2023-12-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Trams & off topic.

Jag bor på en trygg plats i Sverige. Med USA-beskydd och ett stort hav mellan oss och lille mannen i kremlin så bör man inte ligga vaken om natten.

Men glöm det där med usa beskydd för det existerar inte när det väl gäller, du ser väl hur det har utvecklats i Ukraina.
Förövrigt är jag rätt nöjd just nu att bo där jag bor med den senaste utvecklingen. Vissa kan ju hamna i landet fjärran östern fortare än vad dom tror.
Citera
2023-12-06, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Snarare gör avtalet oss säkrare under resterande tiden av ansökningsprocessen. Avtalet har säkerligen skyndats på just för att Erdo och Orban saboterat ansökningsprocessen för Sverige.
Ja fast nu dröjer det minst ett år innan avtalet är i kraft.
Citera
2023-12-06, 10:56
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Snarare gör avtalet oss säkrare under resterande tiden av ansökningsprocessen. Avtalet har säkerligen skyndats på just för att Erdo och Orban saboterat ansökningsprocessen för Sverige.

O om/när en krigssituation uppstår i framtiden så kommer turkiet o ungern till undsättning?
Skulle inte tro det.

Ett neutralt kärnvapenbestyckat Sverige hade varit att föredra.
Anfaller Ryssen steker man St Petersburg og Kalenigrad.
Fred i vår tid.
Citera
2023-12-06, 10:57
Medlem
Sverige behöver inte NATO. Det är NATO som behöver Sverige. Inget krig som NATO är involverat i utspelar sig i USA.

Deras städer bombas inte deras civilbefolkning dödas inte på gator och torg.

USA begår övergrepp på andra länder.
Ett NATO-medlemsskap utgör ett hot. Det ökar spänningen och det finns risk för terrorhot om NATO invaderar muslimska länder.

Försök att förstå detta. Jag vet att det är svårt att förstå men Sverige har haft tur och undkommit andra världskriget.

De som räddade oss var tyskarna och finländarna. Hade tyskarna inte invaderat Norge hade engelsmännen invaderat Norge och sen Sverige. Hade inte Finland och Tyskland fört krig på östra sidan hade ryssarna invaderat Sverige.

Så varför bli medlemmar i NATO. USA är inte en fredsorganisation. Vad gör de i Europa var lägger de sig i alla världens konflikter. Varför utvidgades NATO när östblocket föll.
Citera
2023-12-06, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Exakt. Utan ryssen hade vi haft det lugnt i Sverige. Går inte försvara oss med gammalt materiel och ett ålderstiget hemvärn.

Lika bra ta tjuren vid hornen och investera i eldkraft, manskap och freda sig mot ryssen.

Förutom att vi fått ukrainska flyktingar, exakt vad har ryssen gjort Sverige för att du ska känna dig osäker och otrygg?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vi får innerligt hoppas att det inte sker men om det skulle vara så illa så kommer de att dömas efter amerikansk lagstiftning och inte efter svensk. Jag tror nog att våldtäktsmännen skulle föredra att dömas efter svensk lagstiftning.

"Ett normalstraff i Europa ligger på 3–4 år, medan straffmaximum i vissa amerikanska delstater är livstids fängelse"

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ldt%C3%A4kt

"Nya draget: Dödsstraff för våldtäkt mot barn
Floridas guvernör Ron DeSantis – som snart väntas offentliggöra sin kandidatur för att bli republikansk presidentkandidat – har undertecknat ett lagförslag om dödsstraff för grova sexbrott mot barn. Det rapporterar flera medier."

https://omni.se/nya-draget-dodsstraff-for-valdtakt-mot-barn/a/XbeVzb

"

Självklart kommer det att ske. Jag har bott i en svensk militärstad och vet hur 20-åriga militärer beter sig på fritiden efter tio bärs.

Självklart kan man gå in på respektive lands lagar och så vidare men det jag sa var att vi i och med detta avsäger oss en stor del av vårt självbestämmande vilket vi gör.

