2023-12-06, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Var mina frågor för svårbegripliga eller gillar du bara att spela dum?

Belgien, Nederländerna, Tyskland, Italien och Turkiet har kärnvapen stationerade som ägs av USA.
Alla dessa är Nato länder.

Så än en gång. Tycker du att Finland och Litauen som inte tillåter kärnvapen vare sig i freds eller krigstid är idioter? Tycker du att deras läge gentemot Ryssland är strategiskt bättre för dom än vårt läge?

För övrigt ur DN
"Norges och USA:s avtal har en klausul om att Norge inte accepterar förhandslagring eller övning med kärnvapen. Något liknande förbehåll finns inte i det svenska avtalet."

https://www.dn.se/varlden/avtal-om-fordjupat-forsvarssamarbete-med-usa-undertecknat/
Anledningen till att de inte tillåter kärnvapen är samma anledning som Tyskland inte tillåter kärnkraft. Okunniga människor som tror att de ska explodera. Till skillnad från förr i tiden så handlar det inte längre om strategiska kärnvapen. Först var det bombplan som skulle flyga över motståndaren och bomba. Idag är det flyttat till ubåtar som finns som avskräckning. Så svensk, finsk, tysk, litauisk mark har idag ingen strategisk betydelse för "kärnvapenskölden". Norge hade en bas där taktiska kärnvapen skulle flygas in till Norge och den invaderande ryska hären skulle beskjutas på det lokala slagfältet. "Kärnvapnen stationerade" i tex Turkiet handlar om några bomber till stridsflygplan. Det är typ det och kryssningsrobotar som det handlar om.
Citera
2023-12-06, 13:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
helt bekväm. hellre med amerikanska soldater i sverige än utan.

Litauen har 8.000 US och Nato trupper sedan länge.
För det är dom väldigt glada.

Vad bra för dig! Vi tycker olika här. Men jag kanske har en lite väl mörk syn på det hela. Facit har vi om några år.
Citera
2023-12-06, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har inte påstått att de har immunitet. Men när de lyder under amerikansk lag så innebär väl det att de inte kommer lagföras i Sverige?

Alla som vistas i sverige lyder under svensk lag.
Alla som begår brott i sverige lagförs enligt svensk lag.

Undantag: Diplomater och Kungen.
Citera
2023-12-06, 13:15
Medlem
HipToBeSquares avatar
Det finns en annan dimension som många inte tänker på. I det fall de svenskarna politikerna vill börja massmörda sin egen befolkning igen (vilket redan har hänt och kommer att hända igen fast mycket värre), istället för att svenskarna har möjlighet att störta massmördarna kan de istället få hjälp av USAs militär för att säkra sin makt. Detta hänger mycket vem som bestämmer i USA dock.
Citera
2023-12-06, 13:18
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare

Vill du att det ska bli en bas i Sverige också med amerikanska kärnvapen eller vad?

Jag vill ingenting. Men jag inser att det inte spelar någon roll om vi har en kärnvapebas i sverie eller
inte. Vi är ett lika stort mål med eller utan. Presic som Finland är ett mål med eller utan kärnvapen.

Vi har alltid varit ett mål och kommer alltid vara det.
Citera
2023-12-06, 13:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Alla som vistas i sverige lyder under svensk lag.
Alla som begår brott i sverige lagförs enligt svensk lag.

Undantag: Diplomater och Kungen.

Vad innebär det då att dessa amerikanska soldater ska lyda under amerikansk lag som det står i avtalet?
Citera
2023-12-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Ett mycket bra avtal för Sveriges del. Äntligen säger jag, snart 40 år har jag väntat på detta. Ska nog firas med grogg saltat med Vatniktårar.

Och du bor nära ett vapenlager eller en tilltänkt vapensilo med kärnvapen antar jag...
Citera
2023-12-06, 13:21
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Vad innebär det då att dessa amerikanska soldater ska lyda under amerikansk lag som det står i avtalet?
Haha du jävlarna förstår inget här på FB...Dom har inte ens läst avtalet i sin helhet får vi ens läsa avtalet överhuvudtaget?
Citera
2023-12-06, 13:26
Medlem
Citat:
Jag hatar absolut inte USA. Har varit där mycket i mina dar.

Jag är bara av den kontroversiella åsikten att svensk lag ska gälla på svensk mark och att Sveriges riksdag ska ha makten över den svenska militärapparaten. Men då är man tydligen ”vänster” här på Flashback.
Det finns bara ett godkänt åsiktspaket här på Flashback. Avviker man från det kallas man vatnik, ett ord jag fick googla när jag blev kallad det första gången.
Citera
2023-12-06, 13:27
Medlem
rtyuios avatar
Härligt, kan inte vänta på att bli kanonmat åt någon äcklig Globalistpolitiker i USA med mindervärdeskomplex och dollartecken i ögonen som jobbar med lobbyverksamhet inom krigsindustrin.
Citera
2023-12-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Härligt, kan inte vänta på att bli kanonmat åt någon äcklig Globalistpolitiker i USA med mindervärdeskomplex och dollartecken i ögonen som jobbar med lobbyverksamhet inom krigsindustrin.

Exakt.
Citera
2023-12-06, 13:37
Medlem
tjallepetters avatar
Svensken särar på skinkorna för sin herre återigen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in