har vapenlicens för ett vapen till vilket magasinet passar. Stora magasin är alltså inte licenspliktiga men köp fordrar licens, precis som ammunition.

Vid jakt får man dock inte i nuläget använda magasin med högre kapacitet än 5. Dock kan du ta med din halvautomat till skjutbanan eller din egen skog och ladda stora magasin - eller varför inte trummor och kassetter - bäst du vill.

Det finns ytterligare vissa undantag vad gäller magasin. Ovanstående gäller t.ex endast magasin avsedda för centraltändande ammunition. Magasin för kanttändande är helt oreglerade.

De enda som drabbas av den nya lagstiftningen är de få magasinssamlare som finns. Dessa har ju inte licens för vapen magasinen passar till. För att ändå möjliggöra denna hobby kan man söka tillstånd att köpa magasin man inte har vapen till också. Målgruppen för lagstiftningen är de kriminella som hittills kunnat gå in på järnboden och köpa stora magasin till sina olagliga vapen, utan att någon fråga ställts. Det har man nu kommit åt med en väldigt bra lagstiftning som inte inskränker de laglydigas frihet.
Citera
2023-12-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Jag kommer ta jägarlicens primärt för att kunna försvara min familj om det värsta händer. Har jag lagt alla dessa pengar är det inte helt omöjligt att jag kommer ägna mig åt sporadisk konventionell jakt också.

"It is better to be a warrior in a garden than a gardener in a war".

Typisk kommentar man inte yttrar högt/i skrift på offentliga platser/forum

Jag hoppas du förstår att den där kommentaren gör att du inte har rätt att söka vapenlicens, då ditt primära syfte med vapnet inte är att bedriva jakt.
Du kommer alltså söka licens på falska uppgifter och jag skulle inte bli förvånad om du därigenom gör dig skyldig till grovt vapenbrott.
Citera
2023-12-06, 14:16
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Ja. Och fortfarande gäller för jakten med halvautomat på vissa djur endast tillåter två i magasinet och ett i patronläget.
Har du en aning om hur man löser detta rent praktiskt?
Limmade man inte ett 'pluggat' magasin i vapnet tidigare?
Citera
2023-12-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket

Jag hoppas du förstår att den där kommentaren gör att du inte har rätt att söka vapenlicens, då ditt primära syfte med vapnet inte är att bedriva jakt.
Du kommer alltså söka licens på falska uppgifter och jag skulle inte bli förvånad om du därigenom gör dig skyldig till grovt vapenbrott.

Då får jag helt enkelt bli jägarintresserad och gå ut varje höst och skjuta vildsvin och älgar så är problemet löst.
Citera
2023-12-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du en aning om hur man löser detta rent praktiskt?
Limmade man inte ett 'pluggat' magasin i vapnet tidigare?

https://www.brownells.se/AR-15/M16-PMAG-M3-MAGAZINE-5RD-LIMITER-Minus-5-Round-Limiter-PMAG-GEN-3-556x45-3-Pack-MAGPUL-Black-1000116 29

Butikerna stoppar i en limiter i ett 10 magasin innan vapnet lämnas ut. Det finns ett par tillverkare som gör sådana. Magasinet behöver inte limmas fast i ett kulvapen. På hagelhalvautomter måste magasinet fortfarande sitta fast om jag förstått rätt.

Jag fick med ett 30 patroners magasin också till mitt gevär eftersom det är vad tillverkaren skickar med.
Senast redigerad av Prestost 2023-12-06 kl. 14:33.
Citera
2023-12-06, 14:39
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Svensk civilbefolkning har aldrig varit helt avväpnad, men när gemene man (folk som tagit jägarexamen) kan köpa vapen som AR-15 och G3 (AK4) och, till skillnad från Hemvärnssoldater, ha hela vapen med ammunition hemma, så ger det civilbefolkningen ett större våldskapital.

Staten med Polisen har visat att de inte kan skydda civilbefolkningen mot kriminella invandrargäng som stjäl, våldtar, skjuter och spränger.

Kan man se en utveckling från att gamla jaktlag som brukade samlas för att jaga vilt mer och mer blir som medborgargarden där klungor av familjer och vänner skyddar sig själva och varandra med dessa mer "militärliknande" vapen, då staten inte kan uppfylla denna plikt längre?

Du som har en AR-15 eller liknande, är det verkligen bara för jakt?

Ni svenskar måste sluta vara så förbannat skitnödiga i vapenfrågor. Precis som andra påpekar handlar detta bara om utseendet på vapnet, och flera andra länder i Västeuropa tillåter redan dessa vapen för jakt, inget nytt där. Som vanligt är det Sverige som är efterblivet och sent på bollen med moderna skalbara vapenplattformar.

Dessutom borde en stat som sköter sig, och som inte är rädd för sina egna medborgare, välkomna fler vapen i skötsamma medborgares händer. I synnerhet nu när polisen tappat våldsmonopolet, och ingen gör något åt saken. I Tjeckien anser man att jägares och sportskyttars vapen är en tillgång för den civila motståndskraften i händelse av terrorattentat och krig, men i Sverige är politiker rädda för det egna folket, och vill ta bort all deras frihet.
Senast redigerad av WordWarrior 2023-12-06 kl. 14:42.
Citera
2023-12-06, 14:42
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket

Och precis alla som har vapenlicens för pistol har det för att de är så hemskt förtjusta i att stå och skjuta precisionsskytte. Om någon skaffat licens för att de "egentligen" gillar att peppra och pilla med pistoler, känna doften av krutrök och ha en fritidsaktivitet med kompisar - GROVT VAPENBROTT!

Gå och lägg dig.
Citera
2023-12-06, 14:45
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ni svenskar måste sluta vara så förbannat skitnödiga i vapenfrågor. Precis som andra påpekar handlar detta bara om utseendet på vapnet, och flera andra länder i Västeuropa tillåter redan dessa vapen för jakt, inget nytt där. Som vanligt är det Sverige som är efterblivet och sent på bollen med moderna skalbara vapenplattformar.

Dessutom borde en stat som sköter sig, och som inte är rädd för sina egna medborgare, välkomna fler vapen i skötsamma medborgares händer. I synnerhet nu när polisen tappat våldsmonopolet, och ingen gör något åt saken. I Tjeckien anser man att jägares och sportskyttars vapen är en tillgång för den civila motståndskraften i händelse av terrorattentat och krig, men i Sverige är politiker rädda för det egna folket, och vill ta bort all deras frihet.

Personligen tycker jag att alla civila som har vapen bör stå till Hemvärnets förfogande vid krig eller kris och att man som vapeninnehavare ska kunna rycka in och stötta upp Polis etc. Men det vill ju inte staten.

Men snälla tilltala oss inte som "Ni svenskar" för du syftar på en annan del av befolkningen än den jag representerar. Skriv i så fall "Sossar" eller "libtards" eller nåt om du ska syfta på de som är rädda för att civilbefolkningen är beväpnade.
Senast redigerad av theshade 2023-12-06 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in