De enda andra utländska medborgare som inte lyder under svensk lag är diplomater och om några år kanske vi har tusentals vanliga småkillar som ränner runt i våra svenska städer som inte kan gripas och straffas enligt svensk lag. Jag tycker inte det känns kul.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Inte betallänk https://www.dn.se/varlden/avtal-om-fordjupat-forsvarssamarbete-med-usa-undertecknat/

Nu är det alltså spikat, Tidölaget har sålt ut vårt land?
Är Pålle Jonasson en riktig quisling?
Vill vi verkligen ha kärnvapen på Moder Sveas jord?

För det första så finns det nog rätt lite som talar för att de skulle placera kärnvapen här. USA kan ju pricka vilket djävla hörn som helst i världen från hemmaplan med sina kärnvapen, varför skulle man då vilja placera dem "up for grabs" mitt framför näsan på Putler?

Men skulle de mot förmodan placera kärnvapen här så innebär det ju att de också skulle försvara Sverige med näbbar och klor vare sig vi är med i NATO eller inte.
Citera
2023-12-06, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ja fast nu dröjer det minst ett år innan avtalet är i kraft.

Vi har även tidigare beslutade säkerhetsgarantier från bland annat USA och Storbrittannien under den perioden.
Senast redigerad av Leland1979 2023-12-06 kl. 11:04.
Citera
2023-12-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGgEqd/nytt-forsvarssamarbete-mellan-usa-och-sverige-klart

Sverige och USA har undertecknat ett nytt försvarssamarbete.

Avtalet ger amerikansk militär tillgång till svenska baser.

– Det är en historisk dag, säger försvarsminister Pål Jonsson (M) till TT i natt.

Det jag länge talat om men folk på FB skrattade åt mig. Haha Putin skrämmer skiten ur USA vänta bara tills vi har kärnvapen på vår mark.

Sverige behöver inte gå med i NATO enligt mig, står i artikeln som ni kan läsa att USA snabbt kan vara på plats vid en allvarlig kris i och med det här nya avtalet....

Haha svenskarna öppnar analen och är jätte glada just nu!

Vad tycker ni är det här goda nyheter haha?
Varför skulle någon vara förvånad över detta? Detta var givetvis anledningen till att USA så gärna ville ha med Sverige och Finland i NATO, pga deras geografiska läge. Sverige har varit USA:s bitch i 50 år, och kommer fortsätta att vara det tills vi går under tillsammans med dem. Väst kommer nämligen inte vinna ett tredje världskrig. Den som tror det lever inte i verkligheten. Jag tror inte att USA idag hade vunnit över Kina eller Ryssland i ett riktigt krig utan kärn-vapen. Iran, Turkiet och Nord-korea har också mäktiga militärer idag. Det enda väst har gjort under de senaste 50 åren är att förstöra sig själva med hjälp av massinvandring, feminism, hbtq-BS, transvestiter och en massa annan idioti.
Citera
Medlem
Citat:
Lord Voldemort? Sauron?
Jo vi har ju vetat länge att du lever i sagans värld.
Naturligtvis är det ju hotet från islamister och typ andra liknande terrorister och då spelar det ingen roll om usa har tillgång till svenska militörbaser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
O om/när en krigssituation uppstår i framtiden så kommer turkiet o ungern till undsättning?
Skulle inte tro det.

Ett neutralt kärnvapenbestyckat Sverige hade varit att föredra.
Anfaller Ryssen steker man St Petersburg og Kalenigrad.
Fred i vår tid.

Det saknar betydelse vad asen i Turkiet och Ungern gör. De ingår sannolikt inte i NATOs nordliga strategi.
Citera
2023-12-06, 11:04
Medlem
Citat:
Trams! Det finns inget som talar för att terrorhotet ökar på grund av samarbete med USA.
Va???
Vad hat hänt i Ukraina? USA har förlorat där sitt proxykrig. USA hade buggt upp en rejäl arme åt ukrainarba.
Nu Är det Sveriges tur. Att Finland är med i NATO hjälper inte oss. NATOländer omgav Ukraina. Hjälpte inte dem och de fick ju inte heller komma med i NATO.
Nä, det här avtalet har ökat risken för ett "avnazifieringskrig". Finland var ju nazistanstruket under ww2, så där behöver vi inte ens fundera vad som kan tänkas ske.
USA ska ju få införa sina egna lagar och sina egna vapen, och vi får naturligtvis inte vets vad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in