Citat:
Ursprungligen postat av
EnOroligSjal
Hej
Jag får ut 18884 kr netto. Har tänkt vid 33 års ålder att börja spara. Är 3000 kr i månaden för lite eller för mycket att börja spara på? Mina utgifter ligger på 7000 kr.
Citat:
Ursprungligen postat av
george.sthlm
Jag skulle säga att 3.000 kr är ett mycket ambitiöst mål. Klarar du det skall du ha beröm.
Sparar du 3000 kr i månaden i 30 år med en snittavkastning på 10 % har du 6.2 miljoner när
du är 63 år
https://www.swedbank.se/privat/spara...nadsspara.html
I tillägg till vad george.sthlm skriver så måste du alltså investera pengarna. Du kommer förlora enormt mycket pengar om du bara sparar dem på ett sparkonto. Starta ett konto hos exempelvis Avanza eller Nordnet och köp 2-3 breda, billiga, indexfonder. Ex 50/50 mellan Avanza Zero och Avanza Global. Du kan räkna med ca 7-8 % vilket då ger dig ca fyra miljoner kronor vid 63 års ålder, med ett sparande på 3 000 kr per månad, vilket kan möjliggöra exempelvis tidigare pensionering eller ett vinterboende i Spanien som pensionär!
Mixtra lite med sparkalkylatorn i länken och se vad olika belopp ger för slutsumma. Det viktigaste är dock att du faktiskt sparar varje månad, och inte blåser pengarna på ett rolig resa i slutet av varje år eller liknande